Comparing the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavior therapy on the depression of undergraduate students with emotional breakdown

Document Type : Research Paper

Authors

1 professor. KIS, Kharazmi University

2 Assit, professor. In educational psychology , Kharazmi University

3 MS. educational psychology , Kharazmi University

4 Ph.D. candidate, KIS, Kharazmi University

Abstract

Objective: To compare the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy on depression of students with emotional breakdown.
Method: This is a quasi-experimental pretest-posttest against a control group. The population includes all referred students to Kharazmi University Counselling center; 20 samples were selected using a convenience sampling method. 
Findings: The results confirmed the effect of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy on reduction of depression in students with emotional breakdown. There was no significant difference found between the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavioral therapy in reducing the depression of students with emotional breakdown.
 

Keywords


منابع
احمدی، جمشید (1368). رفتار درمانی. شیراز: انتشارات دانشکدۀ پزشکی شیراز.
بلوچ زراعتکار، کیمیا (1383). تأثیر کتاب‌درمانی بر افسردگی خفیف دانشجویان دختر دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال دوم تحصیلی 83-1382. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران، دانشکدۀ مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی.
جوکار، مهناز، ایران باغبان، و احمد احمدی (1385). مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ حضوری و کتاب‌درمانی به شیوۀ شناختی در کاهش علائم افسردگی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 12 (3) (پیاپی 46): 270 - 276.
رنجبر، فرح‌دخت؛ اشک‌تراب، طاهره؛ دادگری، آتنا (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری به شیوۀ گروهی بر میزان افسردگی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. 18(4)، (پیاپی 72): 299 - 306.
ریاحی‌نیا، نصرت (1390). تأثیر مشاورۀ گروهی و کتاب‌درمانی بر کاهش فرسودگی شغلی زنان کتابداران دانشگاهی. فصلنامۀ مشاورۀ شغلی و سازمانی. دورۀ سوم، شمارۀ 7: 97 - 112.
ریاحی‌نیا، نصرت؛ عظیمی، علی (1391). کتاب‌درمانی و کتابداران. چاپار، تهران.
منطقی، مرتضی (1386). روانشناسی عشق شورانگیز. تهران: انتشارات دفتر مرکزی مشاورۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
نوابی‌نژاد، شکوه؛ ریاحی‌نیا، نصرت (1386). مقایسۀ تأثیر مشاورۀ گروهی با رویکرد شناختی - رفتاری و کتاب‌درمانی بر افسردگی زنان 30 - 40 ساله. مجلۀ مطالعات زنان. 1 (1): 45 - 71.
Chung, YS; Kwon, JH (2009). The role of coworker burden in organizztional and occupational stress. DAI, 3(3); 11-19.
Cohen, H. (1998). Adult Attachment Styles Romantic Love, and Maintenance of Love Relation Research for Doctora of philosophy. Indinana University.
Frieswijk, N; Steverink, B; Buunk, B; et al. (2007). The effectiveness of a bibliotherapy in increasing the self- management ability of silightly to moderately frail older people. Patient Education and Counseling. 61 (2): 219-227.
Kush FR, Fleming LM. (2000). An innovative approach to short- term group cognitive therapy in the combined treatment of anxiety and depression. Group Dynamics.; 4(11): 176-83.
Riahinia N; Azimi A (2007). Bibliotherapy usage and practice: a study through Tehran’s academic counseling centers. Library Herald, 45 (1): 70-81.
Riahinia N; Azimi A (2010). Librarians’ participation in bibliotherapy treatment of distressed students. Libraries, Information, Books: Interdisciplinary Research and Practice in 21st Century (on the 10th Anniversary of professor Wieslaw Bienkowski’s Death). Institute of Information and Library Science, Jagiellonian University, Poland, Krakow, 7th-8th june, 2010.
Tate, Leonard. D. (2003). Personality trates ssociated with Romantic Relationship. Research for Doctora of phihosophy. Santlouis University.