Introduction and scientific study of unique manuscript of the Nezami’s Panj Ganj in central library and documentation centre of University of Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Conservation and Restoration of old books and manuscripts

2 Research Institute of Cultural Heritage & Tourism

3 Research Center for Conservation of Cultural Relics (RCCCR)

Abstract

Abstract

Purpose: The objective of this study is to identify the different ingredients used in the manuscript of the Nezami’s Panj Ganj. This unique illustrated version belongs to the Mughal era in the eighth century AH and it has been purchased by central library and documentation centre of University of Tehran in 1346.

methodology: According to the exquisite nature of this work and limitations of sampling, non-destructive methods such as optical microscope polarizing (PLM), spectroscopy, Portable fluorescence X-ray (micro-XRF) and spectroscopy Fourier- transform infrared equipped Attenuted total reflectance (ATR) was used and the ingredients available in paper and the colours have been used in the decorations and paintings of this manuscript have been identified.

Findings: The results showed that in the paper text and the margin of this manuscript, mixture of linen and hemp has been used by different percentages. The paintings of this manuscript have been drawing on a layer of white Huntite (double carbonate of magnesium and calcium). In the headpiece and paintings of this manuscript, vermilion, ultramarine, indigo, orpiment, verdigris, gold, charcoal and Huntite pigments used and in some colours like pink, orange, gray and brown mixture of two or three pigments has been used. All pigments and materials have been used in the production of paper and colours were known and common at the time of writing the script.

Keywords


بهادری، رؤیا، منتظری هدشی، منا، جهانگیری، سمیه (1394). بررسی مواد و رنگدانه‌های به کار رفته در یک خانه تاریخی در یزد، مجموعه مقالات نهمین همایش حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی و تزیینات وابسته به معماری، ساری، 1388 (ص 71-65).
پورتر، ایو (1389). آداب و فنون نقاشی و کتاب‌آرایی. زینب رجبی (مترجم). فرهنگستان هنر. (ص 40، 87).
حسینی، بهشاد، خوبانی ربانی، مینا، اصفهانی پور، فائزه (1394). بررسی و مطالعه مواد و فنون به کار رفته در آرایه‌های رنگی مدرسه ضیاییه شهر یزد، همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، یزد.
حمزوی، یاسر، وطن دوست، رسول (1393). مطالعه و بررسی فنی لایه‌های دیوار نگاره سقف گنبد بقعه سید رکن الدین یزد، برگزیده مقالات اولین و دومین همایش ملی کاربرد تحلیل‌های علمی در باستان‌سنجی و مرمت میراث فرهنگی، به کوشش مهدی رازانی، بهرام آجورلو، تبریز، (ص309).
دانش پژوه، محمدتقی (1345). فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. تهران: چاپخانه دانشگاه تهران (ج 15، ص 4139)
شهابی، علی اکبر (1334). نظامی شاعر داستاسرا. انتشارات کتابخانه ابن سینا. چاپ کیهان. (ص الف)
شریفی، محمد (1387). فرهنگ ادبیات فارسی. محمدرضا جعفری (ویراستار). تهران: فرهنگ نشر نو- انتشارات معین. (ص 1418)
گرابر، الک (1390). مروری بر نگارگری ایرانی. مهرداد وحدتی دانشمند (مترجم). فرهنگستان هنر. ص73-72)
گتنز، رادرفور (1389). آزمایش‌های فنی اولیه بر روی رنگ‌های به کار رفته در نسخه خطی اندرزنامه (کاپوسنامه). رؤیا بهادری (مترجم). نامه بهارستان. سال یازدهم. (دفتر هفده، ص 181-190).
مایل هروی، نجیب (1372)، کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی. «واژگان نظام کتاب‌آرایی» مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی (ص 664)
مدت (1388). دو ماهنامه دانشگاه تهران. شماره 2. (ص 32-33)
References
A. Duran, M. L. Franquelo, M. A. Centeno, T. Espejoc and J. L. Perez-Rodrigueza, (2011), Forgery detection on an Arabic illuminated manuscript by micro-Raman and X-ray fluorescence spectroscopy, J. Raman Spectrosc.Vol. 42, (PP 48–55).
Anselmi, K.; et al. (2016). “MOLAB® meets Persia: Non-invasive study of a sixteenth-century illuminated manuscript Chiara”. Studies in Conservation, Sup. 1, (pp185-192).
Bell, Ian M., Robin J.H. Clark, Peter J. Gibbs (1997), Raman Spectroscopic library of natural and synthetic pigments (pre- ≈ 1850 AD), Spectrochim. Acta. A, 53, 2159.
Burgio, Lucia, Robin J. H. Clark, S. F. Muralha and Tim Stanley (2008), Pigment analysis by Raman microscopy of the non-figurative illumination in 16th- to 18th-century Islamic manuscripts, J. Raman Spectrosc. (www.interscience.wiley.com) DOI: 10.1002/jrs.2027.
Holakooei, P. and Karimy, A.H. (2015), Micro-Raman spectroscopy and X-ray fluorescence spectrometry on the characterization of the Persian pigments used in the pre-seventeenth century wall paintings of Masjid-i Jāme of Abarqū, central Iran, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 134, 419-427. doi: 10.1016/j.saa.2014.06.123.
Marie L. Swietochowski and Stefano Carboni(1994), Illustrated Poetry and Epic images. Persian Paintings of the 1330s and 1340s, New York.
Mcbride, C., (2002), A Pigment Particle and Fiber Atlas for Paper Conservator,. Cornell University. (pp 46, 56)
O, Kakueea;_V. Fathollahia, P. Oliaiya, M. Lamehi-Rachtia, M. Sharafib and M.B. Kasiri, (2014), PIXE Analysis of Persian Miniature Used in 16th Century  Poetry Manuscript, ACTA PHYSICA POLONICA A, Vol. 125, (PP 1244-1248).