The Effect of Distant Information Therapy on decreasing anxiety disorders of students of the hamadan University of Medical Sciences

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of medical library and information sciences, school of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

2 Graduate Student of Medical Library and Information Science, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

3 PhD in Psychology, counseling center, Hamadan University of Medical Sciences

4 Department of medical library and information sciences, school of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan

Abstract

Introduction: Anxiety is one of the most common neurological disorders And among costly treatments, medical information is aimed at reducing the symptoms of anxiety disorders among students. Therefore, in this research, the effect of health information on anxiety disorders in Hamadan University of medical sciences has been studied
Methodology: This is a applied research, which was done by semi-experimental and two groups design with pre-test and post-test. The research population consisted of students who referred to Hamedan University of Medical Sciences counseling center with anxiety disorders. Among them, 80 were selected. Data was collected using a standard Beck questionnaire. The intervention was also carried out by sending educational packages to the subjects. Data were analyzed using spss20 software.
Results: According to the results, after the intervention, the anxiety level of the students in the experimental group was significantly decreased before the intervention, while the difference was not observed in the control group. Also, the comparison of the two groups showed that the anxiety level in the experimental group had a significant difference in the control group after the intervention. The results indicated that there was no significant relationship between the students' anxiety with age, educational level and academic term. gender and the female students were more anxious.
Originality: Following the education of students with anxiety through educational packages, have a positive effect on the anxiety control of these students. Since this method is effective method, it is advised and supervised by the medical staff Anxiety are recommended.

Keywords


منابع

احمدی، حمید، یاری، شیوا (۱۳۹۴). ضرورت­ها و چالش­های مطالعه در ایران در عصمت مؤمنی و ابوالقاسم عیسی­مراد (گردآورندگان)، مجموعه مقاله­های همایش ملی. همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، آبان ۹۲، 243- 259. تهران: کتابدار.
حریری، نجلا (1385). اصول و روش‌های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
خسروی، فریبرز، منصوریان، یزدان، علی‌پور حافظی، مهدی، علی‌محمدی، داریوش (1387). تأثیر منابع الکترونیک بر مطالعه. کتاب ماه کلیات، 8 (128).
داورپناه، محمدرضا (1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌یابی. تهران: دبیزش؛ چاپار.
زوارقی، رسول، موسوی، میرمرتضی، اثنی­عشری، جلیل، پورطهماسبی، سیاوش (1389). بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای هیأت علمی از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی با عملکرد آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاه تهران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روا‌‌ن‌شناسی). 1-17(5)، 217-236.
فیشر، کرن، ­مک­کچنی، لین، اردلز، ساندا (1387). نظریه­های رفتار اطلاعاتی. ترجمه فیروزه زارع فراشبندی و غلام حیدری، محسن حاجی زین العابدینی و لیلا مکتبی فرد، ویراسته زاهد بیگدلی، تهران: کتابدار.
کیس، دونالد (1393). جست‌وجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات در باره‌ی اطلاع‌یابی، نیازهای اطلاعاتی، و رفتار اطلاعاتی. ترجمه زاهد بیگدلی؛ با همکاری شبنم شاهینی، روح‌الله خادمی و سیده صدیقه طاهرزاده موسویان. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
مرادی، شهاب، رجب‌پور، مجتبی، کیان‌ارثی، فرحناز، حاجلو، نادر، رادبخش، ناهید (1393). انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1)، 95-118.
معمارباشی، پیام، زمانی­میاندشتی، ناصر (1392). واکاوی اطلاع­یابی تحصیلی از طریق اینترنت در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی رازی کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، (1).
منصوریان، یزدان (1390). رویکرد کیفی، بافت‌مدار و میان‌رشته‌ای. سخنرانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 خرداد 90.
ناصری، زهرا و نوروزی، علیرضا (۱۳۹۵). تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روش­های خواندن جوانان. تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های عمومی، ۲۲ (۲)، 213-217.
نبوی، مجید، رسولی، بهروز (1393). آموزش تعامل انسان و اطلاعات: اهداف، موضوعات و منابع در نصرت ریاحی‌نیا و یزدان منصوریان (گردآورندگان). مجموعه مقالات اولین همایش ملی. همایش ملی انسان و اطلاعات، 7 آبان 93، 373-387. تهران: دانشگاه خوارزمی.
نگاهبان بنابی، طیبه، انصاری، علی (۱۳۹۰). نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط­های دیجیتالی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ۸ (۲)، 124- 131.
References
Dresang, E. T., & McClelland, K. (1999). Radical change: Digital age literature and learning. Theory into practice38(3), 160-167.
Dresang, E. T. (2005). The information-seeking behavior of youth in the digital environment. Library Trends, 54(2), 178-196.
Dresang, E. T., & Koh, K. (2009).Radical change theory, youth information behavior, and school libraries.Library Trends, 58(1), 26-50.
Koh, K. (2011). Proposing a theoretical framework for digital age youth information behavior building upon radical change theory.Unpublished doctoral dissertation, The Florida State University.
Lincoln, V. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.Literature, Technology, and Early Writing Instruction. Language Arts78(3), 207-216.
Liu, Z. (2005), Reading behavior in the digital environment: changes in reading behavior over the past 10 years”, Journal of Documentation, 61 (6): 700-710.
Saaid, S. A., & Wahab, Z. A. (2014). The Impact of Digital Based Materials on Undergraduates' Reading Habit. International Journal of Social Science and Humanity, 4(3), 249.
Shabani, A .NaderiKharaji. F, Abedi, M. R. (2012). Reading Behavior of Graduate Students in Digital Environment at University of Isfahan through 2008-2009: A Case Study.International Journal of Information Science and Management (IJISM), 10(1), 1-14.