Evaluation of Library Performance in Razi University Using the Balanced Scorecard Model (BSC)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty member

2 Student

3 Department of Knowledge Information Science-Razi University

Abstract

Purpose: The purpose of this research is to evaluate the performance of Razi University libraries using the Balanced Scorecard Model (BSC). Also, in this research, the strengths and weaknesses of the performance of the Razi University libraries are determined.
Methodology: The present study is an applied research and has been conducted through a survey-descriptive method. The statistical population of this research is all managers, staff and users of Razi University libraries, which consists of 7 managers and 14 employees and 8000 active users of Razi University libraries. Data were analyzed using descriptive statistics and one-sample t-test using SPSS software was analyzed.
Findings: The findings showed that the customer's perspective has the highest level of balance, and then the financial perspective has the best level of balance. The two perspectives of growth and learning and internal processes that are related to the level of performance of staff at Razi University libraries are at the lowest level of performance.
Conclusion: The performance of Razi University libraries is unbalanced in terms of growth and learning and internal processes, which means that Razi University libraries failed to succeed in providing services and empowerment of their employees. However, the performance of the Razi University libraries is balanced and acceptable from the financial perspective, which means that the managers of the Razi University libraries spend the library's financial resources in a suitable and desirable manner

Keywords


  • حجازی, شهلا؛ موسوی، سیدمحسن و مکی نژاداصفهانی، احمدرضا( ۱۳۹۵). ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن BSC جهت پیاده سازی استراتژیهای بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین، قابل دسترس در : https://www.civilica.com
  • حریری، نجلا و صراف­پور، سحر(1392). ارائه شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات). دوره  7 ، شماره  27 ، ص 31 - 42 .
  • حقیقی­­کاشف، مهدی و صادقی، فواد (1387). ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با مدل کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 15، شماره 58، ص، 107-125.
  • زابلی، صدیقه؛ سلیمانی نژاد، عادل و زابلی، روح اله(1394). ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان براساس مدل امتیازی متوازن. فصلنامه علمی پژوهشهای سلامت محور، جلد ۱ ، شماره ۱ ، ص ۴۷-۵۹.
  • سنایی، علی (1392). ارزیابی عملکرد شهرداری میاندوآب براساس مدل کارت امتیازی متوازن. تهران: موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی مجازی نور طوبی. ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎ، ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪﺍر.
  • صادقی، فواد (1386). ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با مدل کارت امتیازی متوازن، نهمین همایش حمل و نقل ریلی. تهران، :انجمن حمل و نقل ریلی، دانشگاه علم و صنعت.
  • عادلی، علیرضا (1384). ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
  • نبی­زاده کیوی، سهیلا؛ مومنی، عصمت؛ خانی پور، رضا و ملکی، رضا (1392) ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC). فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (4):ص 6- 23 .
  • نیکنام، شادی؛ اصل حداد، احمد و طالبی، حسین (1386). ارزیابی عملکرد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن. تهران: واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران.

References

- Cribb: Hufgan, CH (2003).balanced score card: linking strategic planning to measurement and communication. Bond publication

- Kettunen, J, Kantol, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems.

-Brooks, R.F., Lings, I.N. and Botschen, M. A. (1999), International marketing and .driven wavefronts. Service Industries Journal. No.4. Pp. 41 – 50.

- Kettunen, J.; Kantola, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems, 22(5).