انتظاریان، ناهید؛ فتاحی، رحمتالله (1388). بررسی درک کاربران از محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی بر اساس مدل نیلسن (مقایسه پایگاه مقالههای الکترونیکی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری با پایگاه مقالههای پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران). کتابداری واطلاع رسانی، 12(3)، 43- 64.
تقی پناهی، فاطمه؛ نوکاریزی، محسن؛ دیانی، محمد حسین (1398). تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظرمشخصه های تصویر. پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(3)، 1299-1320.
جمالی، فرنوش (1395). بررسی نرمافزارهای کاربردید انشگاههای ایران در سال 1395 از منظر تجربه و رابط کاربری. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علم وفرهنگ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
خسروی، مریم؛ جمالیمهموئی، حمیدرضا (1392). تحلیل لاگ پایگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) ورفتار جست وجوی کاربران آن. پردازش ومدیریتاطلاعات، 29(4)، 977-1006
خیرخواه، حوا (1392). ارزشیابی کاربردپذیری وبسایتهای پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم وتکنولوژی شیراز ازدیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
زاهدی نوقابی، مهدی (1396). تأثیر توانمندیهای کاربران و مؤلفههای رابطکاربر وبسایتها بر فرایند تعامل در وب (برپایه نظریه پردازش اطلاعات با استفاده از رویکرد چشم-ذهن). پایان نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
فهیمنیا، فاطمه؛ گودرزیان، پروین (1393). بررسی و مقایسه ویژگیهای رابطکاربر پایگاههای اطلاعاتی Elsevier، Springer،ISI (WOS) Ebsco، Ovid از دیدگاه کاربران در دانشگاه تهران. تعامل انسان و اطلاعات،1 68-76.
لبافی، سمیه؛ کیا، علیاصغر؛ ملکی، مصطفی (1399). شناسایی عوامل مؤثر بردرگیرسازی ومشارکت کاربر درشبکه اجتماعی-علمی ریسرچ گیت. فصلنامه پردازش ومدیریت اطلاعات، 36(1)، 33-62.
محمدیماکلوانی، فاطمه (1396). شناخت و بررسی تجربهکاربری در وبسایتها و پایگاههای فروش آنلاین بلیط موزههای معاصرهنر. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاهالزهرا تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
مکیزاده، فاطمه؛ فرجپهلو، عبدالحسین؛ عصاره، فریده؛ شهنیییلاق، منیجه (1391). شناسایی عوامل تاثیرگذار برپذیرش پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بروب توسطکاربران دانشگاهی، یک مطالعه گراندتئوری. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 46(59)، 81-59.
منصوری، معصومه (1391). ارزیابی مکاشفهای محیط رابطکاربر پایگاههای اطلاعاتی فارسی (مگایران وسید) براساس مدل نیلسین. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
مهراد، جعفر؛ زاهدی، زهره (1386). بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی: ProQuest,Elsevier, Emerald,Ebsco. کتابداری و اطلاع رسانی، 10(3)، 107- 124.
میرحسینی، مونا (1389). ارزیابی رابطکاربر وبسایتهای کتابخانههای کودکان و نوجوانان به منظور ارائه راهکاری برای طراحی یک رابطکاربر مناسب. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
References
Andrade, P؛ Law, E. (2018). User-based Evaluation of Gamification Elements in an Educational Application. Published by BCS Learning and Development Ltd. Proceedings of British HCI. Belfast, UK.
Arapakis, I., Lalmas, M., Cambazoglu, B. B., Marcos, M. C., & Jose, J. M. (2014). User engagement in online News: Under the scope of sentiment, interest, affect, and gaze. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(10), 1988-2005.
Attfield، S., Kazai، G., Lalmas، M., Piwowarski، B. (2015). Towards a science of user engagement (Position Paper). ACM 978-1-4503-0493-1/11/02.wowar.net
BANHAWI, F., MOHAMAD ALI, N., MOHD JUDI, H. (2012). USER ENGAGEMENT ATTRIBUTES AND LEVELS IN FACEBOOK. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 41(1).
Bertholdo, A. P., Melo, C., Rozestraten, A., Gerosa, M., & O'Brien, H. (2018). User engagement in an open collaboration community after the insertion of a game design element: An online field experiment.
Carlton, J., Brown, A., Jay, C., & Keane, J. (2019, May). Inferring User Engagement from Interaction Data. In Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-6).
Hinderks, A., Schrepp, M., Mayo, F. J. D., Escalona, M. J., & Thomaschewski, J. (2019). Developing a UX KPI based on the user experience questionnaire. Computer Standards & Interfaces, 65, 38-44. https://doi.org/10.1016/j.csi.2019.01.007.
Holdener, M., Gut, A., & Angerer, A. (2020). Applicability of the user engagement scale to mobile health: a survey-based quantitative study.
JMIR mHealth and uHealth,
8(1), e13244.
https://doi.org/10.1016/j.csi.2019.01.007
Jacques, R. D. (1996). The nature of engagement and its role in hypermedia evaluation and design (Doctoral dissertation, South Bank University).
Lalmas, M., O'Brien, H., & Yom-Tov, E. (2014). Measuring user engagement. Synthesis Lectures on Information Concepts, Retrieval, and Services, 6(4), 1-132.
O‘Brien, H., G. Toms, E. (2010). The development and evaluation of a survey to measure user engagement in e-commerce environments. Journal of the American Society for Information Science & Technology, 61(1), 50-69.
O’Brien, H. L., Cairns, P., & Hall, M. (2018). A practical approach to measuring user engagement with the refined user engagement scale (UES) and new UES short form. International Journal of Human-Computer Studies, 112, 28-39.
O’Brien, H., Cairns, P. (2015). An empirical evaluation of the User Engagement Scale (UES) in online news environments. Information Processing and Management 51،413–427.
O'Brien, H. L., Arguello, J., & Capra, R. (2020). An empirical study of interest, task complexity, and search behaviour on user engagement. Information Processing & Management, 57(3), 102226.
Quiñonesa, D., Rusua, C., Rusub, V. (2018). A methodology to develop usability/user experience heuristics. Computer Standards & Interfaces, 59, 109–129.
Skøien, J. A. (2018). User Engagement in Game-based Student Response Systems: A Case Study on Kahoot! (Master's thesis, NTNU).
Technology, 65(10), 1988-2005.