Organizational Repository Model with Emphasis on Driving Factors Using Meta-Synthesis Method (Case Study: National Company for Southern Oilfields)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Expert in technical documentation

2 Associate Professor of Management, Department of Information Science and Knowledge, University of Tehran

3 Department of Information science and knowledge studies. Faculty of Management, University of Tehran

Abstract

Organizational repository can be the bedrock of knowledge-based activities in organizations, especially project-based organizations. The oil-rich regions of the south, as one of the project-oriented and influential companies in the country's oil industry, have an important role in the economic development of the country, which has managers and specialized staff at the micro and macro levels of the organization. The present study aimed to design an organizational reservoir model in the National Company of Southern Oilfields with emphasis on identifying the driving factors using the meta-combined method. The first statistical population of the study was all written documents related to the organizational repository including 40 articles and works based on valid criteria from among 175 articles and works were selected and analyzed. The second statistical population included experts in the field of information technology, organizational repository, knowledge management, etc., who were eventually selected as 15 people and due to the conditions and limitations of the Corona pandemic, remotely compared to the presentation. Comments and suggestions were taken. Using the seven steps of meta-combination, a conceptual pattern was obtained in six conceptual layers, categories and codes. In each layer, concepts and topics were included, and finally 29 articles were identified. For qualitative validation, the obtained model was obtained based on the opinions of experts in the form of focus groups and the conceptual model was approved by the research experts. According to the findings of the implementation of the meta-integration process in identifying the dimensions and categories of

Keywords


استراوس، آنسلم، و کوربین، جولیت (1391). اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بناری، فاطمه، و فرج‏پهلو، عبدالحسین (1397). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مخزن دانش سازمانی این دانشگاه. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 33، شماره 3.
برور، محمد (1383). مطالعه و بررسی چگونگی اعمال مدیریت دانش در شرکت منطقه‏‏ای غرب. موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. پایان‏‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی.
پریرخ، مهری، و زاهدی، مهدی (1389). بررسی مخزن سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش میزان همخوانی آن با معیارهای تخصصی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 26، شماره 3.
پریرخ، مهری، و زاهدی، مهدی (1394). چگونگی ارزیابی نرم افزارهای مخزن سازمانی: تجربه‏‏ای از یک مورد. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 30، شماره 3.
داستانی، میثم (1397). به کارگیری مخازن سازمانی راهبردی برای ارتقای علمی دانشگاه‏های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 18.
داستانی، میثم (1397). وضعیت استفاده از مخازن سازمانی در مراکز آموزش عالی ایران: یک گزارش کوتاه. مجله علم سنجی کاسپین، سال پنجم، شماره اول.
دانایی‏فرد، حسن و اسلامی، آذر (1389). کاربرد نظریه داده بنیاد در عمل: ساخت نظریه بی‌تفاوتی سازمانی. انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران، چاپ اول.
دلاور، علی(1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، رشد، چاپ پنجم، ص259.
ذکائی، سعید (1381). نظریه و پژوهش درروش‏های کیفی. فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 17.
رشیدی، کیانوش، و عباس‏پور، جواد (1397). مقایسه منابع مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از لحاظ نمایه‏پذیری و دسترسی‏پذیری در موتور جستجوی گوگل. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 8.
رضایی، شمس‏الدین (1396). طراحی مدل درآمدزایی باشگاه‏های فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری. پژوهش‏های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال ششم، شماره 3.
زاهدی، مهدی (1394). تحلیل عامل‌های اثرگذار بر پیاده‏سازی مخازن سازمانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر پایه نظریه‌های سیستم‌های اطلاعاتی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5 (1).
زاهدی نوقابی، مهدی. (1389). بررسی مخزن سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش همخوانی آن با معیار‏های تخصصی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1395). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
شریفی‏راد، شهرزاد؛ شعبان‏زاد، مریم، و فیاض، سیما (1390). نقش وب معنایی در بازیابی اطلاعات. فصلنامه دانش‏شناسی، سال سوم، شماره 12.
شفیعی، مسعود (1393). ارزیابی فراداده‌های سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از جنبه قابلیت جستجو، بازیابی و نمایه‏‏پذیری اطلاعات. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
شیربگی، ناصر (1396). بازنمایی تجربه دبیران از بد رفتاری مدیران مدارس با استفاده از رویکرد گراندد تئوری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان.
عرب‏انصاری، مهدی (1393). جایگاه مدیریت اطلاعات در راهبرد امنیت مرزی (با تأکید بر پلیس مرزبانی). فصلنامه دانش انتظامی سیستان و بلوچستان، سال پنجم، شماره 11.
کیمبرلی ای، نئوندورف (1395). راهنمای تحلیل محتوا. ترجمه حامد بخشی و وجیهه جلائیان بخشنده، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
لاجوردی، جلیل، و خسروی بلالمی، محمد (1393). تبیین و ارزیابی الگوی ارتقای بهره‌گیری از سیستم‌های اطلاعاتی. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 20.
مردانی. حمید (2014). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه سیستم مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ـ خوزستان، اهواز). توسعه اجتماعی، شماره 8.
مقدم‏‏راد، سهیلا (1397). نقش کتابداران در ایجاد مخزن سازمانی: مورد مطالعه دانشگاه تهران. پایان‏نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
منصوریان، یزدان (1386). گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟. ارائه شده در همایش چالش‌های علم اطلاعات، دانشگاه اصفهان.
نوری میسا، ریحانه، و حسن‏زاده، محمد (1394). تعیین عناصر تشکیل دهنده مخزن دانش سازمانی در دانشگاه‌های کشور و ارائه یک چارچوب مفهومی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‏رسانی، شماره 5.
References
Abrizah, A., Noorhidawati, A. & Kira.K. (2010). Global visibility of Asian universities’ open access institutional repositories. Malaysian Journal of Library and Information Science, 15 (3): 53-73.
Arlitsch, K., & O'Brien, P. S. (2012). Invisible institutional repositories: Addressing the low indexing ratios of IRs in Google Scholar. Library Hi Tech, 30(1), 60-81.
Bamigbola, A. A. (2014). Surveying attitude and use of institutional repositories (IRS) by faculty in agriculture disciplines: A case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 147 (2014), 505- 509.
Björk, B.C., Welling, P., Laakso, M., Majlender, P., Hedlund, T., & Guðnason GJPo. (2015). Open access to the scientific journal literature: situation. PLoS One, 5(6), e11273.
Campell-meine, J. (2008). Case studies on institutional repository development: creating narratives for project management and assessment. Doctoral dissertation, University of Hawaii.
Cohen D., & Crabtree, B. (2006). Qualitative research guidelines project. ‏http://www.qualres.org/HomeSemi-3629.html
Creswell, J.W. (2009). Research design: Qualitative and, mixed method approach, Second edition. Sag Publication London.
Chandra, R., Nugroho, A. P., & Saleh, F. (2015). Evaluating open access paper repository in higher education for Asean region. International Conference on Internet Studies, August 16-17, 2014, Singapore. https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1502/1502.04069.pdf
Donovan, J. M., & Watson, C. A. (2011). Citation advantage of open access legal scholarship. Law Library Journal, 103, 553.
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550.
Fan, W. (2015). Contribution of the institutional repositories of the Chinese Academy of Sciences to the webometric indicators of their home institutions. Scientometrics, 105(3), 1889-909.
Gargouri, Y., Hajjem, C., Larivière, V., Gingras, Y., Carr, L., Brody, T., & Harnad, S. (2010). Self-selected or mandated, open access increases citation impact for higher quality research. PLoS One, 5(10), e13636. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0013636
García, J., Amescua, A., Sánchez, M. I., & Bermón, L. (2011). Design guidelines for software processes knowledge repository development. Information and Software Technology, 53(8), 834-850.
Harnad, S., Brody, T., Vallieres, F., Carr, L., Hitchcock, S., Gingras, Y., ... & Hilf, E. R. (2008). The access/impact problem and the green and gold roads to open access: An update. Serials Review34(1), 36-40.
Johnson, B., &Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches. 3rd edition, Los Angeles, Sage publication.
Kyriaki-Manessi, D., A. Koulouris, G., Giannakopoulos, S., & Zervos. (2013). Exploratory research regarding faculty attitudes towards the institutional repository and self-archiving. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73: 777-784.
Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2011). Management Information Systems: Managing the Digital Firm (12th Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Lee, J., Burnett, G., Vandergrift, M., Baeg, J. H., & Morris, R. (2015). Availability and Accessibility in an Open Access Institutional Repository: A Case Study. Information Research, 20(1), n1.
Liauw, T.T., & Genoni, P. (2017). A Different Shade of Green: A Survey of Indonesian Higher Education Institutional Repositories. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 4(General Issue), eP 2136.
Lynch, C. (2015). Institutional repositories: essential infrastructure for scholarship in the digital age. ARL Bimonthly Report, 226, United States, February 2003.
Palmer, C., Teffeau, L., & Newton, M. (2008). Identifying Factors of Success in CIC Institutional Repository Development - Final Report. ‏http://hdl.handle.net/2142/8981
Politronieri, E., Morciano, C., Niglio, T., Sellitri, C., & Solimini, R. (2010). Setting-up an institutional repository at the Italian National Institute of Health: Survey results. 10th Conference of Medical and Health Libraries, Cluj, Romania
Probets, S., & Jenkins, C. (2006). Documentation for institutional repositories. Learned Publishing-ALPSP Bulletin, 19(1), 57-72.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing. Pearson education. p. 122.
Shields, P., & Rangarjan, N. (2013). A playbook for research methods: integrating conceptual frameworks and project management. Stillwater, OK: New ForumsPress. ISBN 9781581072471.
Straus, A. and Corbin, J. (2008). ‏Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Third Edition, Los Angeles: stage publication, p. 156.
Zervas, M. Kounoudes, A. Artemi, P., & Giannoulakis, S. (2019). Next generation institutional repositories: The case of the CUT institutional repository KTISIS. ‏Procedia Computer Science, 146 (2019) 84–93.