Presenting a Model of Knowledge Management in Ashkzar Elementary Schools within the SWOT Framework

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Curriculum Development, Yazd University, Yazd, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Objective: The purpose of this study is to present a knowledge management model for elementary schools in Ashkzar within the SWOT framework.
Method: The research approach of this study is qualitative and based on SWOT analysis. The target population comprised teachers and principals of elementary schools in Ashkzar, a city located in Yazd Province. Purposeful sampling was employed and continued until data saturation was reached. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. The analysis yielded 13 main themes and 47 sub-themes.
Results: The findings revealed the following themes across the SWOT dimensions: 1. Strengths: Two main themes, enhancing knowledge acquisition and promoting knowledge dissemination, along with 10 sub-themes, were identified. 2. Weaknesses: Three main themes, lack of a knowledge-utilization culture, lack of a supportive organizational culture, and insufficient knowledge management skills, accompanied by 14 sub-themes, emerged. 3. Opportunities: Two main themes, knowledge sharing and knowledge creation, and eight sub-themes were identified. 4. Threats: Four main themes, associated costs, inadequate planning, limitations in tools and technology, and human resource challenges, along with nine sub-themes, were discerned. 5. Knowledge Management Improvement Strategies: Two main themes, adoption of emerging technologies and fostering a knowledge-sharing culture, together with six sub-themes, were derived.
Conclusions: This study presents a knowledge management model for elementary schools in Ashkzar, developed through SWOT analysis. By leveraging strengths, addressing weaknesses, capitalizing on opportunities, and mitigating threats, elementary schools can enhance their knowledge management practices through the proposed solutions. Although the model was developed specifically for Ashkzar elementary schools, it can be adapted for use in other elementary schools and across different educational levels. Furthermore, the model may serve as a framework for other schools and organizations seeking to develop context-specific knowledge management models. The findings also provide a foundation for future research and contribute to the existing body of knowledge in the field of knowledge management. 

Keywords


ارشادی، محمدجواد؛ رجبعلی بگلو، رضا؛ و نجفی­عرب، احسان (1398). بررسی نقش ابعاد مدیریت دانش در اثربخشی و بهبود عملکرد معلمان شرکت­کننده در دوره‌های آموزشی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11، 208-189. 
آرش، مجید؛ و جلالی‎راد، محمد صادق (1401). شناسایی و رتبه‌بندی موانع به‌کارگیری مدیریت دانش در آموزش‌وپرورش. سیاست‌پژوهی تحول در علوم‌انسانی، 1(4)، 73-51.
باعزت، سارا؛ افلاکی­فرد، حسین؛ و شهیدی، نیما (1395). رابطه بین مدیریت دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان مراکز پیش‌دبستانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 184-169. 
بایرامی­اردی، محمد؛ تورانی، حیدر؛ خلخالی، علی؛ شکیبایی، زهره؛ و کاظم پور، اسماعیل (1399). بررسی تأثیر عوامل مدیریت دانش بر بهبود یادگیری در واحدهای آموزش فنی و حرفه­ای. مشاوره شغلی و سازمانی،12(44)، 129-160.
نقی­پورایوکی، سمانه؛ باقری، مهدی؛ و احقر، قدسی (1399). طراحی الگوی مدیریت دانش در اداره کل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی). 13(4)، 324-316.
جعفریان­یسار، حمید؛ و جعفریان­یسار، فرزانه (1399). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش در مدیران و معلمان دوره ابتدایی. پژوهش و نوآوری در آموزش علوم ابتدایی، 2(3)، 35-25. 
جهاندیده، محمدعلی؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ و حسینی، سیدعماد (1397). تبیین الگوی بهینه پیاده­سازی مدیریت دانش در تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش کشور. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 79-67. 
حسینی، سیده­ملیحه؛ آیتی، محسن؛ و شکوهی­فرد، حسین (1397). تأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه­ای معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند. فصلنامه توسعه حرفه‌ای معلم، 3(1)، 1-17.
رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس؛ و زرین، حمیدرضا (1400). طراحی الگوی استقرار مدیریت دانش در مدارس. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 4(2)، 29-1.
رضایی‏کلانتری، مرضیه؛ باقری، حسین؛ و شعبانی، سمیه (1396). بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش بااخلاق حرفه­ای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،  رهبری و مدیریت آموزشی، 11(2)، 48-29.
رمضانی، نجمه­سادات (1401). نقش مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بر توانمندسازی معلمان. رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت در حسابداری، 6(21)، 1801-1794.
زمانی، عباس؛ حسینی­طبقدهی، لیلا؛ و مومنی مهموئی، حسین (1400). ارائه الگوی استقرار سیستم مدیریت دانش در اداره کل آموزش‌وپرورش استان مازندران. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 7(2)، 142-130.
سالاری، سمیه؛ و امین‏بیدختی، علی‏اکبر (1401). بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش به توسعه حرفه­ای معلمان شهرستان بیرجند. فصلنامه علمی‌پژوهشی تعلیم‌وتربیت، 38(3) 142-125.
سمیعی‏زفرقندی، مرتضی؛ و آقاکثیری، ندا (1396). سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان. فصلنامه علمی‌پژوهشی خانواده و پژوهش،14(2)، 104-87.
قاسمی‏نژاد، محدثه؛ و آذری، همایون (1395). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه اول دخترانه شهرستان سیرجان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(2)، 58-31.
نجفی، حبیبه (1399). مدل یابی توانمندسازی معلمان با سرمایه‏داران شناختی مدیریت دانش و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 6(10)، 32-1.
 
Abu-Mahfouz, S., Halim, M. S. A., Bahkia, A. S., Alias, N., & Tambi, A. M. (2023). Sustainable human resource management practices in organizational performance: The mediating impacts of knowledge management and work engagement. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 9(2), 57-97.  https://doi.org/10.7341/20231922
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https://dx.doi.org/10.1177/146879410100100307
Awang, M., Ismail, R., Flett, P., & Curry, A. (2011). Knowledge management in Malaysian school education: do the smart schools do it better? Quality Assurance in Education, 19(3), 263-282. https://www.learntechlib.org/p/109054/
Cheng, E. C. (2013). Applying knowledge management for school strategic planning. KEDI Journal of Educational Policy, 10 (2), 339-356.  https://www.researchgate.net/publication/286543739
Cheng, E. C., Wu, S. W., & Hu, J. (2017). Knowledge management implementation in the school context: case studies on knowledge leadership, storytelling, and taxonomy. Educational Research for Policy and Practice, 16, 177-188. https://doi.org/10.1007/s10671-016-9200-0
Cheng, E.C.K & Chu, C.K.W. (2018). A normative knowledge management model for schools development. International Journal of Learning and Teaching, 4(1), 76-82. https://doi.org/10.18178/ijlt.4.1.76-82
Chu, K. W. (2016). Leading knowledge management in a secondary school. Journal of Knowledge Management20(5), 1104-1147. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2015-0390
Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2), 360-370. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.06.022
Enes, U. O. R., Rahman, Abd., & Apriani, E. (2024). Implementasi Knowledge Management di Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Khoiru Ummah Rejang Lebong). Cakrawala, 8(1), 11–23. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v8i1.1977
Fodi, N. Q., Ashour, M. A., & Jawarneh, T. Y. (2024). The practicing degree by basic schools’ principals in the north region within the green line for knowledge management and its relationship with institutional excellence. Jordanian Educational Journal, 9(2), 287-313. https://doi.org/10.46515/jaes.v9i2.515
Idhalama, O. U., & Echedom, A. U. (2021). Teachers’ awareness of knowledge management and knowledge sharing behaviour in secondary schools-Nigeria. International Journal of Information Science and Management, 19(1), 147-165. https://ijism.isc.ac/article_698329.html
Karyatun, S., Yuliantini, T., Saratian, E., Paijan, P., Soelton, M., & Riadi, E. (2023). Towards the best model good corporate governance and knowledge management to improve performance through job satisfaction. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 16(2), 236-245. https://doi.org/10.23969/jrbm.v16i2.9891
Kaya, A. (2020). Knowledge management for education administrators. In Utilizing technology, knowledge, and smart systems in educational administration and leadership (pp. 142-160). IGI Global.
López, S. V. (2005). Competitive advantage and strategy formulation: The key role of dynamic capabilities. Management decision43(5), 661-669. https://doi.org/10.1108/00251740510597699
Nazimi, F., & Lajevardi, A. (2016). Presentation of structural model of organizational justice based on knowledge and intelligence management-Emotionally. Journal of Marine Science, 11, 64-81. (in Persian).
Paschalidou, A., Tsatiris, M., Kitikidou, K., & Papadopoulou, C. (2018). Methods (SWOT Analysis) (pp. 39–44). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63943-7_6
Ramezani, A., Madhoshi, M., Fallah Lajimi, H., & Razeghi, N. (2019). A model of knowledge management implementation at the University of Mazandaran. Journal of Productivity Management13(50), 89-117. (in Persian).
Sardari, A., & Silavis, J. (2016). The Investigation of the Relationship between Organizational Social Capital and the Application of Management. Knowledge at the General Directorate of Education in Khuzestan2, 81-95. (in Persian).
Streubert Speziale, H. J., & Carpenter, D. (2003). Qualitative research in nursing. Third Editionth edition. Philadelphia: Williams & Wilkings Co.
Valacherry, A. K., & Pakkeerappa, P. (2021). Knowledge management and academic performance in indian public schools. Electronic Journal of Knowledge Management, 19(1),76-88. https://doi.org/10.34190/ejkm.19.1.2343
Wong, K. Y., & Aspinwall, E. (2005). An empirical study of the important factors for knowledge‐management adoption in the SME sector. Journal of Knowledge Management9(3), 64-82. https://doi.org/10.1108/13673270510602773
Xie, Z., Chiu, D. K., & Ho, K. K. (2024). The role of social media as aids for accounting education and knowledge sharing: learning effectiveness and knowledge management perspectives in mainland China. Journal of the Knowledge Economy15(1), 2628-2655. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01262-4
Zhao, J. (2010). School knowledge management framework and strategies: The new perspective on teacher professional development. Computers in Human Behavior, 26(2), 168-175. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.10.009