Identification of the infrastructures and mechanisms of documentation of experiences and knowledge in Iranian university libraries

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. Knowledge and Information Science, Chamran University of Ahwaz, Iran

2 Associate professore, Chamran University of Ahwaz, Iran

Abstract

Objective: The purpose of this study is to identify and analyze the viewpoints of the Iranian university library managers on documentation of experiences and knowledge in order to identify necessary infrastructures and mechanisms for documentation of experience and knowledge in Iranian academic libraries.
Methods: This research is applied, based on descriptive-analytical method. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire that make based on literature review and confirmed its validity by experts. The questionnaire was distributed among 88 managers of the central libraries under study.
Findings: Findings of research indicated that in view of managers under study, 5 infrastructures and factors are necessary for documentation of experiences and knowledge in academic libraries, which are, in order of priority: structural, cultural, legal, technological and behavioral. Transfer of experiences to successor employees before retirement, being liable to having intellectual rights as experienced managers, creation of a documentary handbook of important experiences and actions taken in library, and publishing documented experiences in journals and or books were identified to development and improvement of documentation.
Originality: According to previous studies, this research to identify the necessary infrastructures in documentation of experience and knowledge for the first time. Also, the findings of this study could be starting point for documentation in the context of libraries and model is for other libraries and information centers.

Keywords


  1. احمدی، علی‌اکبر؛ الهی، شعبان؛ صالحی، علی (1387). بررسی و تبیین عوامل رفتاری و فرهنگی و سازوکار ثبت تجارب مدیران. دوماهنامۀ علمی - پژوهشی دانشور رفتار، 15 (29): 17 - 28.
  2. الهی، شعبان؛ احمدی، علی‌اکبر (1379). مستندسازی تجارب در فرایند مدیریت استراتژیک، فصلنامۀمدیریتدولتی، 14 (48 و 49): 53 - 72.
  3. انواری رستمی، علی‌اصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1 (2): 3 - 18.
  4. بیگلری، فروغ (1390). ارائۀ الگویی برای مستندسازی تجارب مدیران مدارس دولتی و خاص راهنمایی شهرستان آبادان با رویکرد مدیریت دانش. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید چمران، اهواز دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی.
  5. جعفری مقدم، سعید (1382). معیارهای انتخاب تجربه در مستندسازی تجارب مدیران. فصلنامۀ مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 39 و 40: 209 - 230.
  6. دری، بهروز (1384). طرح پژوهش مستندسازی تجارب مدیران. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش، پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
  7. رضوانیان، اویس؛ متولیان، علیرضا (1385). کسب دانش مدیران از دیدگاه مدیران ارشد؛ دستاوردها و چالش‌ها، مطالعۀ موردی صنعت پتروشیمی ایران. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری اطلاعات و توسعه، تهران، 24 - 25 دی ماه: 1 - 11.
  8. شهسواری علویجه، مریم (1389). سنجش نگرش مدیران و پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت در مورد راهکارهای مستندسازی دانش ضمنی در فرایند مدیریت دانش. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه الزهرا، تهران، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی.
  9. گزنی، علی (1386). تعیین راهبرد مدیریت دانش سازمانی: تدوین دانش یا تبادل فردی دانش. فصلنامۀ کتاب،18 (1): 93 - 106.
  10. مردانی، امیرحسین؛ نظرزاده، محسن (1388). مستندسازی تجربه‌ها: ضرورتی برای خلق سازمانی دانش‌مدار در کتابخانه‌ها. مجموعه مقالات همایش مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهمکنش‌ها. تهران، کتابدار: 494 - 503.
  11. مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (1388). گزارش ملی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سال 1387. بازیابی 16 آذر 1392، از

http://www.irphe.ir/FA/National%20Report/1387/Gozaresh%20_Meli_1387.pdf

Becker, K., Ghedini, C. (2005). A documentation infrastructure for the management of data mining projects. Information and Software Technology, 47(2), 95-111.

  1. Enting, J., Huirne, R. B. M., Dijkhuizen, A. A., Tielen, M. J. M. (1999). A knowledge documentation methodology for knowledge-based system development: an example in animal health management. Computers and Electronics in Agriculture, 22(2), 117-129.
  2. Hansen, M., Nihria, N., Tierney, T. (1999). What’s your strategy for managing knowledge?. Harvard Business Review, 11(2), 106-116.
  3. Külcü, Ö (2009). Quality documentation and records management: a survey of  Turkish universities. Aslib Proceedings, 61(5), 459 – 473.
  4. Ofi, B., Sowunmi, O. (2012). Nursing documentation: Experience of the use of the nursing process model in selected hospitals in Ibadan, Oyo State, Nigeria. International Journal of Nursing Practice, 18(4), 354-362.
  5. Renzl, B. (2008). Trust in management and knowledge sharing: the mediating effects of fear and knowledge documentation. Omega, 36(2), 206-220.
  6. Tavallaee, R., Rashidi, M. M. (2011). A Practical Framework for Documentation of Experience and Knowledge Acquisition of Experts in Organizations. International Proceedings of Economics Development & Research, IACSIT Press, Kuala Lumpur, Malaysia.1,133-37.