تاثیر دیجیتال‌سازی مجموعه کتابخانه‌های دانشگاهی بر اثربخشی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تربیت مدرس، دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی

3 دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف: هدف پژوهش بررسی سطح دیجیتال‌سازی کتابخانه‌های دانشگاهی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی بر اساس مدل نظری کارکردهای چهارگانه‌ی ضروری نظام اجتماعی پارسونز است.
روش: این پژوهش تحلیلی- کاربردی از نوع توصیفی و پیمایشی است و ابزار پژوهش چکلیست محقق ساخته است که به بررسی خط‌مشی کتابخانه، امکانات و خدمات دیجیتال، مجموع دیجیتال و قابلیت‌های جستجوی مجموعه کتابخانه می‌پردازد. پرسشنامه استاندارد برای سنجش اثربخشی سازمانی است. جامعه پژوهش شامل 12 کتابخانه دانشگاهی شهر تهران و 128 نفر از کتابداران این کتابخانه‌ها می‌باشد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از نظر سطح دیجیتال سازی مجموعه کتابخانه‌های دانشگاهی 50 درصد «سطح متوسط» هستند، 33 درصد «سطح بالا» و 17 درصد «سطح پایین» هستند. به لحاظ آماری ارتباط معنادار مثبتی بین دیجیتال‌سازی کتابخانه‌های دانشگاهی و مولفه‌های اثربخشی سازمانی وجود دارد. دیجیتال‌سازی مجموعه به ترتیب اولویت بر مولفه‌های نوآوری، سلامت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کتابداران بیشترین تاثیر را دارد. به لحاظ آماری بین کتابخانه‌های «سطح متوسط» و «سطح پایین» از نظر مولفه‌های نوآوری کتابداران و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of digitization of academic libraries on organizational effectiveness

نویسندگان [English]

  • F Zandian 1
  • Mohammad Hassanzadeh 2
  • akram sadat sajadian 3
2 tarbiat modares university
3 tarbiat modares university
چکیده [English]

Purpose: The aim of the present research is to study the effects of the digitalization of the system on the organizational effectiveness of academic libraries based on Parsons' theoretical model of the four functions of social systems.
Methodology: The research population consisted of 12 academic libraries in Tehran, which were studied in three levels of high, average and low based on the degree of digitalization. This analytical-practical research employs the survey research method and uses a researcher-created checklist and a standard questionnaire to collect data. Excel, SPSS16, and Smart PLS software were used to describe and analyze data.
Findings:The results of the study support its general conceptual framework and its assumptions. The findings show that in general, there is a significant positive correlation between the digitalization of academic libraries and factors determining organizational effectiveness. Digitalization of the system has the highest impact on innovation, organizational health or morale, organizational commitment and the job satisfaction of librarians in order of priority. In terms of the level of digitalization, 50% of academic libraries were at" level average", 33% were at "level high" and 17% were at "level low. The highest digitalization score earned by academic libraries was 65.21% and the lowest score was 22.22%. F-test results show that statistically, there is a significant difference between «level average» and «level low» libraries in terms of the librarians' innovation and organizational commitment. The average organizational commitment and innovation is higher in "level low" libraries than "level average" libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digitalization
  • Academic libraries
  • Organizational effectiveness
  • Parsons' theoretical
  • model of the four functions of social systems
روستو، مارسیا (1375). مواد جدید کتابخانه­ای و مدیریت اطلاعات: کتاب الکترونیکی- کتابخانه الکترونیک. ترجمه: مرتضی کوکبی زیر نظر عباس حری؛ به همت تاج الملوک ارجمند. در گزیده مقالات ایفلا: (ترکیه: 20-26 اوت، 1995). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.ص.269-286.
زکی، محمد­علی، ادیبی­سده، مهدی، و یزدخواستی، بهجت(1385). بررسی اثر بخشی­سازمانی مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان (آزمون مدل AGIL پارسونز). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه نامه جمعیت وتوسعه)، تابستان، دوره 24، شماره 2(47)، ص32.
سالاری، محمود(1389)، چالشها و مسائل مدیریتی کتابخانه‌ها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران. کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 13، شماره 2(50)، ص 97-112.
شیرازی، علی(1373) ، مدیریت آموزشی. مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی.
علیپورحافظی، مهدی(1387). پایگاه­های اطلاعاتی ایکس ام ال و کاربرد آن در کتابخانه های دیجیتال. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 73، ص 72-53.
عیدی، امیرحسین(1386). بررسی رابطه هوش هیجانی کارکنان با اثربخشی دانشکده­های تربیت بدنی دانشگاه­های دولتی دانشگاه­های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
قلیپور، آرین(1380). جامعه شناسی سازمان­ها: رویکردی جامعه شناختی به سازمان و مدیریت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت).
کریمی، سمانه(1389). سنجش میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. ص155.
لی، سول اچ (1383). منابع الکترونیکی و توسعه مجموعه کتابخانه(علیرضا رستمی­گومه، مترجم). تهران: چاپار.
نبوی، فاطمه(1386). کتابخانه دیجیتالی. مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینه­ها (همراه با نگاهی به برخی کتابخانه­های دیجیتالی خارجی و داخلی). با راهنمایی و همکاری رحمت الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و مراکز آموزش الکترونیکی.
هاشم زاده(1392). مدیریت اثربخش و کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاه‌های مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، دوره 48، شماره 1، ص 143-158.
یوسفیان زاده، امید(1394). ارزیابی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ساختار کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی. نشریه مدیریت سلامت، شماره (61)18.
References
Adams, A, & Blandford, A. (2002). Acceptability of medical digital libraries. Health Informatics Journal, Vol. 8 No. 2. pp. 58-66.
Hoy, F. (1985). A Theoretical Framewok and Exploration of Organizational Effecteveness of Schools. Educational Administrative Quarterly, 21(4), pp. 117-134.
Jeng, J. (2006). Usability of the digital library: An evaluation model, Ph.D thesise. United state, Rutgers the state university of New Jersey- New Brunswic.
Mcdonald, A. (1998). Research and advanced technology for digital libraries. In The Human factors in the digital library development (p. 761). United Kingdom: springerverlag.
Nafiz Zaman Shuva, (2014). Are university libraries in Bangladesh ready to be digital. International digital library perspectives, Vol. 30 Iss: 2, pp.108 – 131
Noh, Younghee, (2016). A study to evaluate the digitization level of Korean libraries (part I), Library Hi Tech, Vol. 34 Iss: 2, pp.314 – 358
Noh, Younghee, (2016). A study to evaluate the digitization level of Korean libraries (part II), Library Hi Tech, Vol. 34 Iss: 2, pp.359 – 403.
Robbins, S. (1990). Organization theory: structure, design and applications. Englewook Cliffs, N. J: Prentice - Hall 3 rd ed.
Soohyung Joo, Jee Yeon Lee, (2011). "Measuring the usability of academic digital libraries: Instrument development and validation", The Electronic Library, Vol. 29 Iss: 4, pp.523 – 537
Waugh, L., et al. (2015). Evaluating the University of North Texas' Digital Collections and Institutional Repository: An Exploratory Assessment of Stakeholder Perceptions and Use. The Journal of Academic Librarianship