شناسایی ابعاد و شاخص های مدیریت دانش شخصی در سازمان آب منطقه ای فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: ایاین تحقیق به شناسایی ابعادو شاخص های مدیریت دانش شخصی و ارائه مدل ساختاری- تفسیری شاخص های موثر بر مدیریت دانش شخصی در سازمان آب منظقه ای فارس پرداخته است.

روش:‌ این پژوهش از لحاظ نوع و هدف، کاربردی و از جنبه روش جمع آوری داده ها، توصیفی- تحلیلی می باشد که با رویکرد کمی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، چک لیست و ماتریس عوامل می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان آب منطقه ای فارس در سال 1400(350 نفر) می‌باشند که با روش نمونه‌گیری هدفمند، 25 نفر از خبرگان مدیریت دانش به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردید.

یافته ها: بر اساس مدل قدرت نفوذ و میزان وابستگی شناسایی شده در بین شاخص های مورد مطالعه در این تحقیق، شاخص های "فعالیت‌های علمی جهت دستیابی به راه حل برای مسائل یا مشکلات خاص در حوزه علمی"، " فعالیت‌های علمی جهت ابداع روش‌های آزمایشگاهی جدید"،" ثبت اختراع یا اکتشاف علمی بر اساس فعالیت‌های علمی"، " ذخیره و طبقه بندی فایل‌ها و پوشه‌های مهم و مورد نیاز"، " انتشار کتاب (تألیف)" و " انتشار مقاله علمی پژوهشی" تأثیرگذارترین شاخص‌های مدیریت دانش شخصی در بین کارکنان سازمان آب منطقه ای فارس به شمار می روند.

اصالت اثر:‌ شناسایی مدل قدرت نفوذ و میزان وابستگی شاخص های مدیریت دانش ضمنی باعث می شود تا سازمان ها نقاط قوت و ضعف خود را برای بهبود جریان دانش در درون و بیرون سازمان خود شناسایی کنند. این تحقیق برای اولین بار در سازمان آب منطقه ای فارس انجام می گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying dimensions and indicators of personal knowledge management Indicators in Regional Water Company of Fars

نویسندگان [English]

  • Ali Biranvand 1
  • Mohammad Ebrahim Samie 2
  • Reza Akbarnejad 3
  • Zahra jamalzadeh 1
1 Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Iran
2 Assistant Professor, Department of Computer Engineering and IT, Jahrom University, Jahrom, Iran
3 ​Department of Knowledge and Information Science, Education and Psychology Faculty, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Objective: This research identified dimensions and Indicators of personal knowledge management and presented an Interpretative Structural Model of Indicators affecting personal knowledge management in the Regional Water Company of Fars.

Methodology: This study is practical in terms of type and purpose and descriptive-analytical in terms of data collection method, which has been done with a quantitative approach. Data collection tools are checklists and factor matrices. The statistical population of this study includes all employees of Regional Water Company of Fars in 1400 (350 people). That by Using of purposive sampling method, 25 knowledge management experts were selected as the statistical sample of the research.

Findings: According to Penetration power model and the degree of dependence identified among the Indicators studied in this study, Indicators of "scientific activities to achieve solutions to specific issues or problems in the Scientific field ", "Scientific activities for inventing new laboratory methods", "Patent or scientific discovery based on scientific activities", "Storage and classification of important and required files and folders", "Book Publishing (Compilation)", and "Publication of a scientific research article" are the most effective indicators of personal knowledge management among the employees of Regional Water Company of Fars.

Originality: Identifying the Penetration power model and the degree of dependence of indicators of tacit knowledge management causes organizations to identify their strengths and weaknesses to improve the flow of knowledge in inside and outside of their organization. This research is conducted for the first time in Regional Water Company of Fars.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Personal Knowledge Management
  • dimensions and indicators. Interpretative Structural Model
  • Regional Water Company of Fars
اسلام‌پناه، مریم؛ شهبازی، شیرین، و باقلی، جواد (1399). رابطه جو اخلاقی سازمان و تصمیم‌گیری مدیران: آزمون نقش میانجی مدیریت دانش شخصی. اخلاق در علوم و فناوری، 15 (2)، 86-92.
جامی‌پور، مونا؛ جعفری، سید محمدباقر؛ و محمدی، سعید (1399). طراحی مدل مدیریت دانش شخصی در شرکت‌های دانش‌بنیان. مدیریت اطلاعات، 6 (1)،‌ 178–200. https://doi.org/10.22034/aimj.2020.125465
جمالی، زهرا (1399). شناسایی ‏مؤلفه‌ها و ‏مهارت‏‌های مدیریت دانش شخصی ‏کتابداران. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(3)، 243-276. https://doi.org/10.22091/stim.2021.6301.1492
حسینی‌صدر، اقبال، و اباصلتیان، علی (1392). بررسی تأثیر مؤلفه‌های هوش هیجانی بر تمایل افراد به تسهیم دانش در سازمان ناجا. منابع انسانی ناجا، 4(33)، 13-45.
خادمی‏زاده، شهناز؛ عبداللهی، فرزانه، و بیگدلی، زاهد (1398). بررسی وضعیت مدیریت دانش شخصی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز براساس مدل اوری. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 53 (1). https://doi.org/10.22059/jlib.2019.252628.1301
سیرجانی قرآنی، سیما (1389). کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند.
شریف، عاطفه، و حسین‏قلی‏زاده، رضوان (1395). شناسایی و خوشه‏بندی سامانه‏ها و ابزارهای مدیریت دانش شخصی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31 (4)، 1009–1029.
عبدالمنافی، سعید، و ناظمی، شهرام (۱۳۹۵). نقش مدیریت دانش در توسعه مخابرات و چالش‌های پیش رو. سومین کنگره بین‌المللی کامپیوتر، برق و مخابرات. مشهد. دانشگاه تربت حیدریه.
گلچین‌نژاد، شادی؛ بیگدلی، زاهد، و فرج‌پهلو، عبدالحسین (1395). بررسی رابطه مؤلفه‌های مدیریت دانش شخصی با توانمندی شغلی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
‏‫ قاسمیان، جلال، و جعفرزاده کرمانی، زهرا (1398). بررسی وضعیت و موانع مؤثر بر به کارگیری مدیریت دانش شخصی توسط مدیران (مطالعه موردی: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 53 (3). https://doi.org/10.22059/jlib.2020.260368.1335
قربانی، امیر؛ فرتاش، کیارش، و سعدآبادی ارانی، علی‌اصغر (۱۳۹۹). شناسایی موانع پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه‌ها با رویکرد مدل سازی ساختاری-تفسیری (مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی). دهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. بابل. مؤسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش.
‏‫محمدی، مهدی، و باقری، امین (1392). ارزیابی مدیریت دانش فردی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(2).
محمودوند، افشین؛ هاشمی، سیدمهدی گلستان، و شهبازی، صادق (۱۳۹۹). مدل مدیریت راهبردی دانش با الگوگیری از مدیریت راهبردی کاپلان نورتون و استاندارد مدیریت دانشISO 30401:2018. اولین کنفرانس بین المللی چالش‌ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری. ساری، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران و مرکز علمی تقدیس.
‏‫مویدی بنان، محمدحسین؛ لوایی، علیرضا، و لهراسبی، علیرضا (۱۳۹۶). اولویت‌بندی مدیرت دانش و مهندسی ارزش با در نظر گرفتن مهمترین مشکلات و موانع پروژه‌های عمرانی کشور. اولین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های نوین در مهندسی عمران. آمل. دانشگاه شمال -معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
References
Ackoff, Russell L. (1989). From data to wisdom. Journal of Applied Systems Analysis, 16(1), 3–9.
Agnihotri, R., & Troutt, M.D. (2009). The effective use of technology in personal knowledge management: A framework of skills, tools and user context. Online Information Review, 33(2), 329-342. https://doi.org/10.1108/14684520910951249
Ahsan, Syed; & Shah, Abad. (2006). Data, information, knowledge, wisdom: A doubly linked chain. In the Proceedings of the 2006 International Conference on Information Knowledge Engineering (pp. 270–278). Citeseer.
Anike, Angela N; & Echedom, Anthonia U. (2020). Awareness and application of personal knowledge management by academic librarians in university libraries in South-East Nigeria. Education, 10(6).
Avery, S.; Brooks, R.; Brown, J.; Dorsey, P. & O’Conner, M. (2001). Personal knowledge management: framework for integration and partnerships. In: Proc. of ASCUE Conf (pp. 39-43). https://doi.org/10.5281/zenodo.112818
Berman, K. A., & Annexstein, F. S. (2003). Actualizing context for personal knowledge management. Department of ECECS, University of Cincinnati, Cincinnati, OH.
Cheong, R. KF; & Tsui, E. (2010). The roles and values of personal knowledge management: an exploratory study. Vine.
Cheong, R. KF; & Tsui, E. (2011). From skills and competencies to outcome-based collaborative work: Tracking a decade’s development of personal knowledge management (PKM) models. Knowledge and Process Management, 18(3), 175–193.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
Drucker, Peter F. (1959). Long-range planning—challenge to management science. Management science, 5(3), 238–249.
Drucker, Peter F. (1999). Knowledge-worker productivity: The biggest challenge. California Management Review, 41(2), 79-94. https://doi.org/10.2307/41165987
Frand, J. L., & Hixson, C. G. (1998). Personal knowledge management: Who? What? Why? When? Where? How? Educom 98 Conference, Orlando, Florida, October 15, 1998. http://hdl.handle.net/1794/24358
Frand, J. L., & Lippincott, A. (2002). Personal knowledge management: a strategy for controlling information overload. Anderson School at UCLA.
Gorman, G.E.; & Pauleen, D. J. (2016). The nature and value of personal knowledge management. In Personal Knowledge Management (pp. 23–38). Routledge.
Haraldsdottir, R. & Gunnlaugsdottir, J. (2018). The missing link in information and records management: Personal knowledge registration. Management Journal, 28(1): 79-98. https://doi.org/10.1108/RMJ-05-2017-0013.
Heisig, Peter; Vorbeck, Jens; & Mertins, Kai. (2003). Knowledge management: concepts and best practices. Springer.
Jain, P. (2011). Personal knowledge management: the foundation of organisational knowledge management. South African. Journal of Libraries and Information Science, 77(1): 143-167. https://doi.org/10.7553/77-1-62
James, P. (2005). Knowledge asset management: The strategic management and knowledge management nexus. Southern Cross University.
Jarrahi, M. H., Philips, G., Sutherland, W., Sawyer, S., & Erickson, I. (2019). Personalization of knowledge, personal knowledge ecology, and digital nomadism. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(4), 313–324.
Liu, C.; Wang, J. & Lin, C. (2017). The concepts of big data applied in personal knowledge management. Journal of Knowledge Management, 21(1), 213-230. https://doi.org/10.1108/JKM-07-2015-0298
López-Quintero, J. F.; Lovelle, J.M.C.; Crespo, R. G.; & García-Díaz, V. (2018). A personal knowledge management metamodel based on semantic analysis and social information. Soft Computing, 22(6), 1845–1854.
Malhotra, Y. (2001). From information management to knowledge management: Beyond the “hi-tech hidebound” systems. In Knowledge management and business model innovation (pp. 115–134). IGI Global.
Nonaka, I. (1991). Harvard business review. The Knowledge Creating Company, 6(8), 96–104.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.
Pastorelli, C., Lansford, J.E., Luengo Kanacri, B.P., Malone, P.S., Di Giunta, L., Bacchini, D., Bombi, A.S., Zelli, A., Miranda, M.C., Bornstein, M.H., & others. (2016). Positive parenting and children’s prosocial behavior in eight countries. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 57(7), 824–834.
Pauleen, D. (2009). Personal knowledge management: Putting the “person” back into the knowledge equation. Online Information Review, 33(2), 221-224. https://doi.org/10.1108/14684520910951177
Peng, H. (2013). Why and when do people hide knowledge? Journal of Knowledge Management, 17(3), 398-415. https://doi.org/10.1108/JKM-12-2012-0380
Petrova, G.I., Smokotin, V.M., Kornienko, A.A., Ershova, I.A., & Kachalov, N. A. (2015). Knowledge management as a strategy for the administration of education in the research university. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 166, 451-455. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.552
Pollard, D. (2004). Confessions of a CKO: What I should have done. How to Save the World.
Scarbrough, J.E. (2013). Student-faculty trust and student success in pre-licensure baccalaureate nurse education. Nurse Education Today, 33(8), 919-924.
Scarbrough, H., & Swan, J. (2001). Explaining the diffusion of knowledge management: The role of fashion. British Journal of Management, 12(1), 3-12.
Shujahat, M., Wang, M., Ali, M., Bibi, A., Razzaq, S., & Durst, S. (2021). Idiosyncratic job-design practices for cultivating personal knowledge management among knowledge workers in organizations. Journal of Knowledge Management, 25(4), 770-795. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2020-0232
Sohail, M. & Daud, S. (2009). Knowledge sharing in higher education institutions: Perspectives from Malaysia. Vine, 39(2): 125-142. https://doi.org/10.1108/03055720910988841
Swigon, M. (2014). Personal knowledge and information management behaviour in the light of the comparative studies among Polish and German students. Information Research, 19(4), 118-135.
Van der Spek, R; & Spijkervet, A. (1997). Knowledge management: dealing intelligently with knowledge. Knowledge Management Network.
Verma, S. (2009). Personal knowledge management: A tool to expand knowledge about human cognitive capabilities. International Journal of Engineering and Technology, 1(5), 435.
Völkel, M., & Abecker, A. (2008). Cost-benefit analysis for the design of personal KM systems. In International Conference on Enterprise Information Systems. Retrieved June (Vol. 19, p. 2010).
Wright, K. (2005). Personal knowledge management: supporting individual knowledge worker performance. Knowledge Management Research & Practice, 3(3), 156-165.
Zack, M. (1999). Developing a knowledge strategy. California Management Review, 41, I25-145.
Zuber‐Skerritt, O. (2005). A model of values and actions for personal knowledge management. Journal of Workplace Learning, 17(1/2), 49-64. https://doi.org/10.1108/13665620510574450