تأثیر اعتماد الکترونیک ادراک شده بر تمایل به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی واتساپ در شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 مدیر گروه منابع انسانی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی

چکیده

هدف: امروزه، گرایش به استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در بین کاربران رو به افزایش است. یکی از مهمترین این فناوری ها، شبکه های اجتماعی بوده و اعتماد کاربران به این شبکه ها، بر تصمیم آنها به ادامه استفاده از این نوع فناوری تأثیر می گذارد. هدف این مقاله، بررسی تأثیر اعتماد الکترونیک بر تمایل به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران شبکه واتساپ در شهر تهران است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی، از نظر ارتباط بین متغیرها، همبستگی و از نوع تحقیقات مقطعی می باشد. تعداد اعضای نمونه آماری انتخاب شده برای جوامع نامحدود بر اساس جدول مورگان، شامل 384 نفر از کاربران شبکه واتساپ شهر تهران می باشد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد ابعاد تشکیل دهنده اعتماد الکترونیک شامل کیفیت اطلاعات درک شده، امنیت و حفظ حریم خصوصی بر تمایل به استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیر دارند. در بین این ابعاد، امنیت درک شده توسط کاربران بیشترین و حفظ حریم خصوصی کمترین تاثیر را در به کارگیری شبکه های اجتماعی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the impact of electronic trust on tendency to use social networks, case study: WhatsApp users in Tehran

نویسندگان [English]

  • mitra Dilmaghani 1
  • Majid Ramezan 2
  • mahnaz Forghani 3
1
2 Malek- Ashtar University of Technoligy
3 Master of Public Administration
چکیده [English]

Objective: Today, tendency towards the use of information technology and information systems among the social networks users is increasing. One of the most important of these technologies is social networks. Users’ trust on these networks, impacts on their intention to use this type of technology. The purpose of this paper is to examine the impact of electronic trust on the tendency to use the WhatsApp network among the users of this network in Tehran.

Methodology: The present research method is applied, descriptive-survey in terms of data collection method, correlation between variables and cross-sectional research. The statistical sample for unlimited population according to Morgan table includes 384 WhatsApp’s users in Tehran.

Findings: Findings show that the dimensions of electronic trust, including perceived information quality, security and privacy impact on the tendency to use WhatsApp network and among them, the security perceived by networks users is the most important and privacy is the least important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Trust
  • Perceived security
  • Perceived privacy Social network
  • Whats App
خانیکی، هادی و بابایی، محمود (1391). تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت، بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران. فصلنامه علوم اجتماعی، 19(56) ص 73-116
خانیکی، هادی و بابایی، محمود (1390) . فضای سایبر و شبکه‏های اجتماعی: مفهوم و کارکردها. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، 1(1).
جعفری، محمدباقر، کریمی، آصف و ابرقوی‌زاده، زاهده (1395). عوامل تأثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب‌سایت شبکه‏ اجتماعی. فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (17)، 147-182
دامغانیان، حسین، سیاه سرایی کجوری، محمدعلی (1391). بررسی تأثیر امنیت ادراک شده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن. مدیریت فناوری اطلاعات، 4(13): 71-88
دهقانی فیروزآبادی، سمیه، قاسم‌زاده، محمد و درهمی، ولی (1387). بررسی اقدامات امنیتی در فضای سایبر و تأثیر آن بر افزایش اعتماد مشتری. دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران: مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی.
رسولی محمدرضا و مرادی، مریم (1391). عوامل مؤثر بر تولید محتوا در شبکه‏های اجتماعی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 56.
صفایی، ناصر و یکتا، عاطفه (1398). بررسی تأثیر وابستگی اجتماعی بر اعتماد مشتریان در شبکه‏های اجتماعی. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(4): 55-76
فرقانی، محمد مهدی و مهاجری، ربابه.(1397). وضعیت اعتماد جوانان به شبکه‏های اجتماعی شهر تهران. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 19(41)، 31-53.
کامران، فریدون، غیاثیان، علی و محققی، مهدی (1397). بررسی میزان اعتماد اجتماعی به تبلیغات شبکه‏های اجتماعی آنلاین. تحقیقات رسانه، 2 :31-52.
مؤمن کاشانی، نوشین (1387). شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد به تجارت الکترونیکی در مشتریان ایرانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا (س).
 
 
References
Abiodun, R., Daniels, F., Pimmer, C. & Chipps, J. (2020). A Whatsapp community of practice to support new graduate nurses in South Africa. Nurse Education in Practice, 46. doi:10.1016/j.nepr.2020.102826
Adali, S., Escriva, R., Goldberg, M. K., Hayvanovych, M., Magdon- Ismail, M. Szymanski, B. K. & Wallace, W.A (2010). Measuring Behavioral Trust in Social Networks. IEEE International Conference on Trust. Doi:10.1145/2501654.2501661
Benevenuto, F., Rodriuues, T., Cha, M. & Almeida, V. (2009). Characterizing user behavior in online social networks. In Proceedings of the 9th ACM Internet Measurement Conference. doi.org/10.1016/j.ins.2011.12.009
Chang, S., Emest, L. & Shen, W. (2017). User trust in social networking services: a Comparison of Facebook and LinkedIn. Computers in Human Behavior, 69: 207-217. doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.013
Golbeck, J. (2005). Computing and Applying Trust in Web-based Social Networks. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park. http://hdl.handle.net/1903/2384
Grabner-Krauter, S. & Bitter, S. (2015). Trust in online social networks: a multifaceted perspective. The Forum for Social Economics, 44(1). doi.org/10.1080/07360932.2013.781517
Guenther, J., & Falk, I. (1999). Measuring trust and community capacity: Social capital for the common good. CRLRA, University of Tasmania, Launceston.
Hajli, N. & Lin, X. (2016). Exploring the security of information sharing on social networking sites: The role of perceived control of information. Journal of Business Ethics, 133 (1):111-123.doi:10.1007/s10551-014-2346-x
Johnson, H., Lavesson, N., Zhao, H. & Wu, S. (2011). On the Concept of Trust in Online Social Networks. In Trustworty Internet. Blefari-Melazzi, Nicola; Bianchi, Giuseppe; Saigarelli, Luca (Eds.) Springer: 143-157. doi:10.1007/978-88-470-1818-1_11
Kale, A. (2007). Modeling Trust and Influence on Blogosphere using Link Polarity. Master Thesis, University of Maryland, Faculty of the Graduate School.
Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68. doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kebler, C. (2010). Defining and Using Types of Relationships in Social Networks. NCGIA specialist meeting: Spatio-Temporal Constraints on Social Networks. December 13–14, Santa Barbara, CA.
Morrone, A., Tontoranelli, N., & Ranuzzi, G. (2009). How good is trust? Measuring Trust and its Role for the Progress of Societies. OECD: Organization for Economic Co-operation and Development. doi:10.1787/220633873086
Mukherjee, A. & Nath, P. (2003). A Model of trust in online relationship banking. International Journal of Bank Marketing, 21(1), 5-15. doi: 10.1108/02652320310457767
Putnam, R. (1995) Bowling Alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.
Riquelme, I. P., & Román, S. (2014). Is the influence of privacy and security on online trust the same for all type of consumers? Electronic Markets, 24 (2), 135-149.
Rosenfeld, A., Sina, S., Sarne, D., Avidov, O., Kraus, S. (2018). A study of whatsapp usage patterns and prediction models without message content. arXiv preprint, arXiv:1802.03393v1.
Seligman, A. B. (1997). The Problem of Trust. Princeton: Princeton University Press. ISBN-10: 0691050201.
Shukla, P. (2010). Impact of interpersonal influences, brand origin and brand image on luxury purchase intentions: measuring inter functional interactions and a cross-national comparison. Journal of World Business, 42(2), 242-252. doi: 10.1016/j.jwb.2010.11.002
Urban, G. L., Cinda, A. & Antonio, L. (2009). Online Trust: State of the Art, New Frontiers, and Research Potential. Journal of Interactive Marketing, Elsevier, 23(2):179-190. doi: 10.1016/j.intmar.2009.03.001
Villegas, W. (2008). A Trust-based access control scheme for social networks. Master Thesis, McGill University, School of Computer Science. Corpus ID: 8181449.