بررسی تأثیر درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی، ارزش‌های شخصیتی و محق‌پنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه و هدف: سرقت علمی، عبارت است از کپی کردن کلمات، متون، تصاویر و مانند آن و استفاده از اندیشه‌های دیگران به عنوان اندیشه خود است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان عوامل مختلف بر تمایل دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان به سرقت علمی است.
روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان تشکیل می‌دهند که براساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 263 نفر به‌دست آمد. جهت گردآوری داده‌ها از پنج پرسشنامه استفاده شد. پایایی این پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 948/0، 955/0، 968/0، 986/0 و 975/0 به‌دست آمد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش، از مدلیابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار وارپ پی ال اس 7 استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که متغیرهای درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی و ارزش‌های شخصی، بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر منفی و معنی‌داری دارند. همچنین، متغیر محق‌پنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد.
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد دانش، درک و آگاهی دانشجویان از سرقت علمی و مصادیق آن، سیاست‌ها و مجازات قانونی در این زمینه در سطح پایینی قرار دارد که لازم است مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها در راستای آگاه‌سازی و آشنایی بیشتر دانشجویان و عواقب این کار اقدامات لازم را انجام دهند و با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی میزان سرقت علمی را کاهش دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of the perception of plagiarism, plagiarism attitudes, values personality and the right-concept study on plagiarism among Ph.D. Students of Bu-Ali Sina University

نویسندگان [English]

  • Faramarz Soheili 1
  • Azin Hamidi 2
  • Ali Akbar Khasseh 1
1 Department of Library and Information Science, Payame Noor University
2 Payame Noor University
چکیده [English]

Purpose: Plagiarism is copying words, texts, images, and the like, and using the thoughts of others as one's own. The purpose of this study is to determine the extent of various factors on the tendency to plagiarism among Ph.D. students of Bu-Ali University.
Method: The method of the present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of all Ph.D. students of Bu-Ali University. The total number of students at Bu-Ali University is equal to 832 students, which according to Cochran's formula, the sample size was equal to 263 people. Five questionnaires were used to collect data. The reliability of these questionnaires through Cronbach's alpha was equal to 0.948, 0.955, 0.968, 986, and 0.975 respectively. In order to test research hypotheses, structural equation modeling in Warp PLS7 software was used.
Findings: The results of data analysis showed that the variables of perception of plagiarism, attitude to plagiarism and personal harassment have a negative and significant effect on the rate of plagiarism of students. Also, the variable of academic jurisprudence has a positive and significant effect on the rate of plagiarism of students.
Conclusion: It seems that students' knowledge, understanding and awareness of plagiarism and its examples, policies and legal punishment in this field are at a low level. That the officials and administrators of the universities take the necessary measures in order to make the students more aware and familiar with the consequences of this work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plagiarism
  • Research ethics
  • Academic dishonesty
  • Personal values
  • Bu-Ali Sina University of Hamedan
امینی، میترا؛ نبییی، پریسا؛ موسوی‏نژاد، حوری و شیعه، هاجر (1397). بررسی نگرش دستیاران پزشکی در خصوص سرقت ادبی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. همایش دبیران مجلات علوم پزشکی ایران، مشهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 30 آبان الی 1 آذر 1397.
بطحائی، زهرا (1390). سرقت علمی: تعریف، مصادیق‏ها و راهکارهای جلوگیری، پیشگیری و تشخیص. کارآگاه، 2(4): 6-19.
جمشیدی بروجنی، گیتی؛ سعیدی، مریم و حیدری، غلامرضا (1393). میزان آگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مصادیق سرقت علمی و عوامل مؤثر بر آن. نظام‏ها و خدمات اطلاعاتی، 3(3و4)، 95-108.
زمانی، بی‏بی‌عشرت؛ عظیمی، سیدامین و سلیمانی، نسیم (1392). شناسایی و اولویت‏بندی عوامل مؤثر بر سرقت‏علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 67، 91-110.
سلطانی‏زاده، محمد؛ لطیفی، زهره و افیونی اکبری، مهناز (1397). نقش واسط‏های ارزش‏های شخصی در پیش‏بینی خویشتن‏داری جنسی براساس رابطه مادر- دختر، اخلاق اسلامی و هوش معنوی دانش‏آموزان دختر شهر اصفهان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳(۲)، 87- 116.
شیرزادی، محمدمهدی و شیخ‏الاسلامی، راضیه (1397). مدل علّی آداب گریزی تحصیلی براساس محق‏پنداری تحصیلی، عدالت کلاسی و درگیری تحصیلی. روش‏ها و مدل‏های روانشناختی، 9(32)، 63-83.
ضیائی، ثریا و زمانی بهابادی، نازنین (1395). سرقت علمی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورمشهد. مدیریت اطلاعات و دانش‏شناسی، 3(1)، 87-96.
عابدینی، یاسمین (1394). ارائه الگوی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مطالعات اندازه‏گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 143-160.
فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین و پزشکی‏راد، غلام‏رضا (1391). نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی. پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 18(3)، 133-151.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1396). رابطه بین پیش‏درگیری والدین بر رفتار غیرمولد تحصیلی فرزندان با نقش میانجی محق‏پنداری تحصیلی. مجله روان‏شناسی، 21(4)، 428-443.

نظری هرموشی، نرگس؛ کرمی، خدابخش؛ مرادی نظر، مهدی و نجفی، فرید (1398). میزان درک و آگاهی از سرقت علمی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه‏های علوم پزشکی غرب ایران. هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب، ساری: دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 16 تا 18 بهمن 1398.

References
Balbuena, S. & Lamela, R. (2015). Prevalence, motives, and views of academic dishonesty in higher education. Asia Pacific Journal of Academic Dishonesty in Higher Education, 3(2): 69-75.
Bannister, P., & Ashworth, P. (1998). Four good reasons for cheating and plagiarism. In C. Rust (Ed.), Improving student learning symposium, Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development.
Chowning, K., & Campbell, N.J. (2009). Development and validation of a measure of academic entitlement: Individual differences in students’ externalized responsibility and entitled expectations. Journal of Educational Psychology, 101(4): 982-997.
Clark, C. (2013). Incivility in nursing education: A phenomenological study. Paper presented at the 2007 Annual American Educational Research Association Meeting, Chicago, IL.
Colella, J. (2018). Plagirism education, perceptions, and responsibilities in postsecondary education. Doctoral dissertation, University of Windsor, Faculty of Education, Philosophy.
de Lima, J. Á., Sousa, Á., Medeiros, A., Misturada, B., & Novo, C. (2021). Understanding undergraduate plagiarism in the context of students’ academic experience. Journal of Academic Ethics, 1-22. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09396-3
Dennis, A. L. (2004). Student attitudes to plagiarism and collusion within computer science. Available in:
Ehrich, J., Howard, S. J., Mu, C., & Bokosmaty, S. (2016). A comparison of Chinese and Australian university students' attitudes towards plagiarism. Studies in Higher Education, 41(2), 231-246. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.927850
Eret, E., & Gokmenoglu, T. (2010). Plagiarism in higher education: A case study with prospective academicians. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3303-3307. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.505
Fromuth, M.E., Bass, J.E., David, B., Kelly, D.B., Davis, T.L., & Chan, K.L. (2019). Academic entitlement: its relationship with academic behaviors and attitudes. Social Psychology of Education, 22(5): 1153–1167.
Greenberger, E., Lessard, J., Chen, C., & Farruggia, S.P. (2008). Self-entitled college students: Contributions of personality, parenting, and motivational factors. Journal of Youth and Adolescence, 37(10), 1193–1204.
Gullifer, J. & Tyson, G. (2010). Exploring university students’ perceptions of plagiarism: A focus group study. Studies in Higher Education, 35(4), 463-481.
Khan, A., Richardson, J., & Izhar, M. (2021). Awareness about plagiarism and the effectiveness of library literacy programme towards its deterrence: a perspective of postgraduate resident doctors. Global Knowledge, Memory and Communication, 70(8/9), 731-755. https://doi.org/10.1108/GKMC-08-2020-0130
Knepp, M.M. (2016). Academic entitlement and right-wing authoritarianism are associated with decreased student engagement and increased perceptions of faculty incivility. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 2(4), 261-272.
Kopp, J.P., & Finney, S.J. (2013). Linking Academic Entitlement and Student Incivility Using Latent Means Modeling. The Journal of Experimental Education, 81, 322-336.
Koul, R., Clariana, B. R., Jitgarun, K., & Songsriwittaya, A. (2009). The influence of achievement goal orientation on plagiarism. Learning and Individual Differences, 19 (4), 506-512.
Lemke, D., Marx, J., & Dundes, L. (2017). Challenging notions of academic entitlement and its rise among liberal arts college students. Journal of Behaviour Science, 7(81), 1-18.
McCabe, D. & Trevino, L. (1993). Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538.
Mostofa, S.M., Tabassum, M., & Ahmed, S.M.Z. (2021). Researchers’ awareness about plagiarism and impact of plagiarism detection tools – does awareness effect the actions towards preventing plagiarism? Digital Library Perspectives, 37(3), 257-274. https://doi.org/10.1108/DLP-10-2020-0100
Permana, I.G.Y. & Santosa, M.H. (2018). ELF Students Perception about Plagiarism. In Language in the Online and Offline World 6: The Fortitude, pp. 128–133.
Pupovac,V.; Bilic-Zulle, L.; Mavrinac, M. & Petrovecki, M. (2010). Attitudes toward plagiarism amonge pharmacy and medical biochemistry students- cross-sectional survey study. Biochemia Medica, 20(3), 307-313.
Rodhiya, N., Wijayati, P. H., & Bukhori, H. A. (2020). Graduate Students’ Attitude Toward Plagiarism in Academic Writing. KnE Social Sciences. in International Seminar on Language, Education, and Culture, KnE Social Sciences, pp. 206–212.
Roig, M. (1997). Can undergraduate students determine whether text has been plagiarized? The Psychological Record, 47, 113-122.
Romanowski, M. H. (2021). Preservice Teachers’ Perception of Plagiarism: A Case from a College of Education. Journal of Academic Ethics, 1-21. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09395-4
Ryan, G.; Bonanno, H.; Krass, I.; Scouller, K. & Smith, L. (2009). Undergraduate and postgraduate pharmacy students’ perceptions of plagiarism and academic honesty. American Journal of Pharmaceutical Education, 73(6), 1-8.
Sarlauskiene, L., & Stabingis, L. (2014). Understanding of Plagiarism by the Students in HEIs of Lithuania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 638-646.
Shirazi, B., Jafarey, A. M., & Moazam, F. (2010). Plagiarism and the medical fraternity: a study of knowledge and attitudes. Journal of the Pakistan Medical Association, 60(4), 269-273.
Wasieleski, D.T., Whatley, M.A., Briihl, D.S., & Branscome, J.M. (2014). Academic Entitlement Scale: Development and Preliminary Validation. Psychology Research, 4(6), 441-450.
Wilks, Q.C.; Cruz, J., & Sousa, P.B. (2016). Personality Traits and Plagiarism: an Empirical Study with Portuguese Undergraduate Students. Journal of Academic Ethics, 14(3), 231-242.