اعتبار یابی و رواسازی مقیاس هویت نویسنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی

3 استادیار پژوهشگاه فرهنگ ارتباطات و هنر

چکیده

هدف: تقید به اخلاقیات علمی با یادگیری و درونی سازی نرم‌ها، ارزش‌ها و اصول نویسندگی ممکن است. مقوله‌ای که می‌توان آن را تحت عنوان هویت‌یابی نویسندگان مطرح کرد. چئونگ و همکاران با ادراک نیاز به تبیین و سنجش این مقوله، ابزاری را توسعه داده اند. پژوهش حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی ابزار مذکور با عنوان مقیاس هویت نویسنده انجام پذیرفت.

روش: طرح استفاده شده از نوع همبستگی بود که در آن روش ماتریس کوواریانس با هدف تحلیل عاملی تاییدی به کارگرفته شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند.

یافته ها: نتایج حاصل از آزمون مدل مؤید هویت نویسندگی و برازش مدل با داده‌ها بود و مدل هویت نویسندگی از طریق آیتم‌های 17 گانه که نماینده ابعاد سه‌گانه هستند، تبیین می‌شود که از بین آنها 8 آیتم مربوط به بعد اعتماد نویسنده، 5 آیتم مربوط به بعد ارزش قائل شدن برای نوشتن و 4 آیتم مربوط به بعد معرفی خود به‌عنوان نویسنده است. پایایی مقیاس هویت نویسنده بر اساس آلفای کرونباخ 86/0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 75/0به دست آمد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که پرسش‌نامه هویت نویسنده ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه‌گیری هویت نویسندگان و پژوهشگران دانشگاهی است.

اصالت: این مطالعه نخستین مطالعه در خصوص بررسی خصوصیات فنی مقیاسی است که می تواند ادراک و نگرش های دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی در مورد هویت نویسندگی را اندازه گیری کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validation and reliability evaluation of the author's identity scale

نویسندگان [English]

  • Ali Rezaeisharif 1
  • Husein Taqavi 1
  • Ramin Gharibzade 2
  • Esmaeil Afghahi 3
1 Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil,
2 Ph.D. Candidate in Educational Administration
3 Assistant Professor, Research Center for Culture, Art and Communication
چکیده [English]

Objective: Adherence to scientific ethics is possible through learning and understanding the norms and internalizing the principles of writing. Something that can be called author identification. Cheung et al. Have developed a scale by understanding the need to explain and measure this concept. The current study was done in order to evaluate and validate the author's identity scale.

Methodology: The present study was conducted by using a correlational design in which the method of covariance matrix was used for the purpose of confirmatory factor analysis. the population under study consisted of all masters and Ph.D. students of Mohaghegh Ardebili university and a number of 384 people were chosen using the Stratified Random Sampling method.

Findings: the survey determining the content and construct validity confirmed the validity of the questionnaire. Cronbach’s alpha coefficient for the reliability of the author’s indentity questionnaire was 0.86, and using the half-split method it was calculated to be 0.75. Confirmatory Factor Analysis, similar to the main form, confirmed the three factors of awareness in writing, writer’s comprehension and sufficient knowledge to prevent plagiarism. According to the results, we can say that identity questionnaire is a reliable and valid tool to assess the identity of writers and university researchers.

Originality: This study is the first study to examine the technical characteristics of the scale that can measure the perceptions and attitudes of students and academic researchers about the identification of the authors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Author identity
  • validation
  • validity
  • reliability
  • academic writing
 
References
Ballantine, J., Guo, X., & Larres, P. (2015). Psychometric evaluation of the Student Authorship Questionnaire: a confirmatory factor analysis approach. Studies in Higher Education, 40(4), 596-609.
Canadian Association for Graduate Studies (2008). Report, Professional Skills Development for Graduate Students. Retrieved August 20, 2020, from  http://www.cags.ca/documents/publications
Carnegie Foundation, Carnegie Project on the Education Doctorate (2010). Working principles for the professional practice doctorate in education. College Park, MD.
Cheung, K. Y. F., Stupple, E. J. N., & Elander, J. (2017). Development and validation of the Student Attitudes and Beliefs about Authorship Scale: a psychometrically robust measure of authorial identity. Studies in Higher Education, 42(1), 97-114.
Deora, H. (2020). Authorship for early scientific researchers: ethics and responsibility. World Neurosurgery, 134, 510-511.
Gladwin, T. E. (2018). Educating students and future researchers about academic misconduct and questionable collaboration practices. International Journal for Educational Integrity, 14(1), 1-7.
Hyland, F. (2018).Dealing with plagiarism when giving feedback. ELT Journal, 55(4), 375–381.
Inci, O. (2015). Scientific Publication Ethics. Turkish Librarianship, 29 (2), 282-295.
Jamshidi, S., Rezaei, S., Hassanzadeh, M., Dehqan, M. (2019). Development and Validation of an Authorial Identity Model and Questionnaire: A factor analytic approach. Issues in Language Teaching, 8(2), 243-273.
Khezr, P., & Mohan, V. (2022). The vexing but persistent problem of authorship misconduct in research. Research Policy, 51(3), 104466. https://doi.org/10.1016/j.respol.2021.104466
Kinder, J., & Elander, J. (2012). Dyslexia, authorial identity, and approaches to learning and writing: A mixed methods study. British Journal of Educational Psychology, 82(2), 289-307.
Pellegrino, J. W. and Hilton, M. L. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington D.C.: National Academies Press.
Pittam, G., Elander, J., Lusher, J., Fox, P., & Payne, N. (2009). Student beliefs and attitudes about authorial identity in academic writing. Studies in Higher Education, 34(2), 153-170.
Shewan, L. G., & Coats, A. J. (2010). Ethics in the authorship and publishing of scientific articles. International Journal of Cardiology, 144(1), 1-2.
Sohrabi, B., Gholipour, A., & Mohammadesmaeili, N. (2011). Effects of personality and information technology on plagiarism: An Iranian perspective. Ethics & Behavior, 21(5), 367–379.
Stubbings, R., & Brine, A. (2003). Reviewing electronic information literacy training packages. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 2(1), 1-8.
Zamani, B. E., Azimi, A. S., & Soleimani, N. (2012). Differences in students’ viewpoints about effective factors on plagiarism according to their gender and academic disciplines. Ethics in Science & Technology, 7(3), 1–12.