اخوان ملایری، فائزه؛ نوغانی، محسن و مظلوم خراسانی، محمد (1393). شبکه های اجتماعی مجازی و شادکامی. رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(2)، 1-24.
بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391). شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان؛ مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان. تحقیقات فرهنگی، 5(1)، 31-62.
ثمری صفا، جعفر و زینب کدخدا حسینی (1395). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سبک زندگی جوانان. دانش انتظامی زنجان، 6(19)، 23-39.
خبرگزاری فارس. (1399) تعداد کاربران فارسیزبان در تلگرام، اینستاگرام و توییتر. وب گاه خبرگزاری فارس: http://fna.ir/f1byk7
شایگانمهر، عارف و حضرتیان، فاطمه (1396). ارزیابی سواد سلامت در جوانان استفادهکننده از شبکه اجتماعی تلگرام با سایر جوانان. سواد سلامت، 2(4)، 222-216.
60 درصد کاربران ایرانی تلگرام وقت خود را صرف سرگرمی می کنند. (1395). وبگاه خبرگزاری مهر: .http://www.mehrnews.com/news/3721574
فتحی، سروش؛ وثوقی، منصور و سلمانی، گودرز (1393). بررسی رابطه مصرف شبکههای اجتماعی مجازی با سبک زندگی جوانان (مورد مطالعه جوانان شهر خلخال). مطالعاتی جامعهشناختی جوانان، 4(13)، 88-69.
قاسمینژاد، عبدالرحیم و نصراللهی، محمدصادق (1401). سیاستها و شیوههای جذب ارتباطگیران در شبکههای اجتماعی مجازی؛ مورد مطالعه کانالهای فارسی پرمخاطب در تلگرام. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 23(57)، 63-89. https://doi.org/10.22083/jccs.2020.235804.3112
کاستلز، مانوئل (1389). عصر اطلاعات: قدرت هویت، (حسن چاوشیان، مترجم). تهران: طرح نو.
کرمانی، حسین (1398). همهجایی شدن تلگرام: مطالعه دلایل جامعهشناختی استفاده کاربران ایرانی از تلگرام. مطالعات جامعهشناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 26(1), 191-220. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72857
کرمی، آزادالله و حجتالله الماسی (1394). بررسی و مقایسه قابلیتهای وایبر و واتسآپ در آموزش عالی. آموزش و یادگیری، 1(3)، 37-55.
منطقی، مرتضی (1386). وابستگی به کوته پیام تلفن همراه. روانشناسی و اطلاعرسانی، 2، 36-32.
References
60 percent of Iranian Telegram users spend their time on entertainment. (2015). Mehr News Agency website. http://www.mehrnews.com/news/3721574. [in Persian].
Akhavan-Malairi, F., Noghani, M. & Mazloum Khorasani, M. (2013). Virtual social networks and happiness. Media and Culture, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, 4(2),1-24. [in Persian].
Allah Karami, A., & Almasi, H. (2015). Comparative and Investigative Study of Viber and WhatsApp Capabilities in Higher Education. Technology of Instruction and Learning, 1(3), 37-55. https://doi.org/10.22054/jti.2015.1815. [in Persian].
Bashir, H., & Afrasiabi, M. S. (2012). Internet Social Networks and Youth Life Style: A Case Study of the Largest Iranians' Virtual Community. Journal of Iranian Cultural Research, 5(1), 31-62. https://doi.org/10.7508/ijcr.2012.17.002. [in Persian].
Buijzen, M. & Valkenburg, P. M. (2003). The unintended effects of television advertising a parent-child survey. Communication Research, 30(5), 483-503.
Castells, M. (2010). Information Age: The Power of Identity, translated by Hassan Chavoshian. Tehran, Entesharate-Tarhe-No. [in Persian].
Chen, X., Siu, K. & Wai, M. (2015). Smart Communication in the Context of Lifestyle Transformation: A Case Study of Smartphone User Behaviour among Hong Kong’s Young. The International Journal of Interdisciplinary Studies in Communication, 9.
Counts, S., & Fisher, K. E. (2008, January). Mobile social networking: An information grounds perspective. In Proceedings of the 41st Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2008) (pp. 153-153). IEEE.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (4 ed.), Boston, MA: Pearson Education, Limited.
ERIC. https://eric.ed.gov/
Fars News. (2019). The number of Persian speaking users on Telegram, Instagram and Twitter. Fars News Agency. http://fna.ir/f1byk7. [in Persian].
Fathi, S., Vothoqi, M., & Salmani, G. (2013). Examining the relationship between the use of virtual social networks and the lifestyle of young people (a case study of Khalkhal youth). Sociological Studies of Youth, 4(13), 69-88. [in Persian].
Hisiao, M.H., & Chen, L.-C. (2015). Smart phone demand: An empirical study on the relationships between phone handest, internet access, and mobile services. Telematics and informatic, 32(1), 158-168.
Hoseini, M.,
Saghafi, F., &
Aghayi, E. (2019). A multidimensional model of knowledge sharing behavior in mobile social networks.
Kybernetes, 48(5), 906-929.
https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Hu, X., Chu, T. H., Leung, V. C., Ngai, E. C. H., Kruchten, P., & Chan, H. C. (2015). A survey on mobile social networks: Applications, platforms, system architectures, and future research directions. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 17(3), 1557-1581.
Kermani, H. (2019). The Ubiquitization of Telegram: Analyzing uses and gratifications of Telegram in Iran. Sociological Review, 26(1), 191-220. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72857. [in Persian].
Lee, J. & Lee, H. (2010). The computer-Mediated Communication Network: Exploring the Linkage between the Online Community and Social Capital, New Media and Society, 12 (5): 711-727.
Lou, C., Tandoc, E. C., Hong, L. X., Pong, X. Y., Lye, W. X., & Sng, N. G. (2021). When Motivations Meet Affordances: News Consumption on Telegram. Journalism Studies, 22(7), 934-952.
Mackey, A., & Grass, S. M. (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Manteghi, M (2007). Dependence to Monile SMS. Psychology and Information, 2, 32-36. [in Persian].
Qaseminejad, A., Nasrollahi, M. (2022). The Policies and Methods of Attracting Communicatees in Cyber-Social Networks, The Study Case of Telegram Popular Farsi Channels. Journal of Culture-Communication Studies, 23(57), 63-89. https://doi.org/10.22083/jccs.2020.235804.3112. [in Persian].
Qiu, T., Chen, B., Sangaiah, A. K., Ma, J., & Huang, R. (2017). A survey of mobile social networks: Applications, social characteristics, and challenges. IEEE Systems Journal, 12(4), 3932-3947.
Sai, A. M. V. V., & Li, Y. (2020). A survey on privacy issues in mobile social networks. IEEE Access, 8, 130906-130921.
Samari-Safa, J., & Kadkhoda-Hoseini, Z. (2016). The effect of using virtual social networks on the lifestyle of young people. Daniesh-E-Entezami, 6(19), 39-23. [in Persian].
Shaygan Mehr, A., & Hazratian, F. (2016). Evaluation of health literacy among young people who use the Telegram social network with other young people, Health literacy, 2(4), 216-222. [in Persian].
Telegram Messenger official website. https://www.telegram.org