اسلامنواز، هادی (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان رشتههای مختلف درمقطع تحصیلات تکمیلی نسبت به تقلب علمی: مطالعه موردی دانشگاه گیلان. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه گیلان.
پورنقی، رویا؛ خسروی، مریم (1399). شناسایی و دستهبندی بداخلاقیهای علمی دانشجویان (مرور نظاممند). اخلاق در علوم و فناوری، 15(2)، 3-14.
خرازی، نیلوفر (1397). مطالعه تقلب علمی دانشجویان: کاربست نظریه فشار عمومی اگنیو. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه مازندران.
خسروان، شهلا؛ منصوریان، محمدرضا؛ محمدپور، علی؛ خزائلی، پیام و عجم خامس فدافن، سمانه (1394). وضعیت رعایت اخلاق در پژوهشهای دانشجویی، عوامل مرتبط و راهکارهای اصلاح آن از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی در سال 1392. آموزش پرستاری،4(4)، 71-63.
خموئی، مقصود (1396). آسیب شناسی اخلاق در پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
رجبزادهعصارها، امیرحسین (1390). مطالعه میزان آشنایی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران با تعاریف و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی و روشهای کاهش آن. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1377). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
سهیلی، فرامرز؛ حمیدی، آذین، و خاصه، علیاکبر (1400). بررسی تأثیر درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی، ارزشهای شخصیتی و محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 55(2)، 1-20. https://doi.org/10.22059/jlib.2022.331852.1571
شقاقی، مهدی (1400). اثرات متقابل کلانساختارهای اجتماعی در پدیدۀ سرقت علمی (مطالعۀ موردی: ایران). پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۷(۲)، ۴۳۸-۴۱۱.
صبار، شاهو؛ معصومیفر، علی و محمدی، سعید (1398). آنجا که نمیدانیم چگونه اخلاقی باشیم؛ پژوهشی در میزان آگاهی یر مصادیق سرقت معنوی. تحقیقات فرهنگی ایران، 12(3)، 1-27.
صمدی، ثریا؛ عباسی، فهیمه و جلال زاده، سارا (1393). مسائل اخلاقی در انتشار مقالات علمی: بررسی انواع و علل سوءرفتارهای علمی در پژوهشهای علوم پزشکی. اخلاق در علوم و فناوری، 9(2)، 30-40.
طالبی، فهیمه؛ جاهد، حسینعلی و ساریخانی، ناهید (1400). مولفهها و شاخصهای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 12(1)، 147-162.
علیزادهاقدم، محمد باقر؛ عباس زاده، محمد؛ شیشوانی، عسل و تجویدی، مینا (1390). بررسی تعیینکنندههای پایبندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیئت علمی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری، 3(4), 57-69.
فتحی، معصومه (1392). گرایش به سرقت علمی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاههای استان سیستان و بلوچستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین و پزشکی راد، غلامرضا (1391). نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 65، 133-151.
قربی، علی؛ فهیمیفر، سپیده (1399). ابعاد و الگوهای همکاری آثار سلب اعتبار شده به عنوان مصداق سوءرفتار پژوهش در طرح بینالمللی و ایران. پژوهشنامه علم سنجی، 6 (1)، 149-172.
کیوانآرا، محمود، اجاقی، رضوان؛ چشمهسهرابی، مظفر و پاپی، احمد (1392). گونه شناسی تقلبها و سرقتهای علمی؛ با استفاده از شناخت تجربیات صاحب نظران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(3)، 460-449.
مروتی، مرضیه؛ و ریاحینیا، نصرت (1398). سلب اعتبار مقالههای حوزه غدد درونریز و متابولیسم: دلایل و ویژگیها. مدیریت سلامت، 22(4)، 50-61.
مروتی، مرضیه؛ عرفانمنش، محمدامین (1399). سلب اعتبار بروندادهای علمی و مصادیق بداخلاقی پژوهشی. اخلاق در علوم و فناوری، 15(4)، 62-69.
نسترنبروجنی، ایمان؛ اسدی، حسن و نصیری، خسرو (1395). بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی به صاول اخلاق پژوهش در دانشگاههای تهران. مدیریت ورزشی، 8(5)، 655- 664.
References
Bailey, J. (2013). Plagiarism and the pulpit: when religion meets attribute. Retrieved form http://www.plagiarismtoday.com
Carafoli, E. (2015). Scientific misconduct: the dark side of science. Rendiconti Lincei, 26, 369–382. https://doi.org/10.1007/s12210-015-0415-4
Gasparyan A. Y., Nurmashev, B., Seksenbayev, B., Trukhachev, V. I., Kostyukova, E. I. & Kitas, G. D. (2017). Plagiarism in the Context of Education and Evolving Detection Strategies. Journal of Korean Medical Science, 32(8), 1220-1227. https://doi.org/10.3346/jkms.2017.32.8.1220
Holm, S., & Hofmann, B. (2018). Associations between attitudes towards scientific misconduct and self-reported behavior. Accountability in Research, 25(5), 290-300. https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1485493
Khadilkar, S. S. (2018). Scientific misconduct: A global concern. The Journal of Obstetrics and Gynecology of India, 68(5), 331-335. https://doi.org/10.1007/s13224-018-1175-8
Kwong, T., Ng, H., Mark, K., & Wong, E. (2010). Students' and faculty's perception of academic integrity in Hong Kong. Campus-Wide Information Systems, 27(5), 341-355. https://doi.org/10.1108/10650741011087766
Nurunnabi, M., & Hossain, M. A. (2019). Data falsification and question on academic integrity. Accountability in Research, 26(2),108-122. https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1564664
Okonta, P., & Rossouw, T. (2014). Misconduct in research: A descriptive survey of attitudes, Perceptions and associated factors in a developing country. BMC medical Ethics,15(25), 341-359.
Pritchett, S. (2010). Perceptions about plagiarism between faculty and undergraduate students. (Dissertation). Alliant International University, San Diego.
Rokni, M. B., Bizhani, N., Habibzadeh, F., Farhud, D. D., Mohammadi, N., & Alizadeh, A. (2020). Comprehensive survey of plagiarism in Iran. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(7), 1441-1448. https://doi.org/10.12669/pjms.36.7.3456
Sarlauskiene, L. & Stabingis, L. (2014). Understanding of plagiarism by the students in HEIs of Lithuania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 638-646. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.908
Shaghaghi, M., & Vasfi, M. R. (2019). An investigation into the underpinning factors of plagiarism among universities in Iran. Libri, 69(3), 201-212. https://doi.org/10.1515/libri-2017-0100
Tijdink, J. K., Verbeke, R. & Smulders, Y. M. (2014). Publication pressure and scientific misconduct in medical scientists. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 9(5), 64-71. https://doi.org/10.1177/1556264614552421