بازاریابی خدمات اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی وضعیت بازاریابی خدمات اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی از نظر مدل آمیخته بازاریابی هفت پی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش‌های کاربردی است و با توجه به توصیف وضعیت بازاریابی در کتابخانه مرکزی دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی، از روش توصیفی استفاده شده است و از نظر موضوع مطالعه موردی است و جمع‌آوری داده‌های آن با استفاده از روش میدانی و پیمایشی و با ابزار سیاهه وارسی انجام گرفته شده است و جامعه آماری پژوهش حاضر کتابخانه مرکزی دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی است.
یافته‌ها: طبق یافته‌های به دست آمده و مشاهدات صورت گرفته توسط پژوهشگر در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین مصاحبه با کتابدارن بخش کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی به این نتایج دست یافته شد که 33/58 درصد از اصول بازاریابی محصول، 15/46 درصد از اصول بازاریابی مکان، 100 درصد از اصول بازاریابی هزینه، 88/88 درصد از اصول بازاریابی کاربران، 55/55 درصد از اصول بازاریابی شواهد فیزیکی، 50/62 درصد از اصول بازاریابی فرایند، 53/61 درصد از اصول بازاریابی فعالیت‌های تشویقی و ترغیبی در کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: جهت مشخص شدن وضعیت بازاریابی خدمات اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی، توسط پژوهشگر با ابزار سیاهه وارسی به دست آمده از 7 اصل آمیخته بازاریابی هفت پی  با در نظر گرفتن 82 گویه، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج و یافته‌ها حاکی از آن است که در کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی به طور متوسط 61 درصد از اصول بازاریابی رعایت می‌شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the Effectiveness of Information Services Marketing at Allameh Tabataba'i University's Central Digital Library

نویسندگان [English]

  • SeiedehZeinab Hosseini
  • Mehdi Alipour Hafezi
  • Esmat Momeni
  • Mitra Samiei
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei’ University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study aims to identify the marketing status of the information services provided by the Central Digital Library of Allameh Tabataba'i University using the 7P marketing mix model. To assess the effectiveness of the marketing strategies, a detailed analysis was conducted following this model, which evaluates the aspects of product, price, place, promotion, people, process, and physical evidence.
Method: This research is classified as applied research in terms of its purpose. A descriptive method was employed to assess the marketing situation of the Central Digital Library of Allameh Tabatabai University, making it a case study. Data were collected using a survey method with a checklist. The research findings are expected to provide valuable insights into the current marketing strategies employed by the library.
Results: According to the findings and observations made by the researchers in the Central Library of Allameh Tabataba'i University, as well as interviews with the librarians of the Digital Library Department of Allameh Tabataba'i University, the following results were obtained: 58.33% adherence to product marketing principles, 46.15% adherence to location marketing principles, 100% adherence to cost marketing principles, 88.88% adherence to user marketing principles, 55.55% adherence to physical evidence marketing principles, 62.50% adherence to process marketing principles, and 61.53% adherence to marketing promotional activities.
Conclusions: To determine the marketing status of the information services offered by the Central Digital Library of Allameh Tabataba'i University, the researchers conducted an investigation using a checklist based on the 7 principles of the 7P marketing model, which included 82 items. The results indicate that, on average, 61% of the marketing principles were observed in the Digital Library of Allameh Tabataba'i University. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Allameh Tabataba'i University
  • central digital library
  • digital library
  • information services
  • marketing
  • 7Ps marketing mix strategy
امیراینانلو، الهه (1396). ارائه الگوی آمیخته بازاریابی مناسب برای کتابخانه‌های عمومی ایران بر اساس اصول بازاریابی. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
بصیریان، رضا (1388). بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. تهران: اساطیر پارسی.
پناهی، سیروس؛ نعمتی‌انارکی، لیلا؛ و روستایی، ناهید (1400). بررسی دیدگاه کتابداران درباره بازاریابی خدمات کتابخانه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهیدبهشتی. پیاورد سلامت، 15(4 )، 365-378.
تفرشی، شکوه؛ و صدیق، مرضیه (1392). مقایسه به کارگیری شیوه آمیخته باریابی 4P در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم. دانش‌شناسی، 6(22)، 1-18.
جلیل‌پور، پیمان؛ و عزیزخانی، رباب (1394). بازاریابی در کتابخانه‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی: مزایا و چالش‌ها. کتاب مهر، 17 و 18، 26-43.
جلیل‌پور، پیمان؛ و فرج‌پهلو، عبدالحسین (1392). بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بر‌اساس نظرات مدیران و کتابداران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 19(4)، 511-525.
جوانمرد، مریم؛ نوروزی، علیرضا؛ و ناخدا، مریم (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار چهار سی از دیدگاه کتابداران. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 18(4)، 31-54.
چشمه‌‌سهرابی، مظفر؛ پشوتنی‌زاده، میترا؛ و عروجی، زینب. (1398). مطالعه ابعاد بازاریابی کالاها و خدمات کتابخانه‌ای در کتابخانه‌های دانشگاهی استان اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، 9 (1)، 233-248.
حاجی‌زین‌العابدینی، محسن؛ رحمانی، مهدی؛ انصاری، مریم (1396). تحلیل برنامه‌های بازاریابی کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامه بازاریابی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 21 (1)، 123-152.
سعید، وجیهه؛ سهیلی، فرامرز (1394). بررسی وضعیت کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران براساس اصول بازاریابی مدل 4پی از دیدگاه کاربران. پژوهش‌های کتابخانه دیجیتالی و هوشمند، 2 (3)، 33-42.
شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین؛ محمدی‌استانی، مرتضی؛ سلیمانی، ناهید (1392). بررسی وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47 (4)، 415-430.
ضیائی، ثریا (1386). بازاریابی در کتابخانه‌های دیجتال. کتاب ماه کلیات، 10(8 و 9)، 40-47
ضیائی، ثریا (1390). ارائه الگوی مناسب بازاریابی خدمات کتابخانه‌ای از طریق وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های ایران. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
قاضی‌میرسعید، سیدجواد؛ معتمدی، نادیا؛ و شاهیوند، متین (1397). مقایسه بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بر اساس مدل 7P در سال 1396. پیاورد سلامت، 12(4)، 324-333.
مقدس‌زاده، حسن (1397). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 52(3)، 119-139.
میرزایی، مریم (1394). بررسی وضعیت به کارگیری اصول بازاریابی در کتابخانه‌های دیجیتالی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
نوروزی، یعقوب؛ عربلو، حمید؛ و مقصودی، آرزو (1392). بررسی میزان رضایت از ارائه خدمات کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد بازاریابی. دانش‌شناسی، 6(23)، 89-99.
نوشین‌فرد، فاطمه؛ و ضیایی، ثریا (1390). آمیخته بازاریابی در وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 45(56)، 77-96.
 
 
 
References
AlAwadhi, S., & Al-Daihani, S. M. (2019). Marketing academic library information services using social media. Library Management, 40(3/4), 228-239.  https://doi.org/10.1108/LM-12-2017-0132
Al-Daihani, S. M., & AlAwadhi, S. A. (2015). Exploring academic libraries’ use of Twitter: A content analysis. The Electronic Library, 33 (6), 1002-1015. https://doi.org/10.1108/EL-05-2014-0084
Alipourh-Hafezi, I, Ashrafi-Rizi, M., Ashrafi-Rizi, Kazempour, H., Kazempour, Z., & Shahbazi, M. (2013). Using 4P marketing model in academic libraries: An experience. International Journal of Information Science and Management, 3(2), 45-58.
Amirlanlou, E. (2017). Identifying the appropriate components of the mixed marketing model of Iranian public libraries. Doctoral Dessertation, Azad University, Hamedan. (In Persian)
Basirian, R. (2008). Marketing in libraries and information centers. Tehran: Asatir-e-Parsi. (In Persian)
Cheng, W. W. H., Lam, E. T. H., & Chiu, D. K. (2020). Social media as a platform in academic library marketing: A comparative study. Journal of Academic Librarianship, 46 (5). https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102188   
Cheshmehsohrabi, M., Pashotanizadeh, M., & Oroji, Z. (2019). Marketing in library. Journal of New Marketing Research, 9(1), 233-248 (In Persian)     
Dodsworth, E. (1998). Marketing academic libraries: A necessary plan. Journal of Academic librarianship, 24(4), 320-22. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(98)90110-0
Ghazimirsaeed, S. J., Motamedi, N., & Shahivand, M. (2018). Comparing the Marketing between the Libraries of Tehran and Shahid Beheshti Medical Sciences Universities based on 7Ps Marketing Model in 2017. Payavard-e-Salamat, 12(4), 324-333. (In Persian).
Hajizeynolabedini, M., Rahmani, M., & Ansari, M. (2017). Analysis of marketing plans of worldwide university libraries and proposed modeling of marketing services for Iranian academic libraries. Journal of Library and Information Sciences, 21(1), 123-152. (In Persian). https://doi.org/10.30481/lis.2018.55469 
Jalilpour, P., & Azizkhani, R. (2015). Marketing in libraries through social media: benefits and challenges. Analytical quarterly of Ketab-e-mehr, (17,18), 26-43. (In Persian).
Jalilpour, P., & Farajpahlou, A. (2013). A study on the feasibility of applying the 4P model of marketing in khuzestan public libraries from the viewpoints of the library managers and librarians. Research on Information Science and Public Libraries, 19(4), 511-525. (In Persian).
 Javanmard, M., Noruzi, A., & Nakhoda, M. (2015). Identify factors affecting the increase of users of the libraries of Astan Quds Razavi based on the marketing mix 4C. Library and Information Sciences, 18(4), 31-54. (In Persian).
Mirzaee, M. (2015). Investigating the status of applying marketing principles in Iran's digital libraries and presenting a proposed model. Master's Thesis, Tehran Shahid Beheshti University. (In Persian).
Moghaddaszadeh, H. (2018). Identifying and ranking the factors affecting optimal marketing services of Regional Information Center for Science and Technology. Academic Librarianship and Information Research, 52(3), 119-139. (In Persian). https://doi.org/10.22059/jlib.2019.264493.1352
Nooshinfard, F., & Ziyaie, S. (2011). Marketing mix in the websites operated by central libraries in Iranian universities. Academic Librarianship and Information Research, 45(56), 77-96. (In Persian). https://doi.org/ 10.1016/j.acalib.2020.102188
Norouzi, Y., Arablou, H., & Maghsoudi, A. (2013). Study of the amount of satisfaction for library services in Islamic Azad University, Science and Research branch with marketing approach. Quarterly of Daneshenasi, 6(23), 89-99. (In Persian).
Panahi, S., Nematianaraki, L., & Roostaie, N. (2021). A survey of librarians' perspectives on marketing library services using social media in Tehran, Iran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. Tehran Payavard Salamat, 15(4), 365-378. (In Persian).
Saeed, V., & Soheili, F. (2015). Investigateing the status of university of Tehran - Kish International campus library based on the marketing principles of 4Ps model from the users point of view. Digital and Intelligent Library Research, 2(3), 33-42. (In Persian).    
Shabani, A., Emadi, N., Mohammadiostani, M. & Soleymani N. (2013). A Survey Study Marketing Process in the University Libraries of Isfahan City Based on 7P, Academic Librarianship and Information Research, 47(4), 415-430. (In Persian). https://doi.org/10.22059/jlib.2013.51133
Tafreshi, S. & Sedigh, M. (2013). Comparative study of Qom’s participative libraries and public libraries affiliated to Foundation of Public libraries concerning the application level 4p marketing mix style. Journal of Daneshenasi, 6(22),1-18 (In Persian).
Wani, J. A. (2024).  The current research landscape in digital marketing scientific literature in libraries: exploration through performance and science mapping. Digital lLibrary pPerspectives, 40 (1), 35-52.  https://doi.org/ 10.1108/DLP-07-2023-0059
Ziyaie, S. (2007). Marketing in digital libraries. Journal of ketb-e-mah, 10 (8, 9), 40-47 (In Persian)
Ziyaie, S. (2011). Presenting the appropriate model of marketing library services through the website of the central libraries of Iranian universities, Doctoral Dessertation, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch (In Persian)