نقد ظاهری و ارتباط آن با نقد محتوایی در اد بیات کود کان

نویسنده

چکیده

درس"مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان ازجمله د روسی است که
در دورهء کارشناسی کتابداری به دانشجویان آموخته می شود. چگونگی نقد کتابهای کود کان ,یکی از مطالب مورد اشاره در این درس است. کتاب "گذری در ادبیات کود کان " از جمله منابع این درس در " مشخصات کلی, برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی کتابداری- کارشناسی (در دو شاخه): علو م انسانی و اجتماعی , علوم پایه است. در این کتاب، معیارهایی در مورد چگونگی نقد ظاهری و محتوایی کتابهای کو دکان ارائه شده که به نظر می رسد هنوز هم در آثار جدید منتشره در مورد ادبیات کودکان دیده می شود. نوشتهء حاضر پس از بررسی میزان کارآیی این روش، نقاط ضعف آن را از طریق مقایسه با خود این روش و نیز، کتابهای مشابه ،روشن و روشی تازه برای انجام نقدکتابهای کود کان ارائه می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

"Library materials and services for children and young adults" is among the courses that is taught to the undergraduate students in library and
information science. Literary criticism of library materrials for children and young adults is a topic in this course. The book '_n overview of the
children's literature" is one of the sources selected for this course in the "Program syllabus for library and information science in two branches:
humanities and physical sciences". Some criteria have been presented on the external and internal criticism of materials for children and young


adults that seem to be repeated in recent publications on children's literature. The present article, after consideration of the effeciency of these
criteria by comparison of the criteria with themselves as well other some publications on the topic, clarifies their weak points and presents a new
method for literary criticism of the materials for children and young adults.

کلیدواژه‌ها [English]

  • children's literature
  • External criticism
  • Internal criticism
  • Literary Criticism