بررسی میزان ارتباط موضوعی پایان‌نامه‌های رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های دولتی تهران با پیشینه‌های مندرج در آن‌ها (1379-1383)

نویسنده

چکیده

هدف: طی سال‌های 1379-1383 در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی غیرپزشکی در دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس، تعداد 78 پایان‌نامه دارای بخش پبشینه پژوهش می‌باشند در پژوهش حاضر سعی شده که به بررسی میزان ارتباط موضوعی پایان‌نامه‌ها و پیشینه‌های مندرج در آن‌ها بپردازیم.
روش: در جهت تحقق هدف پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوی، عناوین 78 پایان‌نامه و 1092 پیشین? مندرج در آن‌ها براساس سه شاخص رویکرد، زمینه و جامعه با یکدیگر تطبیق داده شدند که میزان انطباق آن‌ها با یکدیگر بیانگر متوسط ارتباط موضوعی آن‌هاست. متوسط ارتباط به‌دست آمده براساس زبان و نوع پیشینه، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد که متوسط ارتباط موضوعی کلیه پایان‌نامه‌ها و پیشینه‌های مندرج در آن‌ها، 44 درصد است؛ دانشگاه تهران و تربیت‌مدرس در قیاس با یکدیگر, دارای متوسط ارتباط موضوعی تقریباً یکسانی هستند؛ به لحاظ زبانی, پیشینه‌های انگلیسی نسبت به پیشینه‌های فارسی دارای فراوانی و متوسط ارتباط موضوعی بیشتری می‌باشند، همچنین در قیاس با سایر انواع منابع اطلاعاتی، فراوانی و متوسط ربط موضوعی مقاله‌ها از همه بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Exploration of the Extent Relevance between Literatures Reviewed in the LIS Theses and Theses' Subject in Tehran Universities (2000-2004)

نویسنده [English]

  • Maryam Parsaeian
چکیده [English]

Purpose: Between 1379-1380 in the library and information science master in Tehran and Tarbiat Modares universities, 81 theses has been defended that 78 theses has the literature review section. The purpose of this study is to review the extent of subject relevance between theses and their literature reviews.
Methodology: for fulfillment of the purpose, the titles of 78 theses and 1092 their Literature review has been analyzed based on three criteria (approach, context, population), that the extent of their adaptation indicates the average of subject relevance. The attained average was analyzed based on variables such as university, language and type of sources.
Findings: The results indicate some 44% subject consistency between theses and their literature reviewed. Tehran and Tarbiat Modares universities have more or less the same rate of subject consistency. English sources are more consistent than Persian, and subject of articles are more relevant than the other forms of the sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • library and information science
  • Literature Review
  • Subject relevance
  • Thesis