بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با کتابخانه و ضرورت ارائه آموزش از دیدگاه آن‌ها

نویسندگان

چکیده

هدف:در تحقیق حاضر میزان توانایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، نسبت به استفاده از کتابخانه بررسی می‌شود. شناخت نارسائی‌ها و بررسی دیدگاه‌های دانشجویان درباره آموزش استفاده از کتابخانه نیز، از دیگر هدف‌های این پژوهش است.
روش:در این پژوهش از روش پیماشی استفاده شده است. این تحقیق با انتخاب یک نمونه آماری 351 نفری (5 درصد) از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از تمامی سطوح اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای در دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده انتخاب شده بودند صورت گرفت.
یافته ها :تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که دانشجویان، راه‌های جستجوی اطلاعات را به خوبی نمی‌دانند. و تنها 32 درصد آن‌ها منابع مورد نظرشان را خود جستجو می‌کنند بقیه افراد برای این منظور از شخص ثالثی کمک می‌گیرند. به کارگیری کتابدار متخصص در بخش‌های مختلف کتابخانه برای ارائه آموزش‌های موردی همراه تهیه بروشور یا جزوه چاپی، تشکیل کارگاه یا سمینار آموزشی، ارائه یک درس 2 واحدی و تهیه نوار ویدیویی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین، بین میزان آشنایی و تسلط دانشجویان آموزش دیده و آموزش ندیده در استفاده از کتابخانه، تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey on the Rate of Students' Familiarity at Islamic Azad University (Qom) with Library and the Requirement Of User Education in the Viewpoint of Them

نویسندگان [English]

  • Mahdi Mohammad
  • Seifollah Fazlollahi
چکیده [English]

In this study is we want to know about the ability of students of Islamic Azad University (Qom) in using of library. In addition, knowing inadequacy and study of student's view points about user education is another aim of this study.
A survey research is used. This study is performed with a statistical sample of 351 students, studying at Islamic Azad University (Qom) in all levels of education including diploma, bachelor, and Master of Science and PhD.
Result show that students don't know exactly how to retrieval information. Only 32% of them can search their materials by themselves, and other students do it by the aids of others. Using expert librarian in different parts of library with offering leaflet or printed pamphlet planning workshops or educational seminars and providing video taps, placed at next stage, Also there is a meaningful relation between the rate of familiarity and proficiency among educated and uneducated students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Azad University (Qom)
  • students
  • User education