شناسایی سبک مدیریت مدیران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی کتابداران

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیاردانشگاه تربیت معلم تهران

3 کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک‌های مدیریتی حاکم بر کتابخانه‌های دولتی شهر تهران و آشکار نمودن نقش سبک مدیریت مدیران در تأمین رضایت شغلی کتابداران انجام گرفته است.
روش: روش پژوهش پیمایشی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه پژوهش 175 نفر کتابدار شاغل در 12 کتابخانه مرکزی دانشگاهی در شهر تهران است. هشت شاخص سازمانی در طیف لیکرت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آنها سبک مدیریت کتابخانه‌ها طبق سبک‌های چهارگانه لیکرت مشخص شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدیریت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تهران از لحاظ شاخص‏های انگیزش، ارتباطات، تعامل- نفوذ، تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری و اهداف اجرایی و آموزش در سبک 2 لیکرت یعنی سبک آمرانه– خیرخواهانه، و از لحاظ شاخص‌های رهبری و کنترل در سبک 3 لیکرت یعنی سبک مشورتی قرار دارد. سبک مدیریت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تهران به طور کلی و با توجه به شاخص‌های هشت‌گانه، سبک 2 و متمایل به سبک 3 لیکرت یعنی سبک آمرانه – خیرخواهانه و متمایل به سبک مشورتی است.
واژه‏های کلیدی: دیریت کتابخانه، کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران، رضایت شغلی کتابداران، مدیریت مشارکتی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determining the Management Style and Its Relation to Librarians Job Satisfaction of Tehran Academic Libraries

نویسندگان [English]

  • F Zandian 1
  • N Riahnia 2
  • L Keshavarz 3
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to determine the management styles and their relationship with job satisfaction in Tehran university libraries.
Methodoloy: The population of this study was 175 librarians from 12 universities of Tehran. Data were collected by a questionnaire in survey. Eight indicators of Likert's "Profile of Organizational Characteristics" were used to determine the libraries' prevailing management styles.
Findings: The results of this research revealed that management style of Tehran university libraries was benevolent authoritative stylewith respect to indicators of "motivation", "communication", "interaction – influence", "decision making", "goal setting", and "performance goals and training”.The style was consultative with respect to "leadership" and "control. Based on eight indicatorsthe major conclusion was that management style of Tehran university libraries is benevolent authoritative style and near to consultative style. The Pearson coefficient correlation (0.702) showed that there is a significant relationship between management styles and librarians job satisfaction in Tehran university libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Libraries of Tehran
  • Librarians Job Satisfaction
  • library management
  • Likert's Management Styles
  • Participative management