بررسی رابطه هوش هیجانی واضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر بوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

2 مربی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

3 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

4 دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس است.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با روش پیمایشی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه هنجاریابی شده هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسشنامه بومی‌سازی شده اضطراب کتابخانه‌ای بوستیک است. جامعه پژوهش را 700 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس تشکیل می‌دهد که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. همچنین بین مؤلّفه‌های هوش هیجانی- به غیر از مؤلّفه خودانگیزی_ و اضطراب کتابخانه‌ای و مؤلّفه‌های آن رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. با توجه یه یافته‌های پژوهش و وجود رابطه معنادار هوش هیجانی و اضطراب کتابخانه‌ای، به نظر می‌رسد توجه به هوش هیجانی برای کاهش سطح اضطراب دانشجویان هنگام استفاده از کتابخانه و درنتیجه بهره‌وری بهتر کتابخانه مؤثر و ارزشمند باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation the Relationship between Emotional Intelligence and Library Anxiety among Students of Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf University

نویسندگان [English]

  • Abdolrasoul Khosravi 1
  • Reza Basirian Jahromi 2
  • Shohreh Seyyed Hosseini 3
  • Niloofar Motamed 4
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research was to determine the relationship between emotional intelligence and library anxiety among students of Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf University.
Methodology: In this descriptive study which is of correlation type, a total of 700 students of Bushehr University of Medical Sciences and the Persian Gulf University were selected through Stratified random sampling. Data was collected by using normalized Questionnaire of Siberia Shrink's Emotional Intelligence and Localized Questionnaire of Bostick library anxiety and analyzed using SPSS.
Findings: there was a significant inverse correlation between emotional intelligence and library anxiety of students (r = -0.41). This result was in Bushehr University of Medical Sciences (r = -0.39) and in Persian Gulf University (r = -0.43). Also except of the component of self-motivation there was a significant inverse relationship between the components of emotional intelligence and library anxiety. Regarding the research findings showing significant relationship between emotional intelligence and library anxiety, it seems that considering Emotional intelligence in order to reduce the anxiety level of students using the library, which Results in better productivity at library, could be effective. So, it is proposed that authorities, library managers and librarians –in cooperation with each other- promote communication skills and emotional intelligence skills by holding specialized courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Gulf University
  • Emotional intelligence
  • Bushehr University of Medical Science
  • Library Anxiety