عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سال‏های 1358-1387

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداری

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانی

چکیده

هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاء‏ها، مشکلات و راه‏کارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.
روش‏شناسی: برای مطالعه دیدگاه‏ها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‏بندی‏شد? منظم انتخاب شده‏اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌ آماری فریدمن استفاده شده است.
یافته‏ها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشته‏اند. اطلاع‏رسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشته‏‏اند.
نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان می‏دهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کرده‏‏اند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایت‏های ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کرده‏اند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کرده‏اند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاست‏های دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Cultural, Social and Political Factors Influencing Publishing Economy in Iran from Publishers’ Points Of View: The Case Study of Active Publishers in 1358-1378

نویسندگان [English]

  • dariush Matlabi 1
  • Fahimeh Babalhavaeji 2
چکیده [English]

Purpose: to explore cultural, social and political factors influencing publishing economy in Iran from publishers’ points of view so as to identify gaps, problems and strategies in development of publishing economy.
Methodology: Survey approach has been used to study the viewpoints of the publishers. Statistical population of the research is comprised of 264 private-sector publishers from which 98 publishers were selected by a systematic stratified sampling method. A researcher made questionnaire was used to gather the information and the data gathered was analyzed by Friedman test.
Findings: The following have been attained from publishers’ points of view: increase in the number of literate people has the most positive impact and the economic poverty has the most negative impact on book publishing. In the area of book request, information broadcasting about the books through press and improved distribution of the books has the most positive impact and increasing number of workless people has the most negative impact.
Conclusion: the study of cultural, social and political factors related to request and supply of books indicates that the publishers evaluate them positively. Publishers also evaluate helpful the administrative and supportive plans of the government and asses the censorship as the main problem. The first and second hypotheses of the research namely “positive impact of cultural, social and political factors on request and supply of books” and the third hypotheses namely “the positive impact of government’s policy in improving the economy of publishing” are approved with 99 percent of assurance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • publishing industry
  • social and political factors
  • Cultural
  • publishing in Iran
  • publishing economy