انگیزه‌ها و موانع کاربست رسانه‌های اجتماعی توسط کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه یو. ام مالزی

چکیده

هدف: شناسایی میزان نفوذ و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی و بررسی دلایل ایجاد رسانه‌های اجتماعی وهمچنین درک موانع حضور این رسانه‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی از جملۀ اهداف این مقاله است.
روش: در این پژوهش داده‌ها به‌وسیلۀ ابزار کیفی و به‌صورت گروه بحث گردآوری شده است و جامعۀ پژوهش شامل 22 کتابدار از سه دانشگاه (دانشگاه یو. ام؛ یو. پی. ام؛ یو. کی. ام) پژوهش‌محور در شهر کوالالامپور کشور مالزی است.
نتایج: نتایج حاکی از آن است که در این دانشگاه‌ها چهار دسته از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی برای استفادۀ کاربران در کتابخانه‌ها وجود دارد. این دسته‌ها شامل وبلاگ‌ها، ابزارهای چند‌رسانه‌ای، بوک‌مارک‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند. انگیزۀ کتابداران برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی شامل ارتقای خدمات کتابخانه، مدیریت دانش سازمانی و تسریع ارتباط با کاربران است. موانعی که بر حضور فعال کتابداران تأثیر می‌گذاشت شامل موانع فناورانه، موانع سازمانی، ویژگی‌های فردی و نحوۀ گردش کار در سازمان بود. این مقاله، با استفاده از روش کیفی مشخص می‌کند که باید مدیریت کتابخانه‌ها به پشتیبانی و تشویق کتابداران بپردازند تا کتابداران کتابخانه‌‌های دانشگاهی، نقش و مشارکت بهتری در رسانه‌‌های اجتماعی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science

نویسنده [English]

  • Niusha Zohoorian Fooladi
PhD Candidate, UM University, Malaysia
چکیده [English]

Object: The aim of the study is to identify the prevalence of social media in academic libraries in order to understand the reasons for creating social media pages and obstacles for not participating in social media among librarians.
 
Method: Data were gathered via three focus study groups with 22 librarians from three research-intensive universities in Kuala Lumpur, Malaysia.
 
Findings: The results indicated that at least four types of social media are deployed in libraries to reach out to the users: blogs, multimedia sharing sites, social bookmarking and social networking sites (SNS). Facebook, Blog, Delicious, YouTube and Twitter are the tools mainly adopted by these libraries. The motives for librarians to use social media were to promote library services, manage organizational knowledge and receiving instant feedback from users. Workflow obstacles, technology obstacles, organizational obstacles and personal obstacles deter librarians from participating in social media. This study provides experiential evidence that Malaysian academic librarians are not very serious in engaging themselves with social media. Library managements need to provide support to mobilize librarians into a more active and participatory role in creating social media presence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic librarians
  • Malaysia
  • social media presence
  • social networking tools
  • Web 2.0
  اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ حسینی شعار، منصوره (1390). میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی همدان از امکانات و قابلیتهای وب 0/2.  فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 53 (1) ،55-65.
مرادی، شیما؛ علی پور، امید؛ صابری، مریم؛ فلاحتی، آمنه (1390). میزان بهره گیری از وب0/2 در کتابخانه های دانشگاهی کشورهای خاورمیانه.  فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 54 (2) ،107-130.
Rafidah A. Z.; Zuraidah A.; Ruzita R.; Abdullah Z.; Husaini H. (2011). “The implications of library 2.0 tools in Malaysian academic libraries towards reference services”. In: Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice, 22-24 June 2011, Pullman Putrajaya Lakeside, Malaysia.
Ayu, A., & Abrizah, A. (2011) “Do you Facebook? Usage and applications of Facebook page among academic libraries in Malaysia”. The International Information & Library Review. 43: pp. 239-249.
Arif, M. & Mahmood, K. (2012) “The changing role of librarians in the digital world: Adoption of Web 2.0 technologies by Pakistani librarians”. Electronic Library, 30: pp. 469-479.
Boeninger, C. (2006) “Using a wiki as a research guide: a year’s experience”. Library Voice, July,
Bradley, P.  (2007) “How to use Web 2.0 in your library”. Facet Publishing.
Chawner, B. (2008) “Spectators, not players: information managers' use of Web 2.0 in New Zealand”. Electronic Library, 26: pp. 630-649.
Chu, S. K. W., & Du, H. S. (2012) “Social networking tools for academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science”, 44 (1): pp. 1-12.
Chu, M. & Meulemans, Y. N. (2008) “The problems and potential of MySpace and Facebook usage in academic libraries”. Internet Reference Services Quarterly, 13: pp. 69-85.
Edzan , N.N. (2010) “Are you on Facebook? we are”. In: Emerging Trends and Technologies in Libraries and Information Services , June 3-5, 2010, India.
Fichter, D. (2006) “Using wikis to support online collaboration in libraries”. Information Outlook, 10: pp. 30-1.
Foley, M. (2002) “Instant messaging reference in an academic library: a case study”. College & Research Libraries, 63: pp.36-45.
Han, Z. & Liu, Y. Q. (2010) “Web 2.0 applications in top Chinese university libraries”. Library Hi Tech, 28:pp.41-62.
Harinarayana, N. & Raju, N. V. (2010) “Web 2.0 features in university library web sites”. The Electronic Library, 28:pp.69-88.
Jahan, I. & Ahmed, S. M. Z. (2012) “Students’ perceptions of academic use of social networking sites: a survey of university students in Bangladesh”. Information Development, 28: pp. 235-247.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010) “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”. Business horizons, 53(1): pp. 59-68.
Kietzmann, J. H.; Hermkens, K., McCarthy, I.P. and Silvestre, B.S. (2011). “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media”. Business Horizons, 54 (3): pp. 241–251.
Kim, Y. M. & Abbas, J. (2010) “Adoption of Library 2.0 functionalities by academic libraries and users: a knowledge management perspective”. The Journal of Academic Librarianship, 36: pp. 211-218.
Krueger, R. A., and Mary A. C. (2009) “Focus groups: A practical guide for applied research”. Pine Forge Press.
Linh, N. (2008) “A survey of the application of Web 2.0 in Australasian university libraries”. Library Hi Tech, 26: pp. 630-653.
Liu, S. (2008) “Engaging users: the future of academic library web sites”. College & Research Libraries, 69: pp. 6-27.
Maness, J. (2006) “Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications for libraries”. Webology, 3 ( 2 ).
Miller, P. (2005) “Web 2.0: building the new library”. Ariadne, Vol.45. Available at: http://www.ariadne.ac.uk/issue45/miller
Secker, J. (2008) “Case study 5: libraries and Facebook. LASSIE: Libraries and Social Software in Education”, Centre for Distance Education, University of London, London.
Si, L., SHI, R. & CHEN, B. (2011) “An investigation and analysis of the application of Web 2.0 in Chinese university libraries”. Electronic Library, 29: pp. 651-668.
Stringer, E. T. (2007). “Action research (2nd. ed.)”. Thousand Oaks, CA: Sage.