قابلیت‌های برندسازی مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی با استفاده از نظریۀ داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران

2 دکتری مدیریت سیستم‌ها، استادیار دانشگاه تهران

چکیده

هدف: این پژوهش کیفی به‌دنبال یافتن قابلیت‌های برندسازی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا بر اساس مدل 4p است.
روش: پ‍ژوهش در قالب رهیافت نظام‌مند و با بهره‌گیری از نظریۀ داده‌بنیاد انجام شده‌است. به این منظور مصاحبه‌های عمیقی با 13 نفر از «اعضای هیأت علمی و کارمندان ارشد» کتابخانۀ ملی ج.ا.ا صورت گرفت.
یافته‌ها: «هویت و واقعیت منحصر به‌فرد» و «جایگاه برتر کشوری» مؤلفه‌های محوری پژوهش هستند. بهره‌مندی مطلوب از مؤلفه‌های آمیختۀ بازاریابی، شرایط علّی پژوهش به‌منظور رسیدن به برند برتر کشوری محسوب می‌شود. همچنین بهره‌مندی از فرصت‌های قانونی بی‌بدیل به‌عنوان عامل مداخله‌گر و پویایی بازار اطلاعات و سیاست‌ها و قانون‌های دولتی به‌عنوان عوامل زمینه‌ای در این پژوهش مطرح شده‌اند.
اصالت/ ارزش: این پژوهش سبب روشن شدن ارزش اطلاعاتی و خدماتی مراکز خدمات اطلاعاتی و به‌طور خاص، کتابخانۀ ملی می‌شود. همچنین مرور مجدد فلسفۀ وجودی این سازمان ملی و شفاف شدن نقش متمایز آن در بافت و ساختار پژوهشی، از نتایج این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Branding capabilities in information and knowledge services, applying grounded theory

نویسندگان [English]

  • Farzane sahli 1
  • Mohammad Reza Esmaili Givi 2
1 Graduate student of Information Science and Knowledge Studies of Tehran University
2 PhD of Systems Management, Assistant Professor of Tehran University
چکیده [English]

Objective: This qualitative study aims to find branding capabilities of Iranian National Library with approach of 4p.
Methodology: The study is based on a systematic approach and applies the grounded theory. For this purpose, 13 deep interviews with the faculty members and senior staff of Iranian National Library was performed.
Findings: The "unique identity and reality" and "top position" are central research components. Utilizing components of the marketing mix is of causal research in order to get the top brand in the country. Also, benefiting from unique legal opportunities have been proposed as interventional factors, and the market dynamics and governmental policies and laws have been proposed as contextual factors in this study.
Originality/value: This research explains the value of information and services in information service centers, especially in Iranian National Library. Also it reviews the philosophy of existence of this national organization and its distinct role in research context and structure in the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • Marketing Mix
  • Brand
  • Grounded theory
  • National Library of the Islamic Republic of Iran
آذرگون، مریم؛ فهیم نیا، فاطمه (1390). انطباق سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با ابعاد سازمان یادگیرنده از دیدگاه کتابداران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،23(3). 68-83.
احمدی فصیح، صدیقه (1382). مسائل و مشکلات نشریات ادواری فارسی موجود در بخش نشریات ادواری  کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 53. 35- 48.
افشار زنجانی، ابراهیم(1387).  نقش کتابخانه ملی ایران در تولید دانش. کتاب ماه کلیات، 133. 52-55.
اکبری داریان، سعیده؛ محمدی، فرناز؛ شاکری، صدیقه (1390). تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،23(3). 84 -97.
امیدی کیا، کامران؛ مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ عزیزی، شهریار(1391). شناخت قابلیت های سازمانی جایگاه سازی برند شرکت در صنعت مواد غذایی با استفاده از نظریه داده بنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اول، شماره پیاپی 11. 35 -  72.
امین الرعایا، رویا (1386). سازماندهی منابع غیرکتابی کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،18(4).137- 156.
بابازاده، شهلا (1387). کتابخانه کودکان و نوجوانان: خدمات ویژه در کتابخانه ملی ایران. کتاب ماه کلیات، شماره 133. 78 – 81.
برجیان، مهشید؛ خسروی، فریبرز (1391). مهارت سواد اطلاعاتی کتابداران و میزان انطباق آن با استاندارد (ACRL) درکتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (2). 178-191.
پاول، رونالد (1389). روش های اساسی پژوهش برای کتابداران (نجلا حریری، مترجم).تهران: آثار نفیس.
تفرشی، شکوه؛ صفوی، زینب (1390). امکان سنجی پیاده سازی نظام فایو اس در مخزن ها و بخش مرجع         کتابخانه ملی ایران. اطلاع رسانی و کتابداری : دانش شناسی، شماره 13. 1-12.
حریری، نجلا؛ حق جو، مرال (1391). وضعیت اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه های فرهنگ اسلامی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،24(3). 150-166.
خسروی، سمیرا؛ خسروی، فریبرز (1389). بررسی وضعیت کتابخانه تخصصی نابینایان و کم بینایان کتابخانه ملی ایران و راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 21 (1) .63-76.
درودی، فریبرز (1387). کتابخانه نابینایان و کم بینایان: خدمات ویژه در کتابخانه ملی ایران. کتاب ماه کلیات، شماره 133. 70 -77.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران (1393). قانون اساسنامه سازمان. بازیابی 31 خرداد 1393، از 604 http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=
شادانپور، فرزانه (1387). فناوری نوین اطلاع رسانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. کتاب ماه کلیات، شماره 133. 60 -69.
شاکری مطلق، محبوبه؛ افشار، ابراهیم؛ خسروی، فریبرز (1390). کتابخانه های ملی ایران، کانادا، استرالیا: گذشته و حال در پرتو مقایسه. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،23(3).150-169.
قاسمی، رحیم؛ خسروی، رحیم (1391). آیا کتابخهای گران قیمت هم واسپاری می شوند؟ وضعیت اجرای قانون واسپاری منابع کتابی در کتابخانه ملی طی سالهای 1381-1390. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و  سازماندهی اطلاعات،24(2). 6-21.
کرمی، مینا؛ وزیرپورکشمیری، مهردخت (1390). ارزیابی دوره های آموزش الکترونیکی علوم کتابداری و     آرشیوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،23(2). 48-61.
کسایی،علی(1381). منابع خارجی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،  شماره 49. 32 – 41.
کشاورز میرزامحمدی، فتح الله (1387). نسخه خطی در کتابخانه ملی ایران. کتاب ماه کلیات، شماره133. 82 - 87 .          
محمدی، فرناز؛ بزرگی، اشرف (1391). خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: ارزیابی کیفی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (1). 130-147.
نبی زاده کیوی، سهیلا؛ مومنی، عصمت؛ خانی پور، رضا؛ ملکی، رضا (1392). ارزیابی عملکرد اداره‌‌کل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل کارت امتیازی متوازن .(BSC) فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (4). 6-23.
نصیری، سمیه (1388). امکان سنجی برنامه های بازاریابی اطلاعات در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال.
نیکنام، مهرداد؛ غفاری، سعید؛ نظری، زهره (1390). ارزیابی نیروی انسانی کتابخانه ملی ایران در سال 1388. فصلنامه  مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (1). 6-18.
هاشم پور، لیلا؛ غالبی، امیر؛ رضایی شریف آبادی، سعید (1390). بررسی زیرساخت های مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 8. 74-89.
 
 
 
 
 
 
Al Hijji, K. (2012). Strategic analysis process at academic libraries in Oman. Library
   Management, Vol. 33, No. 4/5,307-323.
American Marketing Association. (2012). Branding. American Marketing Association Dictionary.
Retrieved from http://www.marketingpower.com/_layouts/ Dictionary.aspx?dLetter=B
Germain, C.A. (2008). A Brand New Way of Looking at Library Marketing. Public Services
Quarterly, Vol. 4(1), 73-78.
Ashcroft, L. (2010). Marketing strategies for visibility. Journal of Librarianship and
            Information Science, 42(2), 89–96.
Bamigbola, A.A. (2013). Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information       Services (DIS): Nigerian University Libraries Perspectives. Library Philosophy and             Practice (e-journal), 1-21.
Brantz . M.; Sadowski. E. B. (2010). Math Branding in a Community College Library.Community &
Junior College Libraries, 16: 153–156.
Chatman, E. (1992). The Information World of Retired Women.Westport,CN Greenwood Press.
Ugah, A.D. (2007). A SWOT Analysis of the University Library of Michael Okpara          University of Agriculture Library, Umudike,Nigeria . Library Philosophy and
            Practice. 1-7.
Duke, L.M.; Tucker, T. (2007) .  How to Develop a Marketing Plan for an Academic Library. Technical Services Quarterly, 25:1, 51-68.
Empey, H.; Black, N.E. (2005) Marketing the Academic Library.College & Undergraduate           Libraries, 12:1-2, 19-33.
Garoufallou, E.; Zafeiriou,G.; Siatri, R. and Balapanidou, E. (2012). Marketing applications in Greek academic library services. Library Management, Vol. 34, No. 8/9, 632-649. 
Glaser, B.G.; Strauss, A.L. (1967).The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Adline de Gruyter.
Gupta, D.K. (2003). Marketing of Library and Information Services: Building  a New
              Discipline for Library and Information Science Education in Asia. Malaysian
              Journal of Library and Information Science, Vol.8, No.2:95-108.
Hariff, S.; Rowley, J. (2011).Branding of UK public libraries. Library Management ,Vol 32, No. 5/4, 346-360.
Hazidah, N.A.; Edzan, N.N. (2012). The SWOT analysis: marketing and promotional
             strategies used at the University of Malaya Library. International Conference on 
             Gennext Libraries , 8-10 October 2012, Universiti Brunei Darussalam. 1-6.
Hepburn, P.; Lewis, K.M. (2008). What’s in a Name? Using Card Sorting to Evaluate Branding in an Academic Library’s Web Site. College & Research Libraries, 242-250.
Helms,M.M; Rodrı´guez, M.A.; de los Rı´os, L. and Hargrave,W. (2011). Entrepreneurial             potential in Argentina: a SWOT analysis Competitiveness Review. An International     Business Journal, Vol. 21, No. 3, 269-287.
Henderson, K. (2005). Marketing strategies for digital library services. Library Review,
Vol. 54, No. 6, 342-345.
Hood, D.; Henderson, K. (2005). Branding in the United Kingdom public library service. New
Library World, Vol. 106, No. 1208/1209,16-28.
Johnson, H. (1994). Strategic Planning for Modern Libraries. Library Management, Vol.
              15, No. 1 ,7-18.
Kaur, K. (2009). Marketing the academic library on the web. Library Management, Vol. 30,          No. 6/7, 454-468.
Kazemi, H.; Mansouri Moayyed, F. and Naghshine, N. (2009). Developing a Model for Market-Cente Organization Anallysis. Intl. J. Humanities,Vol. 16, (2):31-50
Kenneway, M. (2006). Branding for libraries: communicating your value to increase
  reader awareness and usage of the library service. Serials – 19(2), 120-126.
Kostagiolas, P.A.; Banou , C. and Laskari, E.M. (2008). Strategic planning and management for the public libraries: The case of Greek central public libraries. Library Management, Vol. 30, No. 4/5, 253-265.
Kotler, P.; Lane Kester, K. (2012). Marketing Management (14th ed.). New Jersey: Pearson
              Hall.
Kumar, P.K.S. (2012). University Libraries in Kerala: A SWOT Analysis for Marketing  .Library Philosophy and Practice.1-12.
Kumar, P.K. S. (2013). Marketing Strategies for the University Libraries in Kerala. Library & Information Technology, Vol. 33, No. 5, 399-404.
Lincoln, Y.S.; Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inguiry. Newbury: Sage.
Litsey, R.; Daniel, K. (2013). Resources Anytime, Anywhere: Branding Library Services, A         Case Study of Texas Tech's Document Delivery Department. Journal of Interlibrary          Loan,Document Delivery & Electronic Reserve, 23:1,19-34.
Madhusudhan, M. (2008). Marketing of Library and Information Services and Products in
 University Libraries: a Case Study of Goa University Library. Library Philosophy
 and Practice. 1- 6.
Mapulanga, P. (2013). SWOT analysis in the planning of information services and systems in university libraries The case of the University of Malawi strategic plans. The Bottom Line,Vol. 26, No. 2, 70-84.
Matuozzi, R.N. (2009). Library Public Relations: Recent Articles on Marketing and Branding       in University Libraries. Public Services Quarterly, 5: 135–138.
Mcloughlin, C.; Morris, A. (2004). UK public libraries: roles in adult literacy provision. Journal of Librarianship and Information  Science. Vol 36(1): 37–46.
McMenemy, D. (2008). A broken relationship: pushing direct marketing to the public  library        user. Library Review. Vol. 57, No. 6, 413-415.
Naikwadi, V. A.; Chaskar, P. M.(2012).  Implicotion Of Marketing Plan: For Marketing
Library and Information services.Indian Streams Research Journal Vol 2, 1-6. Available online at www.isrj.net
Eke, H.N. (2012). Creating a digital footprint as a means of optimizing the personal
branding of librarians in the digital society. Webology, Vol. 9, N. 2,1-12. Article 100.Available    at: http://www.webology.org/2012/v9n2/a100.html
Pinar, M.; Trapp, P.; Girard, T. and Boyt, T.E. (2014). University brand equity: an empirical             investigation of its dimensions. International Journal of Educational Management,Vol. 28,         No. 6, 616-634.
Rowley, J. (1997). Managing branding and corporate image for library and information
 services. Library Review, Vol. 46, No. 4, 244-250.
Roy, L. (2002). Marketing in Public Libraries. Strategic Marketing in Library and
Information Science, No. 28, 215-235. 
Schwamm, H; Stephens , D. and Cleeve, M. (2009). Marketing Orientation of National                 Libraries . Libri, vol. 59, 259–274.
Sherej Sharifi, A.(2012). Islamic Azad University function Analysis with Using the
SWOT Model in order to provide Strategic Guidelines (Case Study: Faculty of 
            Humanities). Procedia Social and Behavioral Sciences 58, 1535 – 1543.
Singh, R.(2004). Branding in library and information context: the role of marketing
Culture. Information Services & Use 24 . 93–98.     
Shaffer, R. I. (2002). Using Branding to Make Your Mark(et): What Lessons Leaders Can Learn
for Library and Information Science. Co-published simultaneously in The Acquisitions
Librarian (The Haworth Information Press, an imprint of The Haworth Press, Inc.) No. 28,
81-91.
Strauss, A.; Corbin, J. (1998), Basics of qualitative research. Newbury Park, CT: Sage.
Turner, A; Wilkie, F and Rosen, N. (2004). Virtual but visible: developing a promotion      strategy for an electronic library. New Library World, V105, N1202/1203, 262-268.
Unagha, O.A; Ibenne, S. K. (2010). Rebranding Nigeria through Strategic Library  Services. Library
             Philosophy and Practice. 1-3.
Wade, M. (2012). The role of strategic planning, marketing and external relations, and                                          
             shared services at the National Library of Scotland.Library Review.Vol. 62, No. 1/2,, 59-66.
Wallach, R. (2004). Whats in a Brand? The Art Library and the Changing Academy. Art
Oecuwentation , Volume 23, 33-35.
Walton, G. (2008). Theory, research, and practice in library management 5: branding.Library         Management , Vol. 29 No . 8/9, 770-776.
Wijetunge, P. (2007). Financial Sustenance of South Asian Library Schools: ACase Study of National Institute of Library and Information Sciences of Sri Lanka in  Retrospect. Destdoc Bultetin ot intormation Tectinology, Vol. 27, No, 2, 27- 36.
Xia , Z. D. (2009). Marketing library services through Facebook groups. Library
            Management. Vol. 30, No. 6/7, 469-478.
Yi, Z.; Lodge, D. and McCausland, S.(2013). Australian academic librarians perceptions
            Of marketing services and resources. Librar Management. Vol. 34, No.8/9, 585-602.