ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های‏ دیجیتال بر اساس الگوی دیجی‌کوال (مورد مطالعه: کتابخانۀ‏ دیجیتال دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان

2 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی

4 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدمات‌رسانی کتابخانه‌های‏ دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجی‌کوال است.
روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن کاربران عضو کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفه‌ها با آزمون فریدمن رتبه‌بندی شده است.
یافته‌ها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفه‌های قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترس‌پذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمان‌یافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) به‌ترتیب افزایش را نشان می‌دهد.
نتیجه‌گیری: در مؤلفه‌های قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quality Assessment of Digital Library Services at University of Tehran; Using the Digiqual Model

نویسندگان [English]

  • Maryam Jafarbegloo 1
  • Mohsen Hamidy 2
  • Shapor anvari 3
  • Ali Akbar Famil Rohany 4
1 MA. Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Hamadan ,Iran.
2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science, University, Borojerd , Iran.
3 MA. Entrepreneurial Management, University of Tehran, Iran
4 Professor, Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Hamadan , Iran.
چکیده [English]

Objective: Access to demand quality of digital library services at University of Tehran from the perspective of users (faculty members, library experts and student) by the Digiqual model.
Research Methodology: As for the objective, this research is an applied research and its nature is survey –analytic. The statistical population of this research is the group of users who are member of the Digital Library at University of Tehran in three groups of university professors, library experts and students of faculties and educational units. In order to analyze the findings, the SPSS software (version 19) was used to describe statistics, average and standard deviation and for their analysis, Wilcoxon signed-rank test and paired T-test was employed.
Findings: The results of the research show that the gap among services in the present and ideal situation in the components of searchability (0.75) , subject coverage and usability(1.07) , accessibility (1.12) , insurability(1.17) , precision ( 1.22) , organizability(1.35) , creditability (1.47) , reviewability(1.8) , active links (1.91) , satisfaction(2.19) and self-sufficiency ( 2.30) shows an accelerating increase and respectively and there is the least gap in the components of searchability , subject coverage and usability and there is the greatest gap in the components of self-sufficiency and satisfaction and the other components are in a limit between the least and the greatest rate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • " Assessment"
  • "service quality"
  • "Digital Library of University of Tehran"
  • " Digiqual"
  1. اسفندیاری مقدم، علیرضا و بیات، بهروز. (1387)، "کتابخانه‌های دیجیتال در آینة متون: برخی مباحث و ملاحظات"، کتابداری و اطلاع‌‌رسانی، 11 (3): 108-115.
  2. علی‌رمضانی، حمیده؛ جوادی، مصطفی؛ عباس‌زاده، عباس؛ رنجبر هادی قضوی، مهدیه (1387). بررسی نظرات اعضأ هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد کیفیت خدمات کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی، گامهای توسعه در آموزش پزشکی 5(2): 111-119.
  3. غفاری،سعید، علی­پور،امید (1387). کتابخانه­های دیجیتالی،  شیرازه، نشریة الکترونیکی علوم کتابداری آرشیو و اطلاع‌رسانی.1(3).
  4. نائیچ، الهام؛ نوروزی، یعقوب؛ حمیدی، محسن (1391). دیجی‌کوال ابزاری برای سنجش کیفیت کتابخانه‌های دیجیتالی: مطالعه موردی در کتابخانة دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران. دانش‌شناسی، 5 (17): 85-104.
    1. Jianhua, Wu (2010). Evaluation of digital library at home and abroad Practice Review and Outlook 2005-2009, 3-4 :45-61.
    2. Jose, A. (2007). Evaluation of digital libraries: a case study. International Conference on Semantic Web & Digital Libraries (ICSD), 229-238
    3. Hall,Nathan.(2011).Digital Library Evaluation Tech Talk, Retrieved form.
    4. Kyrillidou, M. et all.(2007).Digiqual :A Digital library evaluation service .rese arch paper presented at the 7 the Northum briain internafional confrance.

 

  1. Kyrillidou, M.; Colleen Cook; Yvonne Lincoln. (2009). Digital library service quality: what does it look like? In Tsakonas G., and C. Papatheodorou’s (Eds.) Evaluation of  Digital  Libraries: An insight into useful applications and methods. Oxford, UK: Chandos Publishing .
  2. Kyrillidou, M. ; Thompson, B; Cook, C.( 2011). Regrounding LibQUAL+® for the Digital Library Environment: An Analysis of the DigiQUAL® Data: et 9th Northumbriai nternafional confrance .york, uk.
  3. Lincoln, Y. S., Cook, C., &Kyrillidou, M. (2004). Evaluating the NSF National Science Digital Library Collections,” Paper presented at the Multiple Educational Resources for Learning and Online Technologies (MERLOT) Conference, Costa Mesa, California, 3-6.
  4. Louvari Angelina.(2006). Assessing quality of Digital Libraries   methodology of DigiQual , In Science Of Information,1-42.
    1. Thompson, B., M. Kyrillidou, and C. Cook. (2008). Library Users’ Service Desires: a LibQUAL+ Study. The Library Quarterly, 78(1): 1-18.
    2. Vinagre , Maria Helena.(2011). Revisiting digital libraries quality: a multiple-item scale approach. 12 ( 3): 214-236.