بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکدۀ روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران

2 عضو هیأت علمی دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران

چکیده

هدف: تعیین رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه‌ای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هدف پژوهش بوده است.
روش: جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران، 283 نفر (103 نفر کارشناسی و 180 نفر کارشناسی ارشد) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی میترمیر و کیوریون (2003) و پرسشنامۀ خودکار‌آمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران (1989) را پاسخ دادند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکار‌آمدی رایانه‌ای با عملکرد تحصیلی رابطۀ مثبت ومعناداری دیده می‌شود؛ یعنی هرچه سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر باشد، خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی بیشتری دارند و همچنین هرچه خودکار‌آمدی رایانه‌ای بیشتری داشته باشند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between information literacy & computer self -efficacy & Academic performance Of student in faculeties psycology and education of Tehran university.

نویسندگان [English]

  • Rezvan Hakimzadeh 1
  • Nader Naghshineh 2
  • Hoda Binyaz 3
1 Faculty member university of Tehran
2 Faculty member university of Tehran
3 Ms in adult education university of Tehran
چکیده [English]

This study aims to investigate the relationship between information literacy, computer self-efficacy and academic performance in a population of 1054 of BA and MA students of Psychology and Educational Sciences faculty of Tehran University. The data are collected in a sample of 283 students (103 BA and 180 MA); selected using Cochran's sampling formula. These students answered Mittermeyer and Quirion’s information literacy questionnaire (2003), and Murphy’s computer self-efficacy questionnaire (1989). The results show that there is positive and meaningful relationship between information literacy and computer self-efficacy, between information literacy and academic performance, and between computer self-efficacy and academic performance. This means that the higher the information literacy, the higher the computer self-efficacy and academic performance of students. Besides, the higher the computer self-efficacy, the higher the academic performance of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information literacy
  • Information
  • Self-Efficacy
  • Computer Self-Efficacy
  • Academic Performance
پریرخ، مهری (1390). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روش‌ها و برنامه‌ها، انتشارات کتابدار
جوادی‌نیا، علیرضا؛ عرفانیان، مرتضی؛ عابدینی، محمد‌رضا؛ بیجاری، بیتا (1391). تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی        مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجلۀ ایرانی در علوم پزشکی، 12 (8)، 598 - 606.
حسن‌زاده، رمضان؛ اسدی، محمد حسین (1386). تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 11: 1 - 18.
سیامک، مرضیه (1388). تأثیر محیط دانشگاهی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی کتابداری و اطلاع‌رسانی، فصلنامۀ کتاب، شمارۀ 84: 54 - 72.
شریف مقدم، هادی؛ طالبی، بی‌بی زهرا (1384). سواد اطلاعاتی مسئولیت خطیر آموزش و پرورش. آموزش علوم اجتماعی، شمارۀ 4، 40 - 43 .
شیبانی، بهناز؛ جمالی مهموئی، حمید رضا؛ اصنافی، امیر رضا (1390). رابطۀ محیط اطلاعاتی و سواد اطلاعاتی: مطالعۀ موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، نشریۀ تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، سال چهل و پنجم، شمارۀ 55، 27 - 48.
طباطبایی، ناهید (1378). بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی (تحلیل محتوایی مقالات نشریات). فصلنامۀ کتاب، 68 - 93.
فراهانی، ابوالفضل؛ زارعی، مریم؛ شریفیان، اسماعیل (1388). فناوری اطلاعات و رابطۀ آن با عملکرد تحصیلی و آیندۀ شغلی دانشجویان تربیت بدنی. مطالعۀ موردی: دانشگاه کرمان. فصلنامۀ المپیک، سال هفدهم، شمارۀ 2، 101 - 112.
محمد حسین‌زاده، معصومه (1389). بررسی رابطۀ بین انگیزش تحصیلی و خودکار‌آمدی رایانه‌ای دانشجویان دوره‌های آموزش الکترونیک و میزان رضایت آنان از برنامۀ درسی این دوره‌ها؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی.
معرفت، رحمان؛ عضدی، مرضیه (1386). استاندارد‌های سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی، فصلنامۀ کتاب، 69، 229 - 241.
میرجلیلی، سید حسین (1385). سواد اطلاعاتی نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات، فصلنامۀ کتاب، 65، 109 - 122.
میری، الهام؛ چشمه سهرابی، مظفر (1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک در محیط دیجیتال (1387 - 1388). فصلنامۀ دانش‌شناسی، سال چهارم، شمارۀ 13، 65 - 77.
نظری، مریم (1383). سواد اطلاعاتی، انتشارات پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
هاشم‌زاده، محمد جواد؛ یاری، شیوا (1390). بررسی عوامل اثرگذار بر وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های بیرجند و فردوسی مشهد. مجلۀ کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، شمارۀ 5: 237 - 264.
Association of collage &  Research libraries (1989). Information Literacy Competency Standards for Higher Education .Retrieved 1 1,7 ,2013 ,From http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.htm#ilhed.
Ameican library Assosiation. (2000). American Library Association Presidential Committee on Information Literacy .Retrieved 8,8,2013,Fromhttp://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cfm.
Akkoyunlu, B., & Kurbanoglu, S. (2003). A Study On Teacher Candidates’ Perceived Information Literacy Self-Efficacy And Perceived Computer Self-Efficacy.Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, (24), 1-10
Barbeite, F. G., Weiss, E. M.(2004). Computer self-efficacy and anxiety scales for an Internet sample: testing measurementequivalence of existing measures and development of new scales. Computers in Human Behavior ,20 , 1–15.
Celik, V.,& Yesilyurt, E.(2013). Attitudes to technology, perceived computer self-efficacy and computer anxiety as predictors of computer supported education. Computers & Education , 60 ,148–158.
Chen Chien, T.(2011). Computer self-efficacy and factors influencing e-learning effectiveness.European Journal of Training andDevelopment, 36 ( 7), 670-686.
Fain, M. (2011).Assessing Information Literacy SkillsDevelopment in First Year Students: A Multi-Year Study. The Journal of Academic Librarianship, 37( 2), 109–119.
Floyda, D. M.,Gloria, C.,&Yasar,B.(2008). A faculty–librarian collaboration for developing informationliteracy skills among preservice teachers. Teaching and Teacher Education، 24 ،368–376.
Hasan, B. (2003). The influence of specific computer experienceson computer self-efficacy beliefs. Computers in Human Behavior ,19 , 443–450.
Karsten, R.,& Roth, R. M.(1998). Computer Self-Efficacy:A Practical Indicator of Student Computer Competency in Introductory IS Courses. Informing Science ,1,61-68.
Khorrami-Arani,O (2001).. Researching computer self-efficacy. International Education Journal, 2, 17-25.
Kocak Usluel, Y.(2007).Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy. Library & Information Science Research, 29, 92–102
Mcilroy, D., Sadler, C.,& Boojawon, N.(2007). Computer phobia and computer self-efficacy:their association with   undergraduates use of university computer facile. Computers in Human Behavior, 23 . 1285–1299
Mittermeyer, D., & Quirion,D.( 2003). Information Literacy : Study of Incoming First-Year Undergraduates In Quebec. Quebec : CREPUQ.  .<http://www.crepuq.qc.ca/documents/bibl/formation/studies_Ang.pdf>.
Saunders, L.(2012) .Faculty Perspectives on Information Literacy as a Student Learning Outcome.The Journal of Academic Librarianship, 38( 4), . 226–236.
Serap kurbanoglu,s.(2003). An overview of information literacy studies inTukey . The International Information & Library Review, 36, 23–27.
Shams, F., Mooghali, A., Tabebordbar,R.,& Soleimanpour, N.(2011) .The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and mathematics performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29 ,1689 – 1692.
Wen,j. R.,&shih,W. L.(2008). Exploringt the information literacy competence standards for elementary and high school teachers. Computers & Education ,50 , 787–806.