مدل همترازسازی ارزیابی بهره‌وری پژوهشی پژوهشگران هنر و علوم پزشکی ایران با رویکرد همسانی: مطالعه موردی: رشته‌های هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، بورسیه هیات علمی دانشگاه شاهد

2 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3 دانشیار، مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

4 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

چکیده

هدف: ارزیابی‌های مقایسه‌ای بهره‌وری پژوهشی بین رشته‌های علمی مختلف دارای ابعاد پیچیده‌ای است؛ یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌ها، همترازسازی ارزیابی‌های بهره‌وری پژوهشگران است. در این پژوهش دو رشته هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، برای ارائه مدل همترازسازی ارزیابی بهره‌وری پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی و اکتشافی علم‌سنجی است که در آن از روش‌های کتابخانه‌ای، پیمایشی، تحلیل محتوا با رویکرد اکتشافی و همسانی استفاده شد.
یافته‌ها:تفاوت معنی‌داری بین بروندادهای تخصصی دو رشته از لحاظ نوع وجود دارد.رشته هنرهای نمایشی دارای21 نوع برونداد است؛ همترازسازی این بروندادها با بروندادهای رایج موجود در رشتۀ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، به بسیاری از ابهامات مربوط به ارزیابی بهره‌وری پژوهشی این حوزه پایان داد.
نتیجه‌گیری: با تعیین وزن بروندادها و با رویکرد همسانی همترازسازی بروندادهای تخصصی رشته‌های مختلف ممکن شد بنابراین می‌توان برای ارزیابی و مقایسۀ بهره‌وری پژوهشی هر یک از این حوزه‌ها بهره جست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Equating model for productivity assessments Iranian researchers in the Art & medical science with the similarity approach: Case study: performing arts and health education and health promotion

چکیده [English]

Purpose: Comparative assessments of productivity between different disciplines are not simple.One of the main solutions is to equate productivity assessments researchers. In this research we focus on performing arts and health education and health promotion fields for submit the model of equating.
Methodology: This Study is an applied research and exploratory scientometrics where methods such as Library-based method, navigation, content analysis with exploratory approach and similarity was used.
Findings: There are significant differences in terms of technical outputs. Performing Arts has 21 output types, Equating this outputs with current ones in the health education and health promotion ended some uncertainties related to the assessment of research productivity in these fields.
Findings: With weighting each of the outputs with similarity approach, one can equate the different output in different disciplines, So it can be used to evaluate and compare the research productivity of each of these fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Equating
  • Productivity Assessments
  • Performing arts
  • Health Education and Health promotion