بررسی نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در ارتباط بین سبک یادگیری با عملکرد تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

2 دکتری مدیریت سیستم ها، استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

4 دانشجوی دکتری علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در تأثیر سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی علوم فنی- مهندسی و علوم انسانی دانشگاه تهران می باشد
رویکرد: این پژوهش در زمرة پژوهشهای کاربردی و توصیفی- پیمایشی قرار می گیرد که به شیوه مقطعی انجام شده ‌است. جامعه آماری این پژوهش،2025 دانشجوی کارشناسی دانشکده فنی- مهندسی و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 323 دانشجو مورد پیمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامة استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و پرسشنامه شاخص سبکهای یادگیری فلدر و سولومان بود که روایی محتوایی و پایایی این دو پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت
یافته ها و نتایج:. تحلیل مدل پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری در بُعد درون داد و پردازش، دارای قابلیت تبیین متغیر سواد اطلاعاتی؛ و بُعد ادراک و متغیر سواد اطلاعاتی، دارای قابلیت تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشند. همچنین معناداری اثرات غیرمستقیم ابعاد درون داد و پردازش بر متغیر عملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی نیز مورد تأیید واقع شد. برای بُعد درون داد، سبک دیداری دانشجویان ترجیح قوی نسبت به سبک کلامی و برای بُعد پردازش، سبک فعال ترجیح متوسط نسبت به سبک تأملی دارد. ابعاد ادراک و فهم، میانگین سبکها تفاوتی با همدیگر نداشتند. بنابراین با توجه به نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی به عنوان عامل تأثیرگذار در ارتباط بین سبک یادگیری و عملکرد تحصیلی، باید در جهت شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان و ارتقای سواد اطلاعاتی آنها اقدام شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the intermediate role of Information literacy in the relation with Learning style and Academic performance

نویسندگان [English]

  • Arezoo Torkaman 1
  • Mohammad Reza Esmaeli Givi 2
  • Rezvan Hakimzadeh 3
  • Davood Haseli 4
1
2
3
4
چکیده [English]

The purpose of this paper is to determine the mediated role of information literacy in impact of learning styles to the academic performance of students at Tehran University Bachelor of Science in engineering and humanities. This study is among the Practical and descriptive-Survey Research that in a method is cross sectional. The statistical population of this research is included 2025 BA students of Faculty of Literature and Humanities, Engineering and Technology in university of Tehran in the 2014-2015 academic years‚ that with use of Simple random sampling 325 person were studied. This is a descriptive study (a survey) that tow questionnaires was used to collect data; information literacy and Felder- Soloman learning styles, that validity of the content and Stability of this two questionnaire was confirmed. The findings of research showed that for receiving dimension, students’ visual style‚ potent preference than verbal style and for processing dimension ‚ active style‚ average preference than reflective style there. For perception dimensions and understanding average styles were not different from one another. The analysis of the model revealed‚ receiving dimension and processing dimension, the ability to explain the information literacy variable directly there. As well as dimension perception and information literacy variable also have the ability to explain the academic performance variable of students directly. The significant indirect effects receiving and processing dimensions on academic performance variable also was confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Learning styles
  • Information literacy
  • Student performance
امامی­پور، سوزان؛ شمس اسفندآباد، حسن (1382). مطالعه سبک­های یادگیری در دانش­آموزان یک­زبانه و دوزبانه دوره راهنمایی ورابطه آن با پیشرفت تحصیلی و جنسیت. فصلنامه­ی نوآوری­های آموزشی. 5 (2). 11-27.
اوجی نژاد، احمدرضا (1392). بررسی رابطه بین سبک­های یادگیری با عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه شهرستان فسا. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد مرودشت).
بی­نیاز، هدی (1392). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه­ای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه تهران.
جعفریان، سکینه؛ سعید پور، بهمن (1392). بررسی نیمرخ سواد اطلاعاتی، تفکر انتقادی، و عزت نفس تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از لحظ پیشرفت تحصیلی. اندیشه­های نوین تربیتی. 9 (3). 49-67.
حسن­زاده، رمضان؛ اسدی، محمدحسین (1386). تأثیر اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهشهای تربیتی. 3(11)، 1-18.
دلوچی، مهین (1389). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
رحمانی، جهانبخش؛ ازلی، مینا (1391). رابطه بین سبک­های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان. پژوهش در برنامه­ریزی درسی. 9(6)، 130-140.
صمدی، ثریا (1382). بررسی میزان آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای رشته­های علوم پایه دانشگاه تبریز با منابع مرجع تخصصی. فصلنامه کتابداری و اطلاع­رسانی. 14(1)، 70-63.
طیب­نیا، ویدا (1385). بررسی سطح سواد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
عزیزی، فرض­الله (1385). فهم سواد اطلاعاتی. نما، مجله الکترونیکی. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. 4 (5).23-38.
عگبهی، عبدالحسین؛ مشتاقی، سعید؛ و حیاتی، داود (1392). بررسی رابطه سبک­های یادگیری با عملکرد تحصیلی، جنسیت و رشته تحصیلی دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان دزفول. مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی. 3 (2)، 5، 59-49.
قاسمی، علی­حسین (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی (ACRL) و چهار سند توسعه‌ی ملی. پایان‌نامه‌ دکترای تخصصی. دانشکده‌ روانشناسی‌ و علوم‌ تربیتی‌. دانشگاه فردوسی مشهد.
قهرمانی، زینب؛ امینی، کوروش، روحانی، مهین؛ و اقوامی، مژگان (1392). ارتباط بین سبک­های ترجیحی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان. توسعه آموزش در علوم پزشکی. 6 (12)، 61-51.
محسنین، شهریار؛ و اسفیدانی، محمدرحیم (1393) معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی: به کمک نرم­افزار Smart-PLS. تهران، مؤسسة کتاب مهربان نشر.
میرزاصفی، اعظم (1388). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان. پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
هاشمیان، محمدرضا؛ آل مختار، محمدجواد؛ حسن زاده، اکبر (1392) مقایسه­ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت­های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی. مدیریت اطلاعات سلامت. 10(2)، 1-8.
References
ACRL (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago: ACRL. Available at: http://ala.org/alal/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.html.
Aliabadi, Kh., & Karimi, Y. (2008). Compare of third and fifth student´s learning styles of Tehran´s guide schools.Quarterly Journal of Education, 24(2), 9-40. (in Persian).
Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner’s guide. Oxford, UK: Chandos.
Anderson, E.W., and V. Mittal, (2000). Strengthening the Satisfaction-Profit Chain. Journal of Service Research, 3 (2): 107-120.
Azman, A. (2010). Diverse Learning Styles of Non Formal Adult Learners in Community Colleges in Malaysia, Procedia Social and Behavioral Sciences. 7,139-144.
Barman, A., Aziz, R. A., & Yusoff, Y. M. (2014). Learning style awareness and academic performance of students. South‐East Asian Journal of Medical Education8(1), 47-51.
Can, S. (2009). The effect of science student teachers academic achievement, their grade levels gender and type of education they are exposed to on their learning style (case of mugla university, Turkey). Procedia- Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1853-7.
Chu, S. K.; Tse, S. K., & Chow‚ K. (2011). Using collaborative teaching and inquiry project-based learning to help primary school students develop information literacy and information skills. Library & Information Science Research‚ 33(2): 132-143.
Chen, L.C.; Ima, w. (2012). The effect Integration information literacy in to science instruction on seventh -grade student`s problem- solving and academic achievement. ICALT. 1-7.
Cheng, G. (2014). Exploring students’ learning styles in relation to their acceptance and attitudes towards using second Life in education: A case study in Hong Kong. Computers & Education, 70, 105–115.
Darlrymple, C. (2002). Perceptions and practices of learning styles in library instruction. College & Research Libraries, 63 (3), 261-273.
Devries, S. (2006). Learning Styles, Active Learning, and the One-Shot Information Literacy Class. LOEX Quarterly.32. 1-5.
Dunn, R. and Dunn, K. (1978). Teaching students through their individual learning styles. Reston, VA: Reston Publishing.
Eisenberg, M. B. (2007). Teaching information literacy: Context. In S. Curzon & L. Lampert (Eds.), proven strategies for building an information literacy program.New York: Neal-Schuman Publishers.163-175.
Fang, A, L. (2002). Utilization of learning Styles in Dental Curriculum Development. New York: State Dental, 8, 34-38.
Felder, R.M. (2001). Richard Felder’s Responses to frequently Asked Questions about the ILS. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSpage.html
Felder, R. M. (2002). Learning and Teaching style in Engineering. Education. Engr. Education, 78(7): 674–681.
Felder, R. M. & Soloman, B. A. (1997). Index of learning styles Questionnaire. Retrieved 6 December, 2014, from http: //www.engr.Ncsu.edu/learning styles/ ilsweb.html.
Felder, R. M. and Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education.78, 7. 674–68.
Felder RM & Spurlin J. application (2005). Reliability, and Validity of the Index of Learning Styles. Int. J Eng., 21:103-112.
Gappi,L. (2013). Relationships between Learning Style Preferences and Academic Performance of Students. IJERT, 4 (2), 70 – 76.
Kadivar, P. (2004). Educational Psychology. Tehran: SAMT. (in Persian).
Keefe, J. W. (1979). Learning style: An overview. British Journal of Educational Psychology, 67, 192-212.
Lance, K.C. (2001). Proof of the Power: Recent Research on the Impact of School Library Media Programs on the Academic Achievement of US Public School Students. ERIC Digest, Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology (ED 456861).
Martin.S (2010).Teachers using learning styles: Torn between research an accountability?, Teaching and Teacher Education, 26, 1583-1591.
Mohdsalleh, M.I.; AhmmadFaiz, A. H.; Raja Yaacob, R. A.; Yusoff, Z. (2012). Measuring the effect of information literacy on the undergraduates Academic performance in higher Education: International conference on social science a Humanity IPEDR. LAcs IT press Singapore. 5.
Mokhtar, I.A., Majid, S, & S. Foo. (2008). Teaching information literacy through learning styles: The application of Gardner’s multiple intelligences. Journal of Librarianship and Information Science, 40 (2):93-109.
Reid, J. 1999. Affect in the classroom: problems, politics, and pragmatics. In J. Arnold (Ed.) Affect in language learning (pp. 297-306). Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.2307/3586356.
Rodney‚ M.J. (2014). Information literacy is the Key to Academic Achievement: The Success Story of Oregon Library Media Programs. OLA Quarterly, 7(2), 21-22.
Schaap‚ p.; Luwes, M. (2013). Learning potential and academic literacy tests as predictors of academic performance for engineering students. Acta Academic. 45(3): 181-214.
Scott, K.J. and Plourde, L.A. (2007). School Libraries and Increased Student Achievement: What’ the Big Idea?, Education 127 (3): 419–29.
Soleymani, R.M. (2014). Investigating the relationship between information literacy and academic performance among students. J Edu. Health Promote. 3: 95-101.
Vaishnav, R. S. (2013). Learning style and academic achievement of secondary school students. Voice of Research, 1(4), 1-4.
Webber, S. and Johnston, B. (2000). Conceptions of Information Literacy: New Perspectives and Implications, Journal of Information Science,26 (6): 381–97.
Wen, J.R. & Shih, W.L. (2008). Exploringt the information literacy Competence Standard for elementary and high school teachers. Computer & Education, 5: 787-806.
Wilkinson, C. and G. Padfiel (2000). Student Perception of Using skill Software in Physical
Education. Physical Education Recreation and Dance,Vol. 71, 34-53.