نقش توسعه حرفه ای و اخلاق کار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن کارکنان کتابداری شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 استادیار گروه علم اطلاعات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

4 دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش توسعه حرفه ای و اخلاق کار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن کارکنان کتابداری شهر تبریز انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری 360 نفر از کارکنان کتابداری شهر تبریز بود که از میان آنان 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه-های استاندارد استفاده شد. داده ها با روش مدل‌یابی معادلات‌ساختاری تحلیل گردید.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین توسعه حرفه ای با تعهد و میل به ماندن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین اخلاق حرفه ای با تعهد و میل به ماندن رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. علاوه براین تحلیل ها نشان داد که اخلاق حرفه ای نقش میانجی در رابطه بین توسعه حرفه ای با تعهد و میل به ماندن ایفا می کند.
اصالت اثر: با توجه به یافته‌ها توسعه حرفه ای به طور مستقیم باعث ارتقاء تعهد سازمانی و افزایش میل به ماندن کارکنان می شود. همچنین با تایید نقش اخلاق حرفه‌ای، توسعه حرفه‌ای دارای اثر غیر‌مستقیم، مثبت و معنی‌دار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن می‌باشد. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بررسی رابطه علی توسعه حرفه‌ای با پیامدهای آن تاکید می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of professional development and work ethics, organizational commitment and tend to remainin library staff of Tabriz

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Ghasemzadeh 1
  • Rouhollah Mahdiuon 2
  • Aziz Hedayati 3
  • Mehdi Kazem zade 4
1
2
3
4
چکیده [English]

Purpose: This study aimed to investigate the role of professional development and work ethics, organizational commitment and tend to remain library staff was conducted.
Methodology: This study is correlational using structural equation modeling. . Statistical population includes all 360 library staff among them 200 persons were selected using stratified random sampling. Morgan table was used to determine sample size. To collect the data, standard questionnaires were used. Structural equations model was used to analyze data.
Findings: The results of the statistical analysis showed that there is a positive relationship between professional development with commitment and tend to remain. There is also a positive relationship between professional ethics with commitment and tend to remain. Further analysis showed that professional ethics as a mediator in the relationship between professional development with commitment and tend to remain.
Originalit: According to the findings professional development directly enhance organizational commitment and tend to remain is the staff. It also confirms the role of professional ethics, professional development has a effect of Indirect, positive and significant on organizational commitment and tend to remain. The results emphasize on necessity of reassessing the mediating role of Professional ethics on surveying the causal relation among Professional development and its consequences

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional development
  • work ethic
  • Commitment
  • tend to remain
ابیلی، خدایار (1382) سیستم‌های توسعه منابع انسانی، مجموعه مقالات کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران.
احمدی، فاطمه (2011). رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی، مجله بین اللمللی یادگیری و توسعه، 1(1): 90-178.
اخوان، مهدی (1391). بررسی رابطه توسعه حرفه‌ای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سنندج بر رضایت شغلی و تعهد شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
اسدی، حیسن؛ راد، فیروز؛ علیزاده اقدم، محمد باقر (1388). بررسی اخلاق کار با تاکید بر عوامل سازمانی (مطالعه مورد کارکنان دانشگاههای دولتی کلانشهر تبریز)، مطالعات جامعه شناسی، 2(5): 29- 44.
برزگر، علی (1390). رابطه بین اخلاق حرفه‌ای با میل به ماندن و رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی.
حاجی زاده، محسن (1390). بررسی رابطه تعهد سازمانی و کیفیت سرپرستی با میل به ماندن در بین کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان نقده، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه.
حجازی، یوسف؛ پرداختچی، محمدحسن؛ شاه پسند، محمدرضا (1388). رویکردهای توسعه حرفه‌ای معلمان، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
حسینی، رضا (1391). بررسی نقش میانجی گر اخلاق حرفه‌ای در تأثیرگذاری سبک رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و میل به ماندن کارکنان مدارس دولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.
رجبی پور میبدی، علی رضا؛ دهقانی فیروزآبادی، مرتضی (1391). رابطه اخلاق کار اسلامی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران، فصلنامه اخلاق زیستی، 2(6): 49- 92.
ریموند ای، ن (1384). توسعه کارکنان، ترجمه ناصر پورصادق و سعید علیمیرزایی، انتشارات سارگل، تهران.
سید جوادین، سیدرضا (1387). مبانی مدیریت منابع انسانی، چاپ چهارم، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران.
شاه پسند، محمدرضا؛ حجازی، یوسف؛ رضوانفر، احمد؛ صائبی، محمد (1386). تعیین مؤلفه‌های محتوای توسعه حرفه‌ای مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی، مجله علوم کشاورزی ایران، 5(2): 262-253.
شاه پسند، محمدرضا؛ حجازی، یوسف؛ رضوانفر، احمد؛ صائبی، محمد (1386). بررسی و تعیین سطح توسعه حرفه‌ای مربیان مراکز و مجتمع آموزش وزارت جهاد کشاورزی، مجله زراعت و باغبانی دانشگاه تهران، 6(74): 184-172.
شهرآرای، مهناز؛ کرامتی، هادی (1383). بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 3(10): 115-103.
صفاری زنجانی، ناصر (1389) بررسی رابطه بین توسعه حرفه‌ای کارکنان باخودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران دردانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه.
عباس زاده، حسن (1385) اخلاقیات در سازمان‌ها با تاکید بر دیدگاه اسلامی، تهران، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 177، 109-101.
عبدا لهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385) توانمند سازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران، نشر ویرایش.
غلامی، علیرضا (1388) اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه کارها، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6(25): 65- 85.
فرامرز قراملکی، احد. (1382) اخلاق حرفه‌ای، چاپ دوم، نشر مجنون، قم
قاسم زاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا؛ بروکی میلان، شعبان (1393) نقش میانجی هویت سازمانی در رابطهٔ بین اخلاق حرفه‌ای با رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی کار، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پژشکی، 7(4): 66-79.
گل پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا؛ عابدینی، مائده؛ مصاحبی، محمدرضا (1392) مدل ساختاری پیوند میان رشد حرفه‌ای، حمایت سرپرست و توانمندسازی با نگرش‌های شغلی و رفتارهای مدنی سازمانی در ایران: یک مطالعه ملی، مدیریت بهره وری، 6(24): 25-47
نیازآذری، کیومرث؛ عنایتی، ترانه؛ بهنام فر، رضا؛ کهرودی، زهرا (1393) رابطه اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، د 27(87): 34-42.
Balfour, D. L., Wechsler, B. (1996). Organizational Commitment: Antecedents and outcomes in public organizations. Public productivity Management Review, 19 (3), 256-277.
Desimone, R., Werner, M., Harris, D. (2002). Human resource development. Orlando, FL: Harcourt College Publishers, 297-302.
Douglas, H., Kelli, T., Frances, L. (2003). Relationships between professional development, teacher instructional and practices, and the achievement of students in science and mathematics.In: Journal of School Science and Mathematics, 55-99.
Fishman, J., Marx, w., Best, S., Tal, T. (2003). Linking teacher and student learning to improve professional development in systemic reform.In: Journal of Teaching and Teacher Education, 19, 643-658.
Ganser, T. (2000). An ambitious vision of professional development for teachers. In: NASSP Bulletin, 84, 6-12.
Guarino, J. et al. (2000). The professional development effectiveness scale: Scale development and construct validity.In:Journal of Integrative Psychology, 1, 13-26.
Hollenbeck, P. (1991). What did you learn in school? Studies of university executive program.In: Resource Planning, 14, 60-247.
King, H. (2004). Continuing professional development in higher education: What to academics do? GEES subject center, university of Plymouth. Planet.
Mowday, R. T., Porter, L.W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. New York: Academic Press.
National research council. (1999). Starting out right:A guide to promoting childrens reading success. Washington, Dc: National Academy press, 66-88.
Parboteeah, B., Praveen, K., Hoegl, M., Styborski, R. (2005). How effective are professional development activities for R & D engineers.In: Journal of High Technology Management Research, 16, 23-36.
Rollins, H. (2003). Designing powerful professional development: For teachers, administrators, and school leaders. Public schools of north Carolina. Available a site: http:// www.ncpubic schools. Org/ docs/ profder/ guidelines/ ncguidelines/ guidetodesigning. Pdf.
Sandholtz, H. (2002). Inservice training or professional development: Contrasting opportunities in a school / university partnership.In: Journal of Teaching and Teacher Education, 18, 815-830.
Sherer, M., Maddus, J. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation, psychological report, 51, 663-671.
Schwepker, C. H. (2001). Ethical Climate’s Relationship to Job Satisfaction, Organizational Commit and turnover intention in the sales force. Journal of Business Ethics, 45, 39-52.
Weeks, A., Terry, L., Loe, C., Kirk, W. (2004). The effect of the Perceived ethical climate on the search for sales forces excellence. Journal of personal selling & SalesManagement, 24(3), 199-214.
Wesley, J. (2005). Current characteristics of faculty development in public two-year colleges in Texas. Doctoral Dissertation of Philosophy. Texas A8 M University.
Yousef, D. A. (2000). Organizational commitment:Amediator of the relationships of leadership behavior with job satisfaction and performance in a non-Western country, Journal of Managerial Psychology, 15, 6-23.
Yousef, D.A. (2001). Islamic work ethic - A moderator between organizational commitment and job satisfaction in a cross-cultural context. Personnel Review, 30(2), 152-165.
Zimmerman, J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemp Educ Psychol, 25(1), 82-91.