شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر/ انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بوده است.
روش: روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، توصیفی- پیمایشی بوده؛ جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از تمامی کاربران مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (15825 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 57 گویه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات از آزمون تحلیل عاملی با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده شده است.
یافته ها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل عاملی و نمرات بدست آمده، 9 عامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شناسایی شد. عوامل شناسایی شده به ترتیب عبارت بودند از: ترفیع، محصول، شواهد فیزیکی، ارتباطات، قیمت، زیرساخت ها، دسترسی، اشخاص و مکان.
اصالت اثر: با توجه به اهمیت بازاریابی خدمات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در زمینه بازاریابی خدمات مرکز منطقه ای علوم و فناوری صورت نگرفته، پژوهش حاضر از نوآوری لازم برخوردار می باشد و می تواند راهکارهایی برای مرکز مورد بررسی و مراکز مشابه ارائه نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify and Ranking the Factors Affecting Optimal Marketing Services of Regional Information Center for Science and Technology

نویسنده [English]

  • Hassan Moghaddaszadeh
Secretary/Iranian Library and Information Science Association- Fars Branch
چکیده [English]

Purpose: The main objective of the study was to identify and ranking the factors affecting optimal marketing services of Regional Information Center for Science and Technology.
Methodology: Due to the nature of the study descriptive- survey method has been used. The populations of the study indicate all users of Regional Information Center for Science and Technology including 15825 persons that based on simple random sampling and with use of Krejcie and Morgan table, 380 persons were selected as the sample population. For data collection researcher made questionnaire consisting of 57 items has been used. For data analysis and hypotheses testing ANOVA test has been used with the help of SPSS 22 version.
Findings: Based on the result of factor analysis and scores obtained, 9 factors identified that have influence on optimal marketing of Regional Information Center for Science and Technology. The identified factors were respectively: promotion, product, physical evidence, communications, price, infrastructure, accessibility, persons and location.
Originality: Considering the importance of marketing services in libraries and information centers, and since there has not been and specific research on the marketing of Regional Information Center for Science and Technology services, the present research has necessary innovation and can find solutions for this center and similar centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Optimal marketing services
  • Regional Information Center for Science and Technology
اسمعیلی گیوی، محمدرضا؛ نقشینه، نادر و سهلی، فرزانه (1395). تحلیل سوات و موقعیت­یابی راهبردی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی: قیمت و مکان. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27 (2)، 89-110.
پریرخ، مهری و ارسطوپور، شعله (1392). تدوین برنامه راهبردی برای مرکز منطقه­ای اطلاع­رسانی علوم و فناوری. همکاران اصلی طرح: رحمت الله فتاحی و محمدرامین نادری.
تفرشی، شکوه و صدیق، مرضیه (1392). مقایسه به کارگیری شیوه­ی آمیخته بازاریابی 4P در کتابخانه­های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم. فصلنامه دانش­شناسی (علوم کتابداری و اطلاع­رسانی و فناوری اطلاعات)، 6 (22)، 1-19.
شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین؛ محمدی­استانی، مرتضی و سلیمانی، ناهید (1392). بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه­های دانشگاهی شهر اصفهان براساس مدل 7P. تحقیقات کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، 47 (4)، 415-430.
فرخاری، فاطمه (1392). کاربرد آمیخته­های بازاریابی در کتابخانه­های دانشگاه علوم پزشکی زابل. مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6)، 819-829.
قربان نژاد یاملیق، هاجر (1389). بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان گیلان نسبت به استفاده از آمیخته­های بازاریابی (محصول، مکان، بها و ترویج) برای بالابردن و بهره­گیری بیشتر مراجعان از خدمات کتابخانه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران.
نوروزی، یعقوب و عربلو، حمید (1389). بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه­های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، 44 (52)، 93-111.
ونوس، داور و خانی­جزنی، جمال (1386). اصول اخلاق بازرگانی در اسلام. مجله دانش و توسعه، 13، 43-61.
Adegoke, K. A. (2015). Marketing of library and information services in university libraries: A case study of Usmanu Danfodiyo University library, Sokoto-Nigeria. Intellectual Properties Rights, 3 (2), 1-5.
Garoufallou, E., Zafeiriou, G., Siatri, R. & Balapanidou, E. (2013). Marketing applications in Greek academic library services. Library Management, 34 (8/9), 632-649.
Gungaphul, M. & Boolaky, M. (2009). Entrepreneurship and marketing: An exploratory study in Mauritius. Journal of Chinese Entrepreneurship, 1 (3), 209-226.
Hazidah, N. A. & Edzan, N. N. (2012). The SWOT analysis: Marketing and promotional strategies used at the University of Malaya Library. In International Conference on GenNEXT Libraries, October 8-10, (PP. 31-50), University Brunei Darussalam.  
Jamaludin, A., Abdul Kadir, R., Hashim, D. M., Ahmad, M. & Mansor, A. N. (2015). Impact of marketing mix on the usage of library services towards library users' satisfaction. Global Journal of Business and Social Science Review, 3 (1), 73-78.
Jestin, J. & Parameswari, B. (2002). Marketing of information products and services for libraries in India. Library Philosophy and practice, 5 (1), 1-6.
Kumar, P. K. (2012). University libraries in Kerala: A SWOT analysis for marketing. Library Philosophy and Practice, Retrieved 15 June 2018, Website: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1900&context=libphilprac
Shontz, M. I., Parker, J. C. & Parker, R. (2004). What do librarians think about marketing? A survey of public librarian' attitudes toward the marketing of library services. The Library Quarterly, 74 (1), 63-84.
Spalding, H. & Wang, J. (2006). The challenges and opportunities of marketing academic libraries in the USA. Library Management, 27 (6/7), 494-504.
Willson, R. M. S. & Gilligan, C. (1999). Strategic marketing management: Planning, implementation and control. Oxford: Butterworth-Heineman.