نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباط (ICTL) بر یادگیـری خود راهبر در سازمان‌های دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری خودراهبر انجام شده است.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری 1500 نفر از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 306 نفر تعیین شد. از پرسش‌نامه‌های سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاتز و مکلین(2007) با پایایی(97/0) و یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری(1393) با پایایی (93/0) استفاده شده است.
یافته ها: تحلیل همبستگی نشان داد، سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنی‌داری داشته‌اند(01/0P<). نتایج رگرسیون هم‌زمان نشان داد، شرح دادن، مدیریت کردن و ارتباط برقرار کردن به عنوان مؤلفه‌های سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر همبستگی چندگانه داشته و23 درصد از تغییرات آن را پیش‌بینی می‌نمایند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب مسیر(50/0=γ)، بر یادگیری خودراهبر تأثیرگذار بوده است.
واژگان کلیدی: سوادICT، یادگیری خودراهبر، کارکنان

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of information communication technology literacy on self-directed learning in public organization

نویسندگان [English]

  • F Narenji 1
  • samaneh hejazi 2
1 Assistant professor, University of Tehran
2 MA student
چکیده [English]

The impact of information communication technology literacy on self-directed learning
in public organization

Abstract
Objective: The purpose of this study was to explain the role of information and communication technology literacy on self-directed learning.
Methodology: Research methodology was, descriptive-correlation and analysis method was structural equation modeling. Population was 1500 person of Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare that by using of 360 formula Cochran sampling and simple random sampling method, a sample of individuals were selected. Used ICTL questionnaires of Katze and Macklin with reliability (0.97), and self-directed learning questionnaire from Abili and Mazari(2014) with reliability(0.93).
Findings: The correlation results showed ICTL and SDL have positively correlated with each other (P<0.01). Results of regression showed, describing, managing and communicating as a component of ICTL have multiple correlations with self-directed learning and predicted 23% of their changes. Structural equation modeling showed that ICT literacy with path(γ=0.50), has been effect on self-directed learning.
Key words: ICT literacy, SDL, staff

کلیدواژه‌ها [English]

  • ICT literacy
  • SDL
  • staff
منابع
آهنچیان، محمدرضا؛ عصاررودی، عبدالقادر.(1394). ارتباط سبک تصمیم‌گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری. مجله علوم مراقبتی نظامی، 2(1): 15-23
ابیلی، خدایار؛ مزاری، ابراهیم.(1393). توسعه منابع انسانی(جلد اول: با تاکید بر مفاهیم خودتوسعه‌ای، خودرهبری و خودمدیریتی). تهران: امید.
مزاری، ابراهیم.(1392). بررسی رابطه ویژگی‌های خودتوسعه‌ای مدیران و عملکرد آنان و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت مدیران مدارس شهر ری در سال تحصیلی 92-91. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
مزاری، ابراهیم.(1393). تبیین اندیشه سازمان خودتوسعه‌گر(با تاکید بر خودتوسعه‌گران). اولین سمپوزیوم بین‌المللی علوم مدیریت، ایران، تهران.
مزاری، ابراهیم؛ فتح تبار فیروزجایی، کاظم؛ قنبرنیا، مهدی؛ باده‌بان، سودابه.(1394). نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه‌های انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی(مورد: دانشگاه تهران). فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی.
 
References
 
 
 
Asfar, N., & Zainuddin, Z. (2015). Secondary students' perceptions of information, communication and technology (ICT) use in promoting self-directed learning in malaysia. The Online Journal of Distance Education and E-Learning, 3(4): 78.
Beitler, M.A. and Mitlacher, L.W. (2007). Information sharing, self-directed learning and its implications for workplace learning: A comparison of business student attitudes in Germany and the USA. Journal of Workplace Learning,19(8):526-536.
Cazan, A.M. & Schiopca, B.A. (2014). Self-directed Learning, Personality Traits and Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences,127:640-644.
Chu, R.J.C. and Tsai, C.C. (2009). Self-directed learning readiness, Internet self-efficacy and preferences towards constructivist Internet-based learning environments among Higher-Aged Adults. Journal of Computer Assisted Learning,25(5): 489-501.
Conner, T.R. (2012). The relationship between self-directed learning and information literacy among adult learners in higher education. Doctoral Dissertations, University of Tennessee, Knoxville.
Crowley, M.K. (2014). Self-Directed Learning Projects of Adult Basic and Literacy Educators: A Professional Learning Model. Doctoral Dissertations, University of Connecticut Graduate School.
Dau, S., Falk, L., & Jensen, L.B. (2015). Technology enhanced self-directed and self-regulated learning outside the campus: An inclusion of students as designers. In D4Learning International Conference (pp. 232-238). Aalborg Universitetsforlag.
Durr, R., Guglielmino, L. M., & Guglielmino, P. J. (1996). Self-directed learning readiness and occupational categories. Human Resource Development Quarterly, 7(4):349-358.
Harding,J. (2008). Information literacy and the public library. APLIS, 21(4):157-167.
Hiemstra, R. (2006). Is the internet changing self-directed learning? Rural users provide some answers. International Journal of Self-directed Learning3(2):45-60.
Horton, F. W. Jr. and Keiser, B.E. (2008). Encouraging global information literacy. Computers in Libraries,28(10):6-11.
Hung, M.L., Chou, C., Chen, C.H. and Own, Z.Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3): 1080-1090
Jacklin, M., & Bordonaro, K. (2008). Innovations in practice: Drop-in clinics for environmental studies students. Partnership: The Canadian Journal of Library & Information Practice & Research, 3(2), Special section: 1-7.
Katz, I. R. & Macklin, A.S. (2007). Information and communication technology (ICT) literacy: Integration and assessment in higher education. Journal of Systemics, Cybernetics and informatics, 5(4): 50-55.
Lai, H.J. (2011). The Influence of Adult Learners' Self-Directed Learning Readiness and Network Literacy on Online Learning Effectiveness: A Study of Civil Servants in Taiwan. Educational Technology & Society, 14(2):98-106.
Lai, H. J., & Wang, C. Y. (2012). Examining public librarians’ information literacy, self-directed learning readiness, and e-learning attitudes: A study from Taiwan. Malaysian Journal of Library & Information Science17(2):101-115.
Lema, J. D. and Agrusa, J.(2009). Relationship of WWW usage and employee learning in the casino industry. International Journal of Hospitality Management, 28(1):18-25.
Lin, S., & Overbaugh, R. C. (2013). Autonomy of participation and ICT literacy in a self-directed learning environment (SDLE). Quality & Quantity, 47(1): 97-109.
Merriam, S.B., Caffarella, R.S., & Baumgartner, L.M. (2007). Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass.
Monroe, K.S. (2016). The relationship between assessment methods and self-directed learning readiness in medical education. Int J Med Educ, 7:75-80.
Rager, K.B. (2003). Assessing the quality of Internet resources: Challenges and useful tools. Adult Learning, 14(4):17-19.
Tan, S. C., Divaharan, S., Tan, L., & Cheah, H. M. (2011). Self-directed learning with ICT: Theory, practice and assessment. Ministry of Education, Singapore.
Wichadee, S. (2011). Developing the self-directed learning instructional model to enhance English reading ability and self-directed learning of undergraduate students. Journal of College Teaching & Learning (TLC)8(12): 43-52.‏
Wu, C. M. (2014). Research on application of information technology in promoting learners’ translation competence and self-directed learning. In Advanced Materials Research (Vol.1046, pp. 526-529). Trans Tech Publications.‏