آگبرن، ویلیام فیلدینگ؛ نیم کوف، مایر فرانسیس (1380). زمینه جامعهشناسی (ا. ح. آریانپور، مترجم). تهران: نشر گستره (نشر اثر اصلی 1974).
احدی، حسن؛ جمهری، فرهاد (1391). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری). تهران: پردیس.
اسماعیلی، رضا، معمار، ثریا و رئوفیمنش، صدیقه (1390). بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85. مطالعات فرهنگ- ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگی سابق)، 12 (13)، 40-9.
افهمی، بنفشه (1385). بررسی مضامین و آموزههای سیاسی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای تربیت اسلامی، 2، 28-7.
برجعلی، احمد (1387). شکلگیری هویت، وقتی نوجوان خودش را کشف میکند. رشد مشاور مدرسه، 3 (4): 20-21.
برگر، کاتلین (1394). روانشناسی رشد کودکان و نوجوانان (اسماعیل سعدیپور، مترجم). تهران. دوران (نشر اثر اصلی 2015).
پارسا، محمد (1393). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعثت.
پراین، لارنس (1391). تأملی دیگر در باب داستان (محسن سلیمانی، مترجم). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری (نشر اثر اصلی 2012).
پریرخ، مهری (1382). نقش ادبیات کودکان و نوجوانان در پاسخگویی به نیازهای آنان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3 (6): 23-36.
پورزارعیان، ناصر (1390).
تحلیل محتوای کتاب جدیدالتألیف جامعهشناسی 2. بازیابی شده از:
http://npsf.blogfa.com (24، Jan، 2015)
تاپیا، کلود (1386). درآمدی بر روان شناسی اجتماعی: مجموعه ضرورت های جامعه شناسی روانی (مرتضی کتبی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی 2007).
حاضری، علی محمد و احمدپور خرمی، علیرضا (1391). بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 10 (3)، 96-75.
حجازی، بنفشه (1394). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگیها و جنبهها. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
ذاکری، مختار و شمشیری، بابک (1394). بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستانهای «قصههای شیرین مغزدار» و «قصه بازی شادی». مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 6 (3)، 86-59.
رفیعی، حسن (1382). اریکسون فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
زاویه، سعید و عزیزی، سیده مهدیه (1392). تصاویر کتابهای درسی و رابطه آنها با هویت ملی و دینی، مطالعه کتابهای اول و دوم دبستان. فصلنامه مطالعات ملی، 14 (4)، 140-121.
سبحانیجو، حیاتعلی (1383). هویت و بحران هویت. پیوند، ش 301.
شاملو، سعید (1391). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
شرفی، محمدرضا (1392). دنیای نوجوان. تهران: انتشارات منادی تربیت.
صالحیعمران، ابراهیم، رضایی، احمد، نیازآذری، کیومرث و کمالی کارسالاری، نعمتالله (1387). بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دوره راهنمایی. مجله مطالعات ملی، 9 (3): 3-26.
صدر، ضیا؛ صرافی، علیرضا (1386). کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان. تهران: اندیشه نو.
فروتن، یعقوب (1389). جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8 (3)، 216-195.
فیاض، ایراندخت (1387). بررسی فراتحلیلی محتوای کتابهای درسی در رابطه با ارزشهای اسلامی- ایرانی. مجله فرهنگ و علم، 1 (1)، 40-11.
فیاض، ایراندخت و ایمانی قوشچی، فریبا (1389). بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه روانشناسی تربیتی، ش 17، سال 6: 29-63.
قاسمی، یارمحمد (1383). بررسی میزان تعلق خاطر دانشآموزان دوره متوسطه به هویت ملی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 20-19(2-1): 143-172.
کاردان، ژیلا، فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف (1396). تجارب دانشجویان دختر از مفهوم جنس در کتب درسی: پژوهشی پدیدارشناسانه. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 19، 20-9.
کرباسی, آرزو؛ مهری پریرخ و اعظم صنعتجو (۱۳۹۵). آسیبشناسی کتابهای داستانی تصویری بازاری برای کودکان گروه سنی الف و ب، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (2).
کریمی، عبدالعظیم (1390). روانشناسی رشد: مراحل شکلگیری اخلاق در کودک (با تأکید بر رویکردهای تحولی). تهران: عابد.
لطفآبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی (1). تهران: اسپید.
------------- (1395). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
محسنی، نیک چهر (1384). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: پردیس 57.
منصور، محمود (1395). روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
References
Brower, M. (1991). The Social Self: on Being the Same and Different at the Same Time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17 (5): 473-482.
Erickson, E. H. (1968). Identity. Youth and Crisis. New York: Norton.
Good, Carter (1945). Dictionary of Education. New York: Mc Graw-Hill Book Company.
Jackson, Tamara j. (2006). Were the Colonials Americans? History Curriculumand National Identity Construction for Immigrant Children in Southeast Losajeles. Retrieved from http://www.Polisci.ufl.edu.
Kim, Hyo-jeong (2004). National Identity in Korean Curriculum. Canadian Social Studies, 38 (3).
Libekind, K. (1992). Ethnic Identity: Challenging the Boundaries of Social Psychology . In G. Breakwell (ed.), Social Psychology of Identity and the Self Concept (147-148). Surrey University Pres.
Lopata, H. Z. (1993). The Interweave of Public and Private: women’s Challenge to American Society. Journal of Marriage and the Family, 55: 176-190.
Meeus, W. (1993). Occupational Identity Development, school performance, and school support in adolescence: finding of a dutch study. Adolescence, 28, p. 809-817.
Tojfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories. New York: Cambridge University Press.