شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مطالعه موردی: یک مرکز تحقیقاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 مدیر گروه منابع انسانی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 کارشناس ارشد مهندسی صنایع

چکیده

هدف و زمینه: هدف تحقیق شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر یادگیری در یک مرکز تحقیقاتی است.
روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی می‌باشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، عوامل اولیه موثر بر یادگیری سازمانی استخراج و سپس با استفاده از پرسشامه دلفی فازی، عوامل در سه مرحله از طریق پنل دلفی اعتبارسنجی شده است. جامعه آماری این تحقیق، محققین، خبرگان و متخصصین آشنا به موضوع تحقیق در حوزه یادگیری سازمانی می‌باشد. در مرحله بعد با پرسشنامه مقایسه زوجی و تکنیک AHP، عوامل شناسایی شده با استفاده از نظر خبرگان، اولویت‌بندی شدند. مبنای این اولویت‌بندی، میزان اثرگذاری هر کدام از عوامل بر سطح یادگیری سازمانی می‌باشد.
نتیجه گیری: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عوامل فرهنگی، ساختاری، اقدامات مدیریت منابع انسانی، نگرش و ادراک کارکنان از مهمترین عوامل اثرگذار بر یادگیری از دیدگاه خبرگان می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing the effective factors in organizational learning by using fuzzy Delphi technique, case study: a research center

نویسندگان [English]

  • mitra Dilmaghani 1
  • Majid Ramezan 2
  • fatemeh Sadat Rezaee 3
1
2 Malek- Ashtar University of Technoligy
3 Master of Industrial Engineering
چکیده [English]

Purpose: The Purpose of this paper is identifying and prioritizing the effective factors in organizational learning at a research center.
Research methodology: this is an explorative research that after reviewing literature, the main effective factors in organizational learning were extracted and then, by using Fuzzy Delphi questionnaire, these factors were validated in 3 stages according to the expert opinions. The population of this research includes researchers, experts and specialists who are aware of the research matter in the field of organizational learning. Then, these validated factors were prioritized by AHP technique. The base of this prioritization was the impact degree of every factors on organizational learning.
Conclusion: The research findings show that based on the experts' opinion, cultural and structural factors, human resource management practices, attitude and employees' perceptions are the main effective factors in organizational learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational learning
  • individual learning
  • group learning
  • Delphi technique
  • expert panel
منابع
الهیاری، رحمت الله، (1389 ). بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در حوزه ستادی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشدریال دانشگاه تهران.
حضرتی ویری، اصغر، عباس پور، عباس، و اکبری محله کالیی، محمد، (1392)، تعهدسازمانی، یادگیری سازمانی و میزان تحصیالت، چشم انداز مدیریت دولتی 13 . 159-173.
Alas, R. (2009). The impact of work-related values on the readiness to change in Estonian organizations. Journal of Business Ethics, 86, 113–124.
Chareonsuk, C. and Chansa-ngavej, C. (2008). “Intangible asset management framework for long-term financial performance, Industrial Management & Data Systems”, Vol. 108, No. 6, pp. 812- 828.
Choong, K.K. (2008). “Intellectual capital: definitions, categorization and reporting models”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 9, No. 4, pp. 609- 638
Krishna, V.(2008). Exploring organizational commitment from an organizational perspective: Organizational learning as a determinant of affective commitment in indian software firms (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses (UMI No. 3297162).
Senge, Peter M.; Sterman, John D. (1990). "Systems thinking and oganizational learning acting locally and thinking globally in the organization of the future". Presented in the conference on transforming organization, MIT, May, 29-31. from :www.ejournal.narotama.ac.i
Van Breda-Verduijn, H., & Heijboer, M. (2016). Learning culture, continuous learning, organizational learning anthropologist. Industrial and Commercial Training, 48(3), 123- 128.
Yang, Baiyin; Watkins, Karen E.; Marsick, Victoria J. (2004). "The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation".Human Resource Development Quarterly, 15 (1): 31-50. from: www.emeraldinsight .com
Yeung Arthur K., Ulrich David O., Nason Stephen W. and Ann Von Glinow Mary (1999). “Organizational Learning Capability”, New York, Oxford Ubiversity Press