ارائه الگوی برند شخصی‏ نویسندگان کتاب‌‏های دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه: حوزه علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات؛ گروه علم اطلاعات و دانش ;شناسی؛ دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران؛ تهران؛ ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی‏ نویسندگان کتاب‏‌های دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی) و ارائه مدل مفهومی و ساختاری است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد.در روش پیمایشی نیز از پرسش‎نامه محقق‌ساخته‌‎ای استفاده شد که با مطالعه مبانی‌ نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. داده‌ها ‌با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها  استفاده شد.
یافته‌های و نتیجه‏ گیری: یافته‌ها نشان داد که معیارهای مؤثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه مهارت‏‌ها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مؤلفه‌‏های فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مؤلفه‏‌های شایستگی فردی نویسندگان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presentation of a Personal Brand Pattern for Authors of Academic Books in Publishing Industry in Iran (Study Case: Information Science & Knowledge)

نویسندگان [English]

  • Safoura Shahpouri 1
  • Alireza Noruzi 2
  • Sepideh Fahimifar 3
1 MA in Information Science, Department of Knowledge and Information Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Knowledge and Information Science; Faculty of Management; University of Tehran; Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research was to identify, determine, evaluate and prioritize the factors influencing the personal brand pattern of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science.
Materials and methods: The methodology of this applied research was the analytical survey. The population of the research includes 122 out of 139 master's degree students in the field of library and information science, entering in the public universities in Tehran in 2018. The data were collected through library studies and a questionnaire. In fact, previous studies and the documentary research method were used to review the fundamental factors influencing the personal branding of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science in order to design the questionnaire based on the research model. Research reliability was evaluated by Cronbach's alpha value which was 0.935 for the investigation of factors influencing the personal brand and 0.921 for personal competence. The collected data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods by the SPSS and the Smart PLS software.
Results: The results showed that factors influencing the personal brand include the following components: cultural component (0.898), specialty (0.875), and social factor (0.620) respectively. The results of the current research indicate that the appropriate fitting of cultural, social, and professional components is based on the individual competency components of authors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal branding
  • Authors
  • Academic books
  • Publishing industry
  • Library and information science
منابع
آزادی، رسول و جوانی، وجیهه (1397). اثر مسئولیت‏پذیری اجتماعی بر برند شخصی ورزشکاران با نقش میانجی شهرت و دلبستگی به برند (مطالعه موردی: علی دایی). مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 10(51)، ۲۴۷-۲۶۶.
تاج‏نسائی، حمیدرضا، طالبان، زهرا، و دهقان چاچکامی، محدثه (1393). برندسازی ورزشکاران: شناسایی و بررسی تصویر برند ورزشکاران از دیدگاه طرفداران (مورد مطالعه: برند علی دایی). تحقیقات بازاریابی نوین، 6، 127-144.
حسینی، سید محمود، دری، بهروز، قوچانی، فرخ، هادیزاده، اکرم، و صائمیان، صدیقه (1393). تبیین الگوی توسعۀ شایستگی‏های برند شخصی‏. مطالعات مدیریت راهبردی، (17)، 93-112.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1391). روش‏های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
شاهپوری، صفورا (1398). بررسی عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان کتاب‏‌های دانشگاهی در صنعت نشر ایران، مورد مطالعه: حوزه علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی. دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی.
صابر نعیمی، المیرا (1391). مدل کسب و کار صنعت نشر و اقتصاد نشر. فصلنامه کتاب مهر، (7)، 34-51.
صائمیان، صدیقه (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‏های برند شخصی‏ در حوزه سرمایه انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(3)، 131-153.
صائمیان، صدیقه.، محمدیان، مقدسه.، میرمعینی، حمید، و شاهرخی، فرزانه (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‏های برند شخصی‏ در حوزه سرمایه انسانی. فصلنامه مدیریت فرهنگی، 7(22)، 71-86.
عزیزی، محمد،  بهادری فر، سحر ، و اخلاصی، امیر (1396). ارائه مدل برندسازی شخصی مربی کسب‏وکار بر اساس نظریه داده بنیاد. مجله مدیریت برند، 4(6)، ۱۱-۲۸.
محسنی، حمید (1388). نشر و اطلاع رسانی. نشر کتابدار: نشر کتابدار.
References
Aaker, D.A. (1991),Managing Brand Equity, The Free Press,New York, NY.
Ahmad, R., Hashim, L., & Harun, N. (2016). Criteria for effective authentic personal branding for academic librarians in Universiti Sains Malaysia libraries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 224, 452-458.
Blaer, M., Frost, W., & Laing, J. (2020). The future of travel writing: Interactivity, personal branding and power. Tourism Management, 77, 104009.
Collins, B. (2012). The Importance of Personal Branding: Uses of Personal Branding for Career Development and Success. San Luis Obispo: California Polytechnic State University.
ElMassah, S., Michael, I., James, R., & Ghimpu, I. (2019). An assessment of the influence of personal branding on financing entrepreneurial ventures. Heliyon, 5(2), e01164.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal20(2), 195-204.
Labrecque, L. I., Markos, E., & Milne, G. R. (2011). Online personal branding: Processes, challenges, and implications. Journal of interactive marketing, 25(1), 37-50.
Shafiee, M., Gheidi, S., & Khorrami, M. S. (2020). Proposing a new framework for personal brand positioning. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 45-54.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.