حمایت اجتماعی ، رفتار اطلاع‏ یابی دانشجویان: نقش میانجی‏ درگیری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت توانمندی اطلاعاتی در حل مسائل و چالش های دانشگاهی و تاثیرگذاری بر محیط و دیگران، تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش حمایت اجتماعی در بهبود رفتار اطلاع‏یابی دانشجویان علوم رفتاری و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با میانجی‏گری درگیری تحصیلی انجام شده است.
روش: تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات همبستگی به شمار می‌آید. داده‏های مطالعه از 161 دانشجوی علوم رفتار و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و به روش نمونه‌گیری دردسترس و با لحاظ کردن نسبت لازم در مدلسازی معادلات ساختاری حاصل شد. برای سنجش وضعیت حمایت اجتماعی، درگیری تحصیلی و رفتار اطلاعاتی به ترتیب از زیر مقیاس پرسشنامه رفتار اطلاعاتی بیگدلی، رجبی و نصیری (1394)، مقیاس درگیری تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012) و مقیاس حمایت اجتماعی لنت و همکاران (2001) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‏دهد همبستگی مؤلفه‌ها و عامل کلی حمایت اجتماعی با رفتار اطلاع‏یابی بین 37/0 تا 43/0 و همگی معنادار بوده اند. این امر در رابطه بین مولفه‏ها و عامل کلی درگیری تحصیلی با رفتار اطلاع‏یابی نیز صادق بوده و روابط حاصل شده (بین 35/0 تا 43/0) معنادار هستند. آزمون الگوی روابط بین سه متغیر حاکی از برازش مناسب مدل و معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده برای مسیرها در مدل است. به طورکلی نتایج حاصل شده موید فرضیه های تحقیق و بیانگر نقش قابل توجه حمایت اجتماعی و درگیری تحصیلی در تبیین رفتار اطلاع‏یابی بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social Support and Student’s Information Seeking Behavior: The Mediator Role of Academic Engagement

نویسندگان [English]

  • Husein Taqavi 1
  • Farshid Ekhtiary 2
1 AssistanProfessor, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran(Corresponding Author, Tell: +989146238286, E-mail: husen324@gmail.com)
2 Senior Expert in Educational Administration, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
چکیده [English]

Background and purpose: Paying attention to the importance of information empowerment in solving academic problems and challenges and influencing the environment, the present study aims to investigate the role of social support on information seeking behavior in humanities and behavioral sciences students and academic engagement as mediator.
Materials and methods: The present study is an applied research in terms of aim, and is a descriptive-correlation research in terms of data collection. The population of this study consists of humanities and behavioral sciences students, which 161 students were selected using the ratio of "sample size to number of variables" calculation and convenience sampling method. To measure variables, Lent et al’s social support questionnaire (2001), & Salmela-Aro and Upadyaya academic engagement scale (2013) and information seeking behavior subscale (2015) was used.
Results: The results showed that the correlation of components and general factor of social support with information seeking behavior were all significant. The correlation analysis indicated that the correlation coefficients of components and general factor of social support and academic, engagement with information seeking behavior were all significant and positive. Examination of the pattern of relations between the three variables shows that the model fits the data and each of the estimated parameters for the paths in the model is significant. Overall, the results support the research hypotheses and illustrate the significant role of social support and academic engagement in explaining information seeking behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Support
  • Information Seeking Behavior
  • Academic Engagement
  • Students
منابع
اکبر پور ، محمدباقر؛ زارع، حسین؛ اکرامی، محمود و ملکی، حمید (1395). ارتباط ساختار اجتماعی آموزش، وضعیت اقتصادی–اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده با درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12 (40): 104-69.
بیگدلی، زاهد؛ رجبی، غلامرضا و نصیری، ماریا (1394). بررسیِ تحلیل عامل تأییدیِ مقیاسِ سنجش رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های استان خوزستان. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دوره 18، شماره 3: 53-80.
بیگدلی، زاهد؛ شاهینی، شبنم؛ شاه کرمی، نرگس و چالیک، زهرا ( 1394). ﻓﺮاﻳﻨﺪ اﻃﻼع ﻧﺤﻮه ﻳﺎﺑﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﭼﻤﺮان و اﺳﺘﻔﺎده ی آﻧﺎن از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ، ﭼﺎﭘﻲ اﻧﺴﺎﻧﻲ. تعامل انسان و اطلاعات. 2 (2): 42-53.
بیگدلی، زاهد؛ رجبی، غلامرضا و نصیری، ماریا (1394). بررسی تحلیل عامل تاییدی مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوره دکترای دانشگاه‏های استان خوزستان. کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 18 , شماره 3: 53-80.
تافلر، آلوین. جابجایی در قدرت: دانایی و ثروت و خشونت در قرن بیست و یکم. ترجمه شهین‌دخت خوارزمی (1395). تهران: فرهنگ نشر نو. چاپ 13.    
داورپناه، محمدرضا (1386). ارتباط علمی، نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌یابی. تهران: چاپار.
رابینز، استیفن و جاج، تیموتی (2009). رفتار سازمانی. ترجمه مهدی زارع (1389). (ج. 1). تهران: نص.
رمضانی، ملیحه؛ خامسان، احمد و راستگومقدم، میترا (1397). رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم و درگیری تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامه علمی نوآوری‏های آموزشی. دوره 17، شماره 4: 107-124.
عبداله پور، محمد آزاد و شکری، امید (1394). تحلیل مشخصه‏های روان سنجی فهرست مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره 7، شماره 2: 87-104.
میائیکی منیع، فرزانه (1392). آزمون مدل شناختی- اجتماعی رضایت از تحصیل در دانشجویان کارشناسی. مجله روانشناسی، دوره 17، شماره 2: 201-219.
References
Dobrow, S. R., Chandler, D. E., Murphy, W. M., & Kram, K. E. (2012). A review of developmental networks incorporating a mutuality perspective. Journal of Management, 38(1): 210-242.
Finlay, K. A. (2006). Quantifying school engagement: Research report. Denver, CO: National Center for School Engagement, 17: 1-5.
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of college student development48(3), 259-274.
Haglund, L., & Olsson, P. (2008). The impact on university libraries of changes in information behavior among academic researchers: a multiple case study. The journal of academic librarianship34(1), 52-59.
Kim, W., Kreps, G. L., & Shin, C. N. (2015). The role of social support and social networks in health information–seeking behavior among Korean Americans: a qualitative study. International journal for equity in health14(1), 40-53.
Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user's perspective. Journal of the American society for information science42(5), 361-371.
Lee, S., Choi, S., & Jung, M. J. (2014). Ethnic variation in access to health care of Asian Americans who are not US citizens: Chinese, Korean, and Vietnamese ethnic groups. Journal of health care for the poor and underserved25(2), 577-590.
McKinley, C. J., & Wright, P. J. (2014). Informational social support and online health information seeking: Examining the association between factors contributing to healthy eating behavior. Computers in Human Behavior, 37, 107-116.
Niu, X., & Hemminger, B. M. (2012). A study of factors that affect the information‐seeking behavior of academic scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology63(2), 336-353.
Orlu, A. D. (2016). Information seeking behaviour of masters students: Affective and behavioural dimensions. Library Philosophy and Practice, 1.
Ouweneel, E., Le Blanc, P. M., & Schaufeli, W. B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The journal of positive psychology6(2), 142-153.
Ouweneel, E., Le Blanc, P. M., & Schaufeli, W. B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The journal of positive psychology, 6(2), 142-153.
Raith, C. P. (2019). Students' Formal and Informal Information Sources: From Course Materials to User-Generated Content. In Opening Up Education for Inclusivity Across Digital Economies and Societies (pp. 209-232). IGI Global.
Ramirez, L., Machida, S. K., Kline, L., & Huang, L. (2014). Low-income Hispanic and Latino high school students’ perceptions of parent and peer academic support. Contemporary School Psychology18(4), 214-221.
 Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology36(4), 257-267.
Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students' engagement by increasing teachers' autonomy support. Motivation and emotion28(2), 147-169.
 Salarian, M., Ibrahim, R., & Nemati, K. (2012). The relationship between users cognitive style and information seeking behavior among postgraduate engineering students. Procedia-Social and Behavioral Sciences56, 461-465.
Tas, Y., Subaşı, M., & Yerdelen, S. (2019). The role of motivation between perceived teacher support and student engagement in science class. Educational Studies, 45(5), 582-592.
van Uden, J. M., Ritzen, H., & Pieters, J. M. (2014). Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education. Teaching and Teacher Education37, 21-32.
Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12-23.
Wentzel, K. R., Battle, A., Russell, S. L., & Looney, L. B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary educational psychology35(3), 193-202.
Wentzel, K. R., Battle, A., Russell, S. L., & Looney, L. B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary educational psychology35(3), 193-202.
Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing science3(2), 49-56.
Xerri, M. J., Radford, K., & Shacklock, K. (2018). Student engagement in academic activities: a social support perspective. Higher education75(4), 589-605.
Zavatkay, D. (2015). Social support and community college student academic persistence..NERA Conference Proceedings Retrieved October 12, 2019,from: https://opencommons.uconn.edu/nera-2015/3