ارائۀ الگوی نقش ‏آفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانه های مرکزی دانشگاه‎های دولتی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد تهران شمال

2 دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

4 استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

هدف: ارائۀ الگوی نقش‎آفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانه‎های مرکزی دانشگاه‎های دولتی ایران
روش‌شناسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش کیفی و کمّی می‎باشد. گردآوری داده‏ها جهت طراحی مؤلفه‌ها در روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته به روش اسنادی صورت گرفت. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از79/0 می‎باشد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 971/0 سنجیده شد. نمونه‏گیری جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران از میان 644 نفر از کتابداران ، 241 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و درنهایت 240 نفر پرسشنامه‎‎ها را تکمیل نمودند.
یافته‎ها: در روش کیفی دلفی طی دو مرحله فراوانی تجمعی پاسخ‎های زیاد و بسیارزیاد سؤالات بیشتر از 70% بوده و ضریب کندال نیز تفاوت چندانی را نشان نداد و هر 39 سؤال مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که گویه‎ها در7 عامل با بارهای عاملی به ترتیب ایده‏های‎اطلافرینی(89/0)، اطلاعات‎گزیده(84/0)، تولید مجدد اطلاعات(83/0)، پشتیبانی از اطلاعات(82/0)، پردازش اطلاعات(81/0)، آموزش اطلافرینی(77/0) با بیشترین نقش و ماهیت اطلاعات(65/0) با کمترین میزان اهمیت بارگذاری شد.
اصالت اثر: اثر حاضر از نخستینهایی است که از مهارت‏های سنتی کتابداری گذشته و از طریق پرداختن به روش‎های اطلافرینی، جنبۀ جدیدی از کتابداری را در راستای آگاه‏سازی جامعه‏ کتابداران به حیطه‏ی توانایی‏های خود بر مبنای مشاغل اطلاعاتی در میان کتابداران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی ایران بررسی نموده تا با ارائۀ الگوی نقش‎آفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانه‏‎ها بتواند کارآفرینی اطلاعاتی و اشتغال‏زایی از طریق اطلاعات و تولید ثروت را به کمک کتابداران در بین کاربران کتابخانه‎ها اجرایی و نهادینه نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users of Iran government universities central libraries

نویسندگان [English]

  • Zahra Abazari 1
  • Zohreh Doogchi 2
  • Zohreh Mirhosseini 3
  • Nadjla Hariri 4
1
2 PhD in Islamic Azad University North Tehran Branch Azad University
3 Department of library and Information Science, Islamic Azad University, Tehran North Branch
4 Professor, Department of Library and Information Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
چکیده [English]

Objective: Presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users of Iran government universities central libraries
Methodology: applied research is done in the analytical - descriptive method which consists of documentary and is a combination of methods. a questionnaire was used to collect data from the documents and to collect the data from the researcher's questionnaire. The content validity coefficient of the questionnaire content is higher than 0.99 and content validity index is higher than 0.79. reliability was also measured on the alpha 's alpha coefficient at 0/971. statistical population sampling as simple random And 240 librarians completed questionnaires.
Findings: in the method of delphi qualitative in two phases, the cumulative frequency of responses, many questions has been more than 70 % . and the coefficient of Kendall showed no significant difference in two stages , exploratory factor analysis showed that queries in seven factors with operating loads respectively , Infopreneurship ideas (0.89) , respectively , Selected information (0.84), information reuse (0.83) , information processing (0.82) , information processing (0.81), Infopreneurship training (0.77) , the highest role and nature of information (0.65) have the lowest importance uploaded.
Originality of work: The present work is one of the first has passed on the librarianship traditional skills and by infopreneurship methods, Introduces a new aspect of librarianship to inform the community of librarians your abilities, based on other intelligence jobs among librarians until with presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users' libraries can Institutionalized information entrepreneurship .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Infopreneurship
  • Information Entrepreneurship
  • Governmental universities
  • Model

 منابع

برزگران، نیلوفر؛ شریف، عاطفه؛ حسن‎زاده، محمد. (1396). تدوین مدل اطلاعآفرینی در گروههای علم اطلاعات و    دانششناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی.

بیات، بهروز. (1397). تدوین الگوی اطلافرینی در مراکز اطلاعاتی و ارتباطاتی ایران : رویکرد ترکیبی. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی.

ثلاثی، علیرضا (1393) عوامل مؤثر بر اطلاعآفرینی از طریق پایگاههای اطلاعاتی. پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت دولتی.

ثلاثی، علیرضا؛ قربانی‌زاده، وجه‌ا...؛ حسین‌پور، داوود. (1394). اطلاع آفرینی، راه‏کارهای ایجاد کسب‌و کار اطلاعاتی در ناجا. ‌بازیابی شده در 19 اردیبهشت 1397، از:                                    

http://www.marketingarticles.ir

دوگچی، زهره؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ حریری، نجلا. (1398). نقش محصولات اطلاعاتی معرفی‌شده توسط کتابداران کتابخانه ملی (ج.ا.ا) بر اطلافرینی کاربران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 30(1): 116-135.

صابری، محمدکریم. (1395). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‎شناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 28(3): 29-45.

References

Bruce Khumalo, Njabulo ., Shamaine Nkala, Gugulethu. (2015).  The importance of infopreneurship training for records and archives management students in Zimbabwe. Journal of the south African society of archivists:SASA.48: 66-76.

David, Rodreck., Dube, Adock. (2014). Infopreneurial Behaviour among University Graduates in the Information Science Faculty of a University in Zimbawe. National University of Science and Technology (NUST), Zimbawe. ICEE ICIT 2013 Conference.

Chandler, S. (2007). From entrepreneur to infopreneur: make money with books,ebooks and information products. New Jersey: John Wiley & Sons.

Dewah, Peterson., Mutula, Stephen. (2016).  Students’ perceptions of the infopreneurship education in the Department of Records and Archives Management at the National University of Science and Technology. South African Journal of Information Management, 18(1).

 

EL-Kalash, Kamaluddeen Isa., Mohammad, Samaila B., Aniki, Yusuf(2016). Exploring Infopreneurship for Economic Growth and Sustainability in a Developing Economy: The Nigeria Perspective. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research(JEPER), 7(3): 240-249.

Ivwurie, OsborneMudia., Ocholla, Dennis N. (2016). The status and development ofinfopreneurship in Nigeria and South Africa. Education for Information.32: 323 -342.

Ramugondo, Lugisani S. (2010). An Exploratory study of infopreneurship as a job option forLibrary and Information Science students: A literature review. 11th DIS Annual Conference2010 ,Richardsbay, University of Zululand, South Africa: 1-9.

 منابع
برزگران، نیلوفر؛ شریف، عاطفه؛ حسن‎زاده، محمد. (1396). تدوین مدل اطلاعآفرینی در گروههای علم اطلاعات و    دانششناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی.
بیات، بهروز. (1397). تدوین الگوی اطلافرینی در مراکز اطلاعاتی و ارتباطاتی ایران : رویکرد ترکیبی. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی.
ثلاثی، علیرضا (1393) عوامل مؤثر بر اطلاعآفرینی از طریق پایگاههای اطلاعاتی. پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت دولتی.
ثلاثی، علیرضا؛ قربانی‌زاده، وجه‌ا...؛ حسین‌پور، داوود. (1394). اطلاع آفرینی، راه‏کارهای ایجاد کسب‌و کار اطلاعاتی در ناجا. ‌بازیابی شده در 19 اردیبهشت 1397، از:                                    
دوگچی، زهره؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ حریری، نجلا. (1398). نقش محصولات اطلاعاتی معرفی‌شده توسط کتابداران کتابخانه ملی (ج.ا.ا) بر اطلافرینی کاربران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 30(1): 116-135.
صابری، محمدکریم. (1395). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‎شناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 28(3): 29-45.
References
Bruce Khumalo, Njabulo ., Shamaine Nkala, Gugulethu. (2015).  The importance of infopreneurship training for records and archives management students in Zimbabwe. Journal of the south African society of archivists:SASA.48: 66-76.
David, Rodreck., Dube, Adock. (2014). Infopreneurial Behaviour among University Graduates in the Information Science Faculty of a University in Zimbawe. National University of Science and Technology (NUST), Zimbawe. ICEE ICIT 2013 Conference.
Chandler, S. (2007). From entrepreneur to infopreneur: make money with books,ebooks and information products. New Jersey: John Wiley & Sons.
Dewah, Peterson., Mutula, Stephen. (2016).  Students’ perceptions of the infopreneurship education in the Department of Records and Archives Management at the National University of Science and Technology. South African Journal of Information Management, 18(1).
 
EL-Kalash, Kamaluddeen Isa., Mohammad, Samaila B., Aniki, Yusuf(2016). Exploring Infopreneurship for Economic Growth and Sustainability in a Developing Economy: The Nigeria Perspective. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research(JEPER), 7(3): 240-249.
Ivwurie, OsborneMudia., Ocholla, Dennis N. (2016). The status and development ofinfopreneurship in Nigeria and South Africa. Education for Information.32: 323 -342.
Ramugondo, Lugisani S. (2010). An Exploratory study of infopreneurship as a job option forLibrary and Information Science students: A literature review. 11th DIS Annual Conference2010 ,Richardsbay, University of Zululand, South Africa: 1-9.