منابع
آزادی احمدآبادی، قاسم (1399). شناسایی سیاستها، تبیین مفاهیم و شاخصهای مرجعیت علم، فناوری و نوآوری. گزارش طرح پژوهشی. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
آزادی احمدآبادی، قاسم (1401). ارزیابی مرجعیت علمی ایران در میان کشورهای منطقه (از سال 2010 تا 2020). گزارش طرح پژوهشی. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
آزادی احمدآبادی، قاسم (زودآیند). نقشه راه مرجعیت در علم، فناوری و نوآوری بر اساس اسناد بالادستی. ترویج علم.
تافلر، الوین (1400). موج سوم (شهین دخت خوارزمی، مترجم). تهران: فرهنگ نشر نو.
جعفری، علی اکبر، و قربی، سیدمحمدجواد (1397). منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه کمّی سیاستهای کلی علم و فناوری. پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 8(27)، 151-175.
جنوی، المیرا، و شاهمرادی، بهروز (1398). سنجش جایگاه رقابتپذیری علمی ایران در منطقه با استفاده از شاخص پیچیدگی علمی. پژوهشنامه علمسنجی، 5(1)، 67-83. https://doi.org/10.22070/rsci.2018.698
جوادی، زهره (1390). رهپویان طریق وصال. گرگان: کیسان.
حسینیمقدم، محمد، و همکاران (1398). ارائه الگوی پیشنهادی آیندهنگاری مرجعیت علمی با تأکید بر مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. آیندهپژوهی ایران، 4(1)، 171-205. https://doi.org/10.30479/jfs.2019.10603.1053
حقدوست، علیاکبر؛ نوری حکمت، سمیه؛ دهنویه، رضا، و پورشیخ علی، آتوسا (۱۳۹۸). نگاهی عملیاتی به مفهوم مرجعیت علمی. فرهنگ و ارتقای سلامت (فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران)، ۳(۱)، ۱۶-۲۳.
زرقانی، سیدهادی (۱۳۹۲). سنجش و رتبهبندی قدرت ملی کشورها در جهان اسلام. جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام، ۱(۲)، ۱-۲۶. https://doi.org/10.22070/iws.2012.30
سهیلی، فرامرز؛ زاهدی، راضیه؛ ملکی، مریم، و دانش، فرشید (1392). تحلیل خط فقر علمی دانشمندان ایرانی و مقایسه آن با دانشمندان کشورهای برتر اسلامی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(4)، 879-894.
صالحزاده، صادق و بیات، مهدی (1388). جهش علمی ایران در طی یک دهه (1998 - 2008). رهیافت، 44، 30-36.
طاهری، ملیحه (1391). طریق دوام. گرگان: کیسان.
قاضی نوری، سید سپهر، و قاضی نوری، سید سروش (۱۳۹۳). مقدمهای بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کوشازاده، فاطمه و همکاران (۱۳۹۸). شناسایی، طبقهبندی و اولویتگذاری عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه. پژوهش در نظامهای آموزشی، ۱۳(۴۷)، 133-152. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.173167.1816
کی نژاد، محمدعلی، و بصیرنیا، غلامرضا (1389). تولید علم و فناوری در کشور (جریانشناسی، توانمندیها و آسیبشناسی). تهران: راهدان.
گزنی، علی، و بینش، مژگان (1386). بررسی جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی. رهیافت، 17(41)، 41-50.
محمودی، محمدکاظم، صالحی، محمد، و تقوایی یزدی، مریم. (۱۴۰۰). رهبری دانش محور و مرجعیت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی؛ یک مطالعه مروری. تعالی بالینی، ۱۱ (۱)، ۵۳-۴۳.
منصوری، علی، و عصاره، فریده (1389). کشورهای پیشرو علمی جهان اسلام در پایگاه وب آو ساینس. فصلنامه کتاب، 21(1)، 146-169.
موسوی، میرفضل الله (۱۳۸۴). احراز جایگاه نخست علمی در منطقه. رهیافت، ۲۰(۳۵)، ۴۵-59.
مهراد، جعفر، و گزنی، علی (1386). قدرتهای علمی جهان اسلام. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(3)، 125-140.
مهراد، جعفر، و گزنی، علی (۱۳۸۷). قدرت علمی اوپک. رهیافت، ۲۱(۴۰)، ۵۶.
میرعمادی، طاهره (۱۳۹۵). ده مقاله اساسی نگرش نظام ملی نوآوری. تهران: مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا، و حسنزاده، محمد (1388). تولیدات علمی نمایه سازی شدة ایران و کشورهای اسلامی منطقة خاورمیانه در 2003 تا 2007. دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(6).
نیرنیا، اکرم؛ طباطباییفر، سیداحمد، و موسوی موحدی، علیاکبر (1385). وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام. رهیافت، 16(38).
یحییپور، یوسف و همکاران (۱۳۹۶). شناسایی حیطههای مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۹(۱)،67-71.
یزدانی، شهرام (1398). مرجعیت علمی، کتاب اول: مفاهیم، واژگان و تعریف. تهران: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی.
References
Azadi Ahmadabadi, G. & Rasuli, B. (2022). A multidimensional framework for measuring scientific leadership. International Journal of Information Science and Management, 20(4).
Azadi Ahmadabadi, Ghasem (2020). Explanation concepts, policies and indicators in scientific, technological and innovation leadership. Research Project, National Research Institute for Science Policy. (In Persian)
Azadi Ahmadabadi, Ghasem (2022). Evaluation of Iran's scientific leadership among regional countries (from 2010 to 2020). Research Project, National Research Institute for Science Policy (NRISP). (In Persian)
Azadi Ahmadabadi, Ghasem (Forthcoming). Leadership roadmap in science, technology and innovation based on Iran policy documents. (In Persian)
Cavacini, A. (2016). Recent trends in Middle Eastern scientific production. Scientometrics, 109(1), 423-432. https://doi.org/10.1007/s11192-016-1932-3
Chinchilla-Rodri´guez, Z., Sugimoto, C. R. & Larivière, V. (2019). Follow the leader: On the relationship between leadership and scholarly impact in international collaborations. PLoSONE 14(6), e0218309. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218309
Fazeli-Varzaneh, M., Ghaderi-Azad, E., & Elango, B. (2020). Middle East countries’ contribution to global engineering research: A bibliometric analysis. International Journal of Information Science and Management, 19(1), 1-13.
Gazni, A. & Binesh, M. (2007). Investigating the position of the Islamic Republic of Iran among Islamic countries. Rahyaft, 17(41), 50-41. (In Persian)
Ghazinoory, S. S. & Ghazinoory, S. S. (2014). An introduction to science, technology and innovation policy. Tehran: Tarbiat Modares University. (In Persian)
Gul, S., Nisa, N. T., Shah, T. A., Gupta, S., Jan, A., & Ahmad, S. (2015). Middle East: Research productivity and performance across nations. Scientometrics, 105(2), 1157-1166. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1722-3
Haq Dost, A. A., Nouri Hekmat, S., Dehnoye, R. & Porshikh Ali, A. (2019). A practical look at the concept of scientific authority. Iranian Journal of Culture and Health Promotion, 3(1), 16-23. (In Persian)
Haq, I. U., & Tanveer, M. (2020). Status of research productivity and higher education in the members of Organization of Islamic Cooperation (OIC). Library Philosophy and Practice (e-journal), 1522-0222.
Hoseini Moghadam, M., Bashiri, H., Heidarzadeh, A., Khoshrang, H., & Dadgaran, I. (2019). Futures driven model of scientific excellency, case study: Gilan University of Medical Sciences. Journal of Iran Futures Studies, 4(1), 171-205. https://doi.org/10.30479/jfs.2019.10603.1053 (in Persian)
Jafari, A. A. & Ghorbi, S. M. (2017). Sources of soft power of the Islamic Republic of Iran; Quantitative study of general policies of science and technology. Research Journal of Islamic Revolution, 8(27), 151-175. (In Persian)
Janavi, E., & Shahmoradi, B. (1398). Determining Iran's scientific competi-tiveness ranking using scientific complexity index (a comparative study in Middle-Eastern countries). Scientometrics Research Journal, 5(9), 67-84. https://doi.org/10.22070/rsci.2018.698 (In Persian)
Javadi, Z. (2011). Rahpoyan tariq vesal. Gorgan: Kisan. (In Persian)
Keinejad, Mohammad Ali; Basirnia, Gholamreza (2010). Production of science and technology in the country (flow science, capabilities and pathology). Tehran: Rahdan. (In Persian)
Khoubnasabjafari, M., Sadeghifar, E., Khalili, M., Ansarin, K., & Jouyban, A. (2012). Research performances of Organization of Islamic Conference (OIC) members. BioImpacts: BI, 2(2), 111.
Koushazade, F., Akbari, A., Maghool, A., Jabbari, M., & koushazade, A. (2009). Identifying Classification and Prioritization the Factors Affecting the University Academic Authority. Journal of Research in Educational Science, 13(47), 133-152. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.173167.1816 (In Persian)
Mahmoudi, M. K., Salehi, M. & Taghvaei Yazdi, M. (2021). Knowledge-based leadership and scientific authority in medical universities; A review study. Clin Exc, 11(1), 43-53. (In Persian)
Mansouri, A. & Osareh, F. (2009). The leading scientific countries of the Islamic world in the Web of Science database. National Studies on Librarianship and Information Organization, 21(1), 146-169. (In Persian)
Mehrad, J. & Gazni, A. (2007). Scientific powers of the Islamic world. National Studies on Librarianship and Information Organization, 18(3), 125-140. (In Persian)
Mehrad, J. & Gazni, A. (2008). Scientific power of OPEC. Rahyaft Quarterly, 21(40), 56. (in Persian)
Miremadi, T. (2006). Ten basic articles on the attitude of the national innovation system. Tehran: Iran Research and Knowledge Development Institute. (In Persian)
Moed, H. F. (2016). Iran’s scientific dominance and the emergence of South-East Asian countries as scientific collaborators in the Persian Gulf Region. Scientometrics, 108(1), 305-314. https://doi.org/10.1007/s11192-016-1946-x
Mousavi, M. (2005). Obtaining the first scientific position in the region. Rahyaft, 20(35), 45-59. (In Persian)
Nirnia, A., Tabatabaifar, S. A. & Mousavi Mohadi, A. A. (2006). The state of scientific research in Iran compared to other countries of the Islamic world. Rahyaft, 16(38), 22-30, (in Persian)
Norouzi Chakoli, A. & Hassanzadeh, M. (2009). Indexed scientific productions of Iran and the Islamic countries of the Middle East in 2003 to 2007. Journal of Knowledge Studies, (6), 89-106. (In Persian).
Salehzadeh, S. & Bayat, M. (2009). Iran's scientific leap during a decade (1998-2008). Rahyaft, 44, 30-36. (In Persian)
Sarwar, R., & Hassan, S. U. (2015). A bibliometric assessment of scientific productivity and international collaboration of the Islamic World in science and technology (S&T) areas. Scientometrics, 105(2), 1059-1077. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1718-z
Soheili, F., Zahedi, R., Maleki, M. & Danesh, F. (2013). An analysis of scientific poverty line of Iranian researchers and compared with top scientists of Islamic countries. Iranian Journal of Information processing and Management, 28(4), 879-916. (In Persian)
Taheri, M. (2012). Tariq davam. Gorgan: Kisan. (In Persian)
Toffler, A. (2021). Third wave. Translated by Shahin Dokht Kharazmi. Tehran: New Publishing House. (In Persian)
Yahyapour, Y., Aghatabar-Roudbari, J., Nikbakhsh, N. & Mouodi, S. S. (2017). identify aspects of scientific authority in Babol University of Medical Sciences. RME, 9(1), 71-67. (In Persian)
Yazdani, S. (2018). Scientific authority, first book: concepts, terms and definition. Tehran: National Center for Strategic Research in Medical Education. (In Persian)
Zarghani, S. H. (2013). Measurement and ranking of national power of muslim countries. Quarterly Journal of Islamic World Studies, 1(2), 1-26. https://doi.org/10.22070/iws.2012.30 (In Persian)