استفاده از مدل دلون و مک‏لین برای ارزیابی سیستم دانشگاهی گلستان: یک مطالعه موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: در این مقاله تلاش شده تا با تکیه بر مدل مفهومی دلون و مک‎لین (2003) به ارزیابی کیفیت سیستم آموزش دانشگاهی گلستان اهتمام شود.
روش: برای این کار از الگوی پاوکوویچ، گاسپر و جادریک (2021) که شامل شکل توسعه‌یافتۀ مدل دلون و مک‎لین به همراه پرسش‌نامه تکوینی استاندارد است، استفاده گردید. این الگو شامل 5 بُعد و 40 خرده‎مقیاس است که در طیف پیوستۀ 1 تا 10 سامان یافته است. جامعه پژوهش حاضر، کارکنان آموزش و دانشجویان دانشگاه‎های دولتی شهر تهران بودند که به صورت خوشه‎ای چندمرحله‎ای از آنها نمونه‎گیری شد و دانشگاه‎های شهید بهشتی، شاهد، و علامه طباطبایی به عنوان نمونه انتخاب شدند و حجم نمونه 151 و 302 نفری با فرمول کوکران برای کارکنان آموزش و دانشجویان دانشگاه‎های یاد شده تعیین گردید که در نهایت به ترتیب 128 و 264 تن از کارکنان و دانشجویان به پرسش‌نامه پاسخ دادند.
یافتهها: چند یافته مهم از این پژوهش حاصل شد. اول اینکه کیفیت عملکرد سیستم در همۀ خرده‎مقیاس‎ها پایین‎تر از متوسط، و بُعد کیفیت اطلاعات بالاتر از متوسط بود. دوم اینکه مؤلفه‎های تناسب با نیاز، زمان ثبت ورودی‎ها، امکان‎های جایگزین دسترسی، محرمانگی دسترسی، صحت اطلاعات از همه مهم‎تر تشخیص داده شد. سوم اینکه ارزیابی دانشجویان دربارۀ کیفیت اطلاعات، کیفیت عملکرد سیستم، و کیفیت خدمات سیستم گلستان، مطلوب‎تر و مثبت‎تر از نظر کارکنان بود. چهارم اینکه فقط بُعد کیفیت عملکرد سیستم روی استفاده از سیستم اثرگذار بود و بقیه ابعاد یعنی کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات روی استفاده از سیستم اثر قابل‌توجهی نداشتند و در آخر، پنجم اینکه بُعد کیفیت عملکرد سیستم بیشترین اثر غیرمستقیم را روی رضایت کاربر داشت.
نتیجهگیری: کیفیت عملکرد سیستم و عناصر آن از جمله تناسب با نیاز، دسترسی مطمئن، بهینه بودن زمان پاسخ، بهینه بودن زمان لازم برای ورود داده، خطا ندادن هنگام کار با سیستم، و گزینه‎های مختلف دسترسی به سیستم مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت سیستم گلستان هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Applying the DeLone and McLean Model for Assessment of Golestan Academic System: A Case Study

نویسندگان [English]

  • Mehdi Shaghaghi 1
  • Nikoo Dehghan-Nezhadi 1
  • Mohammad-Javad Tarang 2
  • Fateme Mohammadkhani 1
  • Zarrin Modarres-Vahid 3
1 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: In this paper, we have tried to evaluate the quality of the “Golestan” system by relying on the conceptual model of Delon and Maclean (2003).
Methods: To do this, we have used the Model of Pavkovic, Gasper, and Jadrick (2021), which includes the developed form of the Delon and Maclean model along with the standard formative questionnaire, consists of 5 dimensions and 40 subscales, and organized in the continuum range of 1 to 10. The present study was the educational support staff and students of Tehran public universities who were sampled by multi-stage cluster sampling method and Shahid Beheshti, Shahed, and Allameh Tabataba'i universities were selected as samples and sample sizes of 151 and 302 were determined by Cochran formula for educational support staff and students of the mentioned universities, which finally 128 and 264 employees and students responded to the questionnaire, respectively.
Results: Some important findings were obtained from this study. First, the “system performance quality” in all subscales was lower than average, and “information quality” was higher than average. Second, the components of “proportionality to the need”, “the time of registration of inputs”, “alternative access possibility”, “the confidentiality of access”, and “the accuracy of the information” were identified as most important. Third, the evaluation of students about “information quality”, “quality of system performance”, and “service quality” of the Golestan system was more desirable and positive than the staff's point of view. Fourth, only the dimension of “system performance quality” was effective on “system use”, and the rest of the dimensions namely “quality of information” and "quality of information" had no significant effect on the use of the system. Finally, the dimension of “system performance quality” had the most significant indirect effect on user satisfaction.
Conclusions: The quality of system performance and its ingredients such as being adjusted to needs, reliable accessibility, optimum response time, optimum input time, error-free performance, and multiple options for getting access are the most important factors of quality for the Golestan system. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • System assessment
  • System evaluation
  • System performance
  • System quality
  • Golestan system
ابراهیمی، لیلا؛ میرابی، وحیدرضا؛ رنجبر، محمدحسین؛ و حسن‎پور، اسماعیل (1398). مدل وفاداری مشتری برای سیستم های توصیه گر در تجارت الکترونیک. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(29)، 143-170.
حاتمی، مازیار؛ طیبی ثانی، سیدمصطفی، فهیمی‎نژاد، علی؛ و مرسل، باقر (1398). ارزیابی موفقیت سامانه ی اطلاعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان بر اساس مدل دلون و مک‌لین. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 18(44)، 101-114.
حکیم‎زاده، ریحانه و عباسپور، جواد (1401). ارایه مدل ارزیابی سامانه ها و فروشگاه‌های اینترنتی بر اساس مدل دلون و مک لین. پردازش و مدیریت اطلاعات، 37(4)، 1269-1292.
سیادت، سیدحسین؛ طالب‎پور، علیرضا؛ و رجایی، مژده (1395). طراحی الگوی راهبردی ارزیابی رضایت مشتریان در سیستم های مدیریت فرآیند کسب وکار. مطالعات مدیریت راهبردی، 7(25)، 239-262.
مانیان، امیر؛ موسی‎خانی، محمد و رحیمیان، سمانه (1393). ارائه مدلی از عوامل موثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 2(8)، 37-65.
محسنین، شهریار (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار  Smart-PLS. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
یداللهی ده‌چشمه، آرش؛ رجائی‎پور، سعید و سیادت، سیدعلی (1400). تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاههای ایران. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 13(4)، 31-57.
 
References
DeLone, W. H. & McLean, E. R. (1992). Information systems success: The quest for the dependent variable. Information Systems Research, 3(1), 60–95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
DeLone, W. H. & McLean, E. R. (2003). The DeLone and McLean model of information system success: A ten-year update. Journal of management information system, 19(4), 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
Ebrahimi, L., Mirabi, V. R., Ranjbar, M. H. & Hassanpor, E. (2019). A Custome Loyalty Model fo E-Commerce Recommendation Systems. Journal of business intelligent management studies, 7(29), 143-170. (In Persian)
Esposito Vinzi, V., Chin, W. W., Henseler, J. & Wang, H. (Eds) (2010). Handbook of Partial Least Squares: Concepts, Methods and Applications. Chapter 2. London; New York: Springer.
Hakimzade, R. & Abbaspour, J. (2022). Developing a model for evaluating online stores based on the Delone and McLean model. Iranian Journal of Information Processing and Management, 37(4), 1269-1296. (In Persian). https://doi.org/10.35050/JIPM010.2022.010
Hatami, M, Teyyebi Sani, S. M., FahimiNejad, A. & Morsal, B. (2017). Evaluation of Management Information System in Ministry of sports and youth on the Basis of the Delon and McLean Model. Strategic Studies on Youth and Sports, 44, 111-125. (In Persian)
Jeyaraj, A. (2020). DeLone & McLean models of information system success: Critical metareview and research directions. International Journal of Information Management, 54, 1- 15. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102139
Jiang, J. J. & Klein, G. (1999). User evaluation of information systems: by system typology. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, 29(1), 111–116.  https://doi.org/10.1109/3468.736366
Manian, A., Mohsakhani, M. & Rahimian, S. (2014). what affects user satisfaction in educational information systems?:evidence from University of Tehran. Quarterly Journal of Bi Management Studies, 2(8), 123-128. (In Persian)
Pavković, V., a Gašpar,          D. & Jadrić, M. (2021). Adaptation of DeLone and McLean model for ERP system evaluation. Economic Review, XIX(2), 37-51. doi:10.51558/2303-680X.2021.19.2.37
Petter, S., DeLone, W. & McLean, E. (2008). Measuring information systems success: Models, dimensions, measures, and interrelationships. European Journal of Information Systems, 17(3), 236– 263. https://doi.org/10.1057/ejis.2008.15
Petter, S. & McLean, E. (2009). A metaanalytic assessment of the Delone and McLean IS Success Model: An Examination of IS Success at the Individual Level. Information and Management, 46(3), 159-166. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.12.006
Shang, S., Seddon, P.B. (2000). A Comprehensive framework for classifying the benefits of ERP systems. Proceedings of the Sixth Americas Conference on Information Systems, Long Beach, Ca, August 10–13.
Stefanović, D., Mirković, M., Anderla, A., Drapšin, M., Drid, P. & Rađo, I. (2011). Investigating ERP systems success from the end user perspective. TTEM - Technics technologies education management, 6(4), 1089-1099.
YadollaiDEhcheshmeh, A. Rajaipour, S. & Siadat, A. (2021). Developing a fourth-generation model for Iranian universities. Interdisciplinary studies in humanities, 13(4), 31-57. (In Persian). https://doi.org/10.22035/isih.2021.375