بررسی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر عادت خواندن دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل جامعه‌شناختی (شامل سن، جنسیت، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی) بر عادت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز است.
روش‌پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1401-1402، هستند که تعداد آنها 7495 نفر برآورد شده است. حجم نمونه پژوهش طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر است. همچنین برای انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های سرمایه‌ فرهنگی بوردیو، پرسش‌نامه‌ سرمایه‌ اقتصادی و پرسش‌نامه عادت به خواندن عبدالکریم و حسن است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS. نسخه 25 و از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن و همچنین دو رشته‌ای نقطه‌ای استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که به جز سن، سایر متغیرهای پژوهش شامل جنسیت، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر مؤلفه‌های عادت خواندن تأثیرگذار است و رابطه مثبت و معنا‌داری با یکدیگر دارند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه ثابت کرد که عوامل جامعه‌شناختی همچون جنسیت، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر عادت خواندن دانشجویان اثرگذار هستند. در نتیجه، برای ایجاد عادت به خواندن در دانشجویان، ابتدا باید علاوه بر توجه به جنسیت، به شرایط فرهنگی و اقتصادی آنها، همچون اختصاص دادن بخشی از درآمد به خرید ابزارهای فرهنگی، نگرش خانواده نسبت به خواندن، روش‌های آموزشی و تربیتی توجه ویژه‌ای شود تا بتوان در یک شرایط مناسب فرهنگی و اقتصادی با ایجاد عادت خواندن به یکی از وظایف مهم در اصلاح برنامه‌های آموزشی با هدف تقویت مهارت‌های دانشجویان دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Sociological Factors on the Reading Habits of Undergraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Mansoor Koohi-Rostami
  • Sara Nildarar
  • Parvin Najafpour Moghadam
Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research is to investigate the effect of sociological factors (including age, gender, cultural capital and economic capital) on the reading habits of undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz.
Methods: The current research is a descriptive-correlation survey. The research population is the undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 1401-1402, whose number is estimated to be 7495. According to the table of Karjesi and Morgan, the sample size of the research is 384 people. Also, the proportional stratified sampling method was used to select the subjects. The research tools are Bourdieu's cultural capital questionnaire, economic capital questionnaire and Abdul Karim and Hassan's reading habit questionnaire. In order to analyze the data from S. P. S. S. Version 25 and Pearson's correlation coefficient, Spearman's correlation coefficient, and two-string point tests were used.
Results: The research findings have shown that except for age, other research variables including gender, cultural capital and economic capital affect the components of reading habit and have a positive and significant relationship with each other.
Conclusions: This study proved that sociological factors such as gender, cultural capital and economic capital have an effect on students' reading habits. As a result, in order to develop the habit of reading in students, first of all, in addition to paying attention to gender, we should pay attention to students cultural and economic conditions, such as allocating a part of the income to buy cultural tools, the family's attitude towards reading, and educational methods in order to be able to achieve one of the important tasks in reforming educational programs with the aim of strengthening students' skills in a suitable cultural and economic situation by developing the habit of reading.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural capital
  • Economic capital
  • Gender
  • Reading habit
  • Shahid Chamran University of Ahvaz
  • Sociological factors
بوردیو، پیر (1391). شکل‌های سرمایه اجتماعی در: سرمایه اجتماعی؛ اعتماد، دموکراسی و توسعه (کیان تاج‌بخش، افشین خاکباز و حسن پویان، مترجمان). شیرازه.
حسینچاری، مسعود و مهرپور، آناهیتا (1394). شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی. روان شناسی تربیتی،11(38)، 1-25.‎
راوند، سامان؛ عبدخدا، محمد هیوا و نوری، شیرین (1395). شیوه­های ایجاد و پرورش عادت به خواندن در کودکان و نوجوانان: با تأکید بر نقش خانواده و کتابداران. مجموعه مقالات فرهنگ خواندن. دانشگاه کردستان؛ چاپار، 203-218.
رسول‌زاده‌اقدم، صمد و علیدوستی، ماریا (1392). بررسی ارتباط سرمایه­های فرهنگی خانواده­ها با میزان گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی (خواندن موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در سال 1392). تغییرات اجتماعی-فرهنگی، 12(4)، 34-48.‎
شارع‌پور، محمود و خوش­فر، غلامرضا (1397). رابطه­ سرمایه­ فرهنگی و هویت اجتماعی خواندن موردی شهر تهران. مطالعات جامعه‌شناختی، 20(2)، 4-21.
صنعتگر، راضیه (۱۳۹۶). رابطه سرمایه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شاخص گذران وقت فرهنگی با سرانه خواندن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
فاضلی، عبدالله (۱۳۹۴). بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مصرف فرهنگی: با تأکید بر خواندن کتاب در شهر اهواز. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲1(81)، 87-99.
کریمی، عبدالعظیم (1394). تعیین سهن عوامل تأثیرگذار بر عملکرد دانش­آموزان در مطالعات بین­المللی پرلز با استفاده از روش چند سطحی. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
عصاره، فریده، شهنی ییلاق، منیجه، نواح، عبدالرضا، و کوهی رستمی، منصور (1396). طراحی و آزمون مدل تأثیر عوامل جامعه‌شناختی مبتنی بر نظریه  بوردیو با میانجی‌گری سبک زندگی فرهنگی بر میزان مطالعه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(1)، 108- 128.
گیلک، عبدالامیر؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ امیدیان، مرتضی (1396). رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجی­گری ارزش­گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش آموزان. خانواده و پژوهش. 3(40)، 234-245.
محمدی بهمنی، فاطمه(1393). بررسی عادت‌های خواندن و مطالعه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مؤمنی، عصمت؛ علی‌زاده، فاطمه و عبودیت، علیرضا (1393). عادت و نگرش‌های خواندن دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(28)، 59-86.‎
نوکاریزی، محسن؛ نارمنجی، سید مهدی و دهقانی، کلثوم (1393). ارتباط بین سرمایه فرهنگی والدین و میزان استفادۀ فرزندان از مواد کتابخانه‌ای کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(2)، 349-370.‎
یاری، شیوا و اجاقی، رضوان (1397). شناخت دستاوردها و اثرات عملی خواندن در بین اعضای کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 8(2)، 105-127.
References
Ahmad, S., Dar, B., & Lone, J. (2019). Reading habits and attitudes of undergraduate students: A gender based comparative study of Government Degree College (Boys) and Government Degree College for Women, Anantnag (J&K). Library Philosophy and Practice (e-journal).
Ajila, C., & Olutola, A. (2000). The impact of parents’ socio-economic status on university students’ academic performance, Ife Journal of Educational Studies, 7(1), 31-39.
Alsaeedi, Z. S., Ngadiran, N. B. M., Kadir, Z. A., & Altowayti, W. A. H. (2021). An overview of reading habits and medium preference among university students. In 2021 International Congress of Advanced Technology and Engineering (ICOTEN) (pp. 1-5). IEEE.
Annamalai, S., & Muniandy, B. (2013). Reading habit and attitude among Malaysian Polytechnic Students. International Online Journal of Educational Sciences, 5(1).
Balan, S., Katenga, J. E., & Simon, A. (2019). Reading habits and their influence on academic achievement among students at Asia Pacific International University. In Abstract Proceedings International Scholars Conference, 7(1), 1490-1516.
Bourdieu, P. (2011). Forms of social capital in: social capital; Trust, democracy and development, compiled by Kian Tajbakhsh, translated by Afshin Khakbaz and Hasan Pouyan. Tehran: Shirazeh Publishing House. (in Persian)
Bourdieu, P. (2011). The forms of capital. (1986). Cultural theory: An anthology, 81-93.
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital, in J. G. Richardson’s Handbook for Theory and Research for Sociology of Education.
Chiu, M. M. & Chang, C. M. (2006). Gender, context and reading: A comparison of students in 43 countries. Chinese university of Hong Kong.
Chiu, C. H. & Ko, H. W. (2008). Parental Factors related to Children’s reading: evidence from comparing transnational marriage families and local families, presented at the third IEA International Research Conference, Taipei (sep.18-20, 2008)
Cunningham, A. E., & Stanovich, K. E. (2001). What reading does for the mind. Journal of Direct Instruction, 1 (2), 137–149.
Diwan, S. K. (2020). Reading habits and its impact on students academic performance: Case study. Reading, 10, 2.
Elijio, A. (2006). Reading achievements in urban and rural communities: Comparative analysis of the equity in education. In 2nd IEA International Research Conference, Washington, DC.
Fazli, A. (2014). Sociological investigation of factors affecting cultural consumption: with an emphasis on reading books in Ahvaz city. Information Research and Public Libraries, 21(81), 87-99. (in Persian)
Florence, O.F., Adesola, O.A., Hameed, B.A., & Adewumi, O.M. (2017). A survey on the reading habits among colleges of education students in the information age. Journal of Education and Practice, 8(8), 106-110.
Fusco, E. (1986). Reading interests and cognitive development. Signal, 11(2), 1-3.
Gilak, A., Maktabi, Gh., Shahni Yilag, M., Omidian, M. (2016). Causal relationship between family factors and reading literacy of fourth grade elementary school students in the country with the mediation of valuing reading and students' study habits. Family and Research Quarterly. 3(40), 234-245. (in Persian)
Green, P. (2004). Teachers’ intervention in children’s reading, Journal of Child Hood Education, 46 (3), 147-149.
Hosseinchari, M., & Mehrpour, A. (2014). Psychometric indicators of reading attitude scale for middle school students. Educational Psychology Quarterly, 11(38), 1-25. (in Persian)
Hume L. E., Lonigan, C. V. & Mcqueen J. D. (2015). Children’s literacy interest and its relation to parents’ literacy-promotion proctices. Journal of research in reading, 38(2), 172-193.
Irvin, J. L. (1998). Reading and Middle School students: Strategies to enhance literacy. Needham heights.
Johansone, I. & foy, P (2004). PIRS 2001 result in the context of the European Union expansion. Paper presented at the1st IEA International Research Conference Nicosia, Cyprus.
Karimi, A. (2014). Determining the factors influencing the performance of students in Perls International Studies using the multi-level method. Education Research Institute. (in Persian)
Kim, J. Y., & Anderson, T. (2011). Reading across the curriculum: A framework for improving the reading abilities and habits of college students. Journal of College Literacy & Learning, 37, 29-40.
Kyaw, M. T., & Khaing, T. W. (2021). A Study of Parental Influence on Cultivating Young Learners’ Reading Habit in Home Context. Doctoral dissertation, MERAL Portal.
Lee, & Yoon. (2017). The effects of repeated reading on reading fluency for students with reading disabilities: A metaanalysis. Journal of Learning Disabilities, 50(2), 213-224.
Momeni, E., Alizadeh, F., & Aboudit, A. (2013). Reading habits and attitudes of undergraduate students of faculty of psychology and educational sciences of Allameh Tabatabai University. Journal of Research in Educational Systems, 9(28), 59-86. (in Persian)
Nokarizi, M., Narmanji, M., & Dehghani, K. (2014). The relationship between parents' cultural capital and children's use of library materials in public libraries in South Khorasan province. Information research and public libraries, 20(2), 349-370. (in Persian)
Okolo, S. E., & Ivwighreghweta, O. (2020). Reading habits amongst undergraduate students: Case study of Michael and Cecilia Ibru University, (MCIU) Agbarha-Otor. Reading.
Osareh, F., Shahni Yilaq, M., Nawah, A., & Koohi Rostami, M. (2016). Designing and testing the model of the effect of sociological factors based on Bourdieu's theory with the mediation of cultural lifestyle on the study rate. Library and Information Research Journal, 7(1), 128-108. (in Persian)
Platt, B. (1986). Reading preferences of adolescents. Illinois Reading Council Journal, 14(1), 37-39.
Rasul-zadeh-Aghdam, S., & Alidosti, M. (2012). Investigating the relationship between the cultural capital of families and the degree of their children's tendency to read books (case study of Islamic Azad University Khalkhal branch students in 2012. Socio-Cultural Changes, 12(4), 34-48.‎ (in Persian)
Ravand, S., Abdkhoda, M. & Nouri, Sh. (2015). Ways of creating and cultivating the habit of reading in children and teenagers: emphasizing the role of family and librarians. Collection of articles on reading culture, University of Kurdistan, Chapar Publishing House, 203-218. (in Persian)
Sanatgar, R. (2016). The relationship between cultural, social, and economic capital and cultural time index with per capita reading. Master's thesis. Shiraz University. (in Persian)
Schutte, N. S., & Malouff, J. M. (2007). Dimensions of reading motivation: Development of an adult reading motivation scale. Reading Psychology, 28(5), 469-489.
Shahriza Abdul Karim, N., & Hasan, A. (2007). Reading habits and attitude in the digital age: Analysis of gender and academic program differences in Malaysia. Electronic Library, 25(3), 285-298.
Sharapour, M., & Khoshfar, Gh. (2017). The relationship between cultural capital and social identity, a case study of Tehran city. Two Quarterly Journals of Sociological Studies, 20(2), 21-4. (in Persian)
 Shen, L. (2006). Computer technology and college students’ reading habits. Chia-Nan Annual Bulletin, 32, 559–572.
Sikiotis, N. (1981). Reading habits and preferences of secondary-school pupils in Greece. English Language Teaching Journal, 35, 300-306.
Thanuskodi, S. (2011). Reading habits among library and Information science students of Annamalai University: A survey. International Journal of Educational Sciences, 3(2), 79-83.
Yap, F. D. (2019). Factors affecting the student’s study habit.  Journal of Social Sciences Research, 5(1), 9-15.
Yari, Sh., & Ajaghi, R. (2017). Acknowledging the achievements and practical effects of reading among members of public libraries in Kermanshah. Library and Information Research Journal, 8(2), 105-127. (in Persian)