تحلیل راهبردها و اقدام‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در دوره بُحران همه‌گیری کووید-19در مقایسه با نمونه‌های بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: در این پژوهش تلاش شده تا مهم‌ترین راهبردها و اقدام‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در بحران همه‌گیری کووید-19، شناسایی، ارزیابی و با نمونه‌های بین‌المللی مقایسه شود.

روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی و به شیوه توصیفی-تحلیلی در دو بخش انجام شد؛ تحلیل وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در دو بُعد آموزش و پژوهش در مواجهه با بحران کووید-19 و بررسی نقش این کتابخانه‌ها در بُعد مسئولیت اجتماعی در مقایسه با نمونه‌های بین‌المللی از جمله اهداف این پژوهش بود. ابزارهای این پژوهش یک سیاهه وارسی محقق‌ساخته و یک پرسشنامه و جامعه آماری، کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران و جهان (بر پایه رتبه‌بندی تایمز) بودند. تعداد 301 نمونه از کتابخانه‌های دانشگاهی بین‌المللی و از نمونه‌های ایرانی نمونه در دسترس و پاسخگو به پرسشنامه که 33 کتابخانه بودند استفاده شد.

یافته‌ها: وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی در ایران در مقایسه با کتابخانه‌های دانشگاهی جهان در این هم‌گیری جهانی به‌گونه‌ای بود که راهبردها و اقدام‌های این کتابخانه‌ها در ایران توجه متوازن و هماهنگی به آموزش و پژوهش نداشتند. از سوی دیگر، این راهبردها و اقدام‌ها، با اقدام‌های و راهبردهای کتابخانه‌های دانشگاهی‌ بین‌المللی همگام نبودند.

نتیجه‌گیری: تلاش کتابخانه‌های دانشگاهی جهان در مواجهه با یکی از دشوارترین چالش‌های خود قابل توجه و معنادار بود. همچنین، سهم تعهد در قبال مسئولیت اجتماعی در این کتابخانه‌ها نیز بسیار قابل توجه بود اما میزان توجه به فعالیت‌های این جنبه در داخل کشور اندک بود. از این‌رو، یکپارچگی و پیوند میان کتابخانههای دانشگاهی، مراکز یا واحدهای آموزشی و فناوارنه، مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی، یکی از مهم‌ترین‌ راه‌کارها هنگام رخدادهای مشابه پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Academic Libraries’ strategies and activities in the World and Iran in Covid-19 Pandemic Crisis period

نویسندگان [English]

  • Reza Rajabali Beglou 1
  • Somaye Sadat Akhshik 2
1 Faculty of Information Science, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (Irandoc), Tehran, Iran.
2 Department of Information Science and Knowledge studies, Faculty of Psychology and Educuational Sciences, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: This paper tried to identify and evaluate the most important strategies and actions of Iranian university libraries in the crisis of the COVID-19 epidemic in comparison with international examples.

Method: This was an applied research carried out with a descriptive-analytical survey method in two parts; Analyzing the situation of Iranian university libraries in the two dimensions of education and research in the face of the Covid-19 crisis, and examining the role of these libraries in the dimension of social responsibility in comparison with international examples. The tools of this research were a researcher-made checklist and a questionnaire, and the statistical population was Iranian and international academic libraries. Therefore, 301 international academic libraries and 33 in access and responded samples for the Iranian academic libraries and world academic libraries (based on the Times Higher Education world ranking) were chosen.

Findings: The state of university libraries in Iran in comparison with the most important university libraries in the world in this pandemic was such that the strategies and activities of these libraries in Iran did not have balanced and coordinated attention to education and research. Moreover, Iranian academic libraries’ strategies and activities were not synchronized with the international academic libraries’ strategies and activities.

Conclusion; Findings showed that the efforts of the academic libraries in the world in facing one of their most difficult challenges (COVID-19 crisis) were significant. Also, the share of commitment towards social responsibility in these libraries was significant, but the amount of attention paid to the activities of this aspect in Iran was low. Integration and connection between university libraries, educational and technological centers or units, and research and laboratory centers is the only solution during similar events.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Academic libraries
  • Pandemic crisis
  • COVID-19
  • Educational &؛ research institutes