نقش رفتار گردآوری و اشتراک دانش بر رابطه بین استقلال شغلی و رفتار نوآورانه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

چکیده

هدف: ویژگی‌های شغلی از جمله استقلال شغلی می توانند بر بسیاری از پیامدهای کاری و رفتاری کارکنان سازمان از جمله خلاقیت در محیط کار، رفتارهای دانشی و نوآوری اثرگذار باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رفتار گردآوری و اشتراک دانش بر رابطه بین استقلال شغلی و رفتار نوآورانه کتابداران کتابخانه های دانشگاه‌های اهواز می باشد.

روش: این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی بوده که با روش ‌پیمایشی تحلیلی انجام شده‌ است. جامعه آماری تحقیق کلیه افراد از مدیران ارشد تا کتابداران و سایر کارکنان بودند که در بخش‌های مختلف کتابخانه های دانشگاه‌های اهواز کار می‌کردند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد، با توجه به اینکه تعداد کتابداران بالغ بر 120 نفر بود، حجم نمونه 92 نفر انتخاب شد که به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در نرم‌افزار اسمارت پی.ال.اس. و اس.پی.اس.اس استفاده شد.

یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد رفتار گردآوری دانش بر رابطه بین استقلال شغلی و رفتار نوآورانه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی اهواز تاثیر دارد (39/0= ᵦ). ضمنا رفتار اشتراک دانش بر رابطه بین استقلال شغلی و رفتار نوآورانه کتابداران کتابخانه های دانشگاهی اهواز تاثیر دارد (42/0 = ᵦ).

نتیجه گیری: نتیجه این که، گردآوری دانش و به اشتراک گذاری دانش علاوه بر این که مستقیم بر رفتار نوآورانه کتابداران تاثیر دارند، رابطه بین استقلال شغلی و رفتار نوآورانه را نیز به صورت غیرمستقیم تبیین می‌کنند. لذا ارزش مقاله‌ی حاضر به ارائه پیشنهادات عملی در راستای تحقق اهداف سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of knowledge gathering and sharing behavior on the relationship between job autonomy and innovative behavior of Ahvaz university libraries’ librarians

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Farhadpoor 1
  • Maryam Ameri 2
1 Assistant Prof., Information Science and Knowledge Department, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 MSc. Student, Information Science and Knowledge Department, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

Abstract

Objective: Job characteristics, including job autonomy, can affect many work and behavioral consequences of the organization's employees, including creativity in the work environment, knowledge behaviors such as knowledge gathering, knowledge sharing, and innovation. On the one hand, job independence provides the conditions for the emergence of knowledge behaviors, and on the other hand, it can encourage innovation and innovative behaviors through knowledge behaviors. The purpose of this study is to investigate the role of knowledge gathering and sharing behavior on the relationship between job autonomy and innovative behavior of librarians of Ahvaz universities.

Methodology: It was applied research, which was carried out using an analytical survey method. The statistical population of the research was all librarians of the university libraries in Ahvaz. Morgan's table was used to determine the sample size, considering that the number of librarians was more than 120 people, the sample size was 92 people who answered the questionnaires. Research data analyzed using the Pearson correlation method and structural equation modelling (SEM) in the Smart PLS and SPSS.

Findings: The research results showed that knowledge gathering behavior has an effect on the relationship between job autonomy and innovative behavior of librarians of the university libraries in Ahvaz (ᵦ=0.39). In addition, knowledge sharing behavior has an effect on the relationship between job autonomy and innovative behavior of the university libraries in Ahvaz (ᵦ = 0.42).

Conclusion: special attention to human resources as the main factor of knowledge gathering and sharing, job autonomy and innovative behavior, plays an important role in the development of the knowledge sharing process as well as their organizational empowerment in terms of discovering the hidden knowledge of people. Based on the results, it It is noteworthy, that the job independence of employees in the field of independence in criteria, independence in methods and independence in schedules provides a good opportunity for employees to seek to collect more than the use of fixed procedures in their job actions. learn and share it with other employees. The value of this article is to present practical suggestions in order to achieve organizational goals in university libraries. According to the results, it is suggested that: Employees of university libraries and academic librarians should be encouraged to acquire knowledge and develop necessary skills. This issue empowers them and while enriching their activities, it provides the possibility of innovative behaviors in their job duties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job autonomy
  • Knowledge gatاering
  • Knowledge sharing
  • Innovative behaviour
  • Academic librarians