بررسی شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات دانشکده‌های دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jlib.2025.389051.1770

چکیده

هدف: هدف این پژوهش سنجش شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات در دانشکده‌های دانشگاه تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش حاضر شامل متخصصان علم اطلاعات  شاغل در دانشکده‌های دانشگاه تهران در سال 1403 بودند که تعداد آن‌ها 120 نفر بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی (متناسب با حجم) و با توجه به فرمول کوکران 92 پرسش‌نامه بین متخصصان علم اطلاعات  توزیع شد و 72 پرسش‌نامه بازگردانده شد. در این پژوهش از پرسش‌نامه شایستگی دیجیتالی که از پرسش‌نامه استاندارد شایستگی دیجیتالی بتین و دیگران (2022) اقتباس شده است، استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از  نرم‌افزار 25SPSS انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات دانشکده‌های دانشگاه تهران بالاتر از حد متوسط(5/3) است. همچنین متخصصان علم اطلاعات در مؤلفه حفظ سلامت تجهیزات و محیط با میانگین امتیاز 4، بیشترین مهارت را دارند و در مؤلفه تولید محتوا با میانگین امتیاز2، کمترین مهارت را دارند. از یافته‌های دیگر این پژوهش این بود که شایستگی دیجیتالی در متخصصان علم اطلاعات با مقاطع تحصیلی مختلف، اختلاف معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد متخصصان علم اطلاعات در مؤلفه تولید محتوا نسبت به سایر مؤلفه‌های شایستگی دیجیتالی ضعف دارند. متخصصان علم اطلاعات برای افزایش شایستگی دیجیتالی خود باید دقت و توجه بیشتری به این مؤلفه داشته باشند. همچنین مشخض شد که با افزایش میزان تحصیلات متخصصان علم اطلاعات، شایستگی دیجیتالی آنان نیز افزایش میابد بدان معنا که با تشویق متخصصان علم اطلاعات جهت تحصیل در مقاطع بالاتر می‌توان انتظار داشت شایستگی دیجیتالی آنان هم افزایش یابد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Digital Competence of Information Science Experts in the Faculties of University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Zahra Ferdowsi
  • Ali Shabani
  • Mahshid Eltemasi
Department of Information Science and Knowledge Management, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research was to investigate the digital competence of information science experts in the faculties of the University of Tehran.
Method: This study employed a descriptive-survey research method. The research population consisted of information science experts working in the faculties of the University of Tehran in the year 1403 (2024), totaling 120 individuals. Using stratified proportional random sampling and Cochran's formula, 92 questionnaires were distributed among the experts, of which 72 were returned. The data collection tool was a digital competence questionnaire adapted from the standard instrument developed by Betín de la Hoz et al. (2022). Data analysis was conducted using SPSS version 25.
Results: The findings of this research indicate that the digital competence of information science experts in the faculties of the University of Tehran is above average (3.5). Among the various components, the experts demonstrated the highest level of skill in maintaining the health of equipment and the environment, with an average score of 4. Conversely, they showed the lowest level of skill in the content creation component, with an average score of 2. Another key finding revealed a significant difference in digital competence among information science experts with different educational levels.
Conclusions: The results of this research indicate that information science experts are relatively weak in the content production component compared to other aspects of digital competence. Therefore, greater emphasis should be placed on developing this component to enhance their overall digital competence. Additionally, the study found that digital competence tends to increase with higher levels of education among information science experts. This suggests that encouraging further academic advancement may contribute to the improvement of their digital competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital competence
  • University of Tehran
  • Digital age librarian
  • Information science experts’ Digital skills
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ و زهدی، سارا (1391). بررسی مهارت‌ها و قابلیت‌های متخصصان علم اطلاعات دیجیتال: موردپژوهی متخصصان علم اطلاعات کتابخانه‎های دانشگاهی تبریز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 15(3)، 191-216.
خوئینی، سهیلا؛ نوروزی، علیرضا؛ نقشینه، نادر؛ و شیخ‌شعاعی، فاطمه (1402). شناسایی مؤلفه‌های تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 26(2)، 156-186.
سهیلی، فرامرز؛ عارضی، سوزان؛ و محمدی، رزگار (1401)رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عوامل فردی و زمینه‌ای: بررسی معلمان شهر سنندج، مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 8(3)، 1-12.
مرادی، محمود، بهرامی‌نیا (1399). تأثیر سواد اطلاعاتی متخصصان علم اطلاعات بر رشد سازمانی کتابخانه‌های عمومی. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 7(23)، 63-90.
منطق، حسن؛ و جباری، لیلا‌ (1401). مهارت سواد دیجیتالی کارکنان و رابطه آن با توانمندسازی آنان (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(1)، 221-244.
Alexopoulou, S. (2023). Please Mind the Grey Digital Divide: An Analysis of Digital Public Policies in Light of the Welfare State (Sweden and Greece). Doctoral Thesis. Örebro University.
Appleton, L. (2022). Trendspotting-looking to the future in a post-pandemic academic library environment. New Review of Academic InformationScience Expertship, 28(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/13614533.2022.2058174
Betín de la Hoz, A. B., Rodríguez-Fuentes, A., Caurcel Cara, M. J., & Montes, C. D. P. G. (2022). Statistical validation of the “ECODIES” questionnaire to measure the digital competence of Colombian high school students in the subject of Mathematics. Mathematics, 11(1), 33. https://doi.org/10.3390/math11010033
Boté-Vericad, J.-J. (2021). Challenges for the educational system during lockdowns: A possible new framework for teaching and learning for the near future. Education for Information, 37(1), 149–153. https://doi.org/10.3233/EFI-200008
Edewor, N. (2020). Capacity building efforts to develop digital innovation competencies among Informationscience expertsin Nigeria. Journal of Library Administration, 60(3), 316-330. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1727281
Erlendsdóttir, L. (1998). New technology, new librarians. https://www.ukoln.ac.uk/services/papers/bl/ans-1997/erlendsdottir/
Faura-Martínez, U., Lafuente-Lechuga, M., & Cifuentes-Faura, J. (2022). Sustainability of the Spanish university system during the pandemic caused by COVID-19. Educational Review, 74(3), 645–663. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1978399
Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st Century: An analysis of current frameworks. In: Ravenscroft, A., Lindstaedt, S., Kloos, C.D., Hernández-Leo, D. (eds) 21st Century Learning for 21st Century Skills. EC-TEL 2012. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 7563. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7
Hamad, F., Al-Fadel, M., & Fakhouri, H. (2021). The effect of InformationScience Experts’ digital skills on technology acceptance in academic libraries in Jordan. Journal of InformationScience Expertship and InformationScience, 53(4), 589-600. https://doi.org/10.1177/0961000620966644
Ilomäki, L., Kantosalo, A., & Lakkala, M. (2011). What is digital competence. Linked Portal. Brussels: European Schoolnet, pp. 1-12.  http://hdl.handle.net/10138/154423
Laufer, M., Leiser, A., Deacon, B., Perrin de Brichambaut, P., Fecher, B., Kobsda, C., & Hesse, F. (2021). Digital higher education: a divider or bridge builder? Leadership perspectives on edtech in a COVID-19 reality. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00287-6
Mäkinen, K., Alamäki, A. (2005). Digital competence development as strategic learning. In: Nicholson, P., Ruohonen, M., Thompson, J.B., Multisilta, J. (eds) E-Training Practices for Professional Organizations. IFIP International Federation for Information Processing, Vol. 167. July 7–11, 2003, Pori, Finland (pp. 155-162). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/0-387-23572-8_19 
Okuonghae, N., & Tunmibi, S. (2024). Digital competence as predictor for the motivation to use artificial intelligence technologies among Informationscience expertsin Edo and Delta States, Nigeria. Journal of Technology Innovations and Energy, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.56556/jtie.v3i1.728
Tovar, J. C., & Torralba, J. E. (2020) Uso de las redes sociales y la brecha digital en el tejido asociativo inmigrante de España. Terra: revista de desarrollo local, 7, 263–284. https://doi.org/10.7203/terra.7.18412
Tornero, J. M. P., Sánchez, M. O. P., Baena, G., Luque, S. G., Tejedor, S., & Fernández, N. (2010). Trends and models of Media literacy in Europe: Between digital competence and critical understanding. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 40, 85-100. https://doi.org/10.7238/a.v0i40.1146