ارزیابی وضعیت موجود و سنجش بلوغ مدیریت دانش در صنعت بانکداری: براساس مدل شرکت زیمنس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی تهران

10.22059/jlib.2025.406526.1804

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، سنجش بلوغ و ارزیابی وضعیت میزان آمادگی و سطح بلوغ شرکت رایانه خدمات امید به عنوان یکی از شرکت‌های صنعت بانکداری و مالی از منظر مدیریت دانش و بررسی وضعیت فرایندهای دانشی این شرکت بر اساس مدل KMMM شرکت زیمنس است.

روش: این پژوهش یک پژوهش کمی است؛ روش پژوهش پیمایشی بوده و از نوع کاربردی است. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد مدل KMMM شرکت زیمنس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارکنان شرکت رایانه خدمات امید بودند که شامل 330 نفر پرسنل این شرکت می‌شود. نمونه آماری این پژوهش نیز عبارتند از 197 نفر از پرسنل شرکت که به صورت تصادفی از میان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند.

یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که وضعیت بلوغ مدیریت دانش شرکت رایانه خدمات امید بر اساس مدل KMMM در سطح 2 (مرحله تکرار) قرار دارد؛ معیار «فناوری، زیرساخت» بالاترین امتیاز و معیار «استراتژی، اهداف دانش»، پایین‌ترین امتیاز از این ارزیابی را به خود اختصاص داده است. سایر معیارها به ترتیب امتیازات کسب شده هر یک عبارت‌اند از: «ساختارهای دانش، فرم‌های دانشی»، «مشارکت، فرهنگ»، «فرایندها، نقش‌ها، سازمان»، «محیط‌، شراکت‌ها»، «رهبری، حمایت» و «افراد، شایستگی‌ها».

یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که وضعیت بلوغ مدیریت دانش شرکت رایانه خدمات امید بر اساس مدل KMMM در سطح 2 (مرحله تکرار) قرار دارد؛ معیار «فناوری، زیرساخت» بالاترین امتیاز و معیار «استراتژی، اهداف دانش»، پایین‌ترین امتیاز از این ارزیابی را به خود اختصاص داده است. سایر معیارها به ترتیب امتیازات کسب شده هر یک عبارت‌اند از: «ساختارهای دانش، فرم‌های دانشی»، «مشارکت، فرهنگ»، «فرایندها، نقش‌ها، سازمان».

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of the Current Status and Knowledge Management Maturity in the Banking Industry: Based on Siemens Model

نویسندگان [English]

  • Hossein Mirzaei 1
  • Davoud Haseli 2
  • Nosrat RiahiNia 1
1 Kharazmi University Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Education, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study is to evaluate the maturity level and readiness of Omid Computer Services Company, as one of the organizations in the banking and financial industry, from the perspective of knowledge management. The study examines the company’s knowledge processes using Siemens’ Knowledge Management Maturity Model (KMMM).



Method: This research is quantitative in nature, conducted through a survey approach, and is applied in orientation. Data collection was carried out using the standardized KMMM questionnaire developed by Siemens. The statistical population consisted of all 330 employees of Omid Computer Services Company. A sample of 197 employees was randomly selected from this population.



Findings: The results indicate that the knowledge management maturity level of Omid Computer Services Company, according to the KMMM model, is at Level 2 (Repeatable Stage). Among the evaluation criteria, “Technology and Infrastructure” received the highest score, while “Knowledge Strategy and Objectives” obtained the lowest. Other criteria ranked in descending order of scores are: “Knowledge Structures and Forms,” “Participation and Culture,” “Processes, Roles, and Organization,” “Environment and Partnerships,” “Leadership and Support,” and “People and Competencies.”

Objective: The purpose of this study is to evaluate the maturity level and readiness of Omid Computer Services Company, as one of the organizations in the banking and financial industry, from the perspective of knowledge management. The study examines the company’s knowledge processes using Siemens’ Knowledge Management Maturity Model (KMMM).



Method: This research is quantitative in nature, conducted through a survey approach, and is applied in orientation. Data collection was carried out using the standardized KMMM questionnaire developed by Siemens. The statistical population consisted of all 330 employees of Omid Computer Services Company. A sample of 197 employees was randomly selected from this population.



Findings: The results indicate that the knowledge management maturity level of Omid Computer Services Company, according to the KMMM model, is at Level 2 (Repeatable Stage). Among the evaluation criteria, “Technology and Infrastructure” received the highest score, while “Knowledge Strategy and Objectives” obtained the lowest. Other criteria ranked in descending order of scores are: “Knowledge Structures and Forms,” “Participation and Culture,” “Processes, Roles, and Organization,” “Environment and Partnerships,” “Leadership and Support,” and “People and Competencies.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Knowledge Management Maturity Assessment
  • Knowledge Management in the Banking Industry
  • KMMM Maturity Model
  • Omid Computer Services Company