تأثیر درس شیوه بهره‌گیری از کتابخانه بر نتایج بازیابی اطلاعات دانشجویان دانشگاه کاشان

نویسنده

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر درس "شیوه بهره‌گیری از کتابخانه و منابع آن" بر نتایج بازیابی اطلاعات دانشجویان دانشگاه کاشان است. مؤلفه‌های بهره‌گیری در این تحقیق عبارتند از میزان پاسخ‌گویی دانشجویان به سؤالات آزمون در دو گروه گواه و آزمودنی که پس از مقایسه نمرات دو گروه به نتایجی دست یافت. پژوهش به روش تجربی انجام شد. به این ترتیب که ابتدا پیش-آزمونی از هر دو گروه به عمل آمد و سرانجام پس از تدریس درس شیوه بهره‌گیری از کتابخانه به گروه آزمودنی طی ده جلسه‌ای که اختصاص یافته بود پس‌آزمونی به صورت تئوری و عملی از هر دو گروه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و سنجش معنی‌داربودن تفاوت مشاهد شده از آزمون T با رعایت درجه آزادی مناسب استفاده و فرضیه تحقیق در سطح اطمینان 1% و 5% آزموده شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of Library Instruction "course on the Kashan University Students' information retrieval process

نویسنده [English]

  • Amir Hosein Hoji Akbari Hoji Akbari
چکیده [English]

The main objective of this research is investigating the effect of taking a course entitled "An Introduction to Using Library and its Sources" on the results of information retrieval by university students. The learning criteria vere based on how students showed in their examination both in control and experimental groups. The research method used in this investigation is experimental so that both groups were given a pre-test first. Having received treatment by experimental group which is taking course "An introduction to Using Library and is Sources, the two groups received a post-test. In order to analyze the data and to see if the differences are significant, at-test was used with a suitable of freedom and the research hypothesis was tested at. 05 and .01 levels of significance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • information retrieval
  • Kashsn University
  • Library instruction
  • Students ?