رضایت شغلی کتابداران، مفهومی فراموش شده در مدیریت کتابخانه‏ها با تأکید بر کتابخانه‏های دانشگاهی: پژوهشی در متون

نویسندگان

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم رضایت شغلی و اهمیت آن، نظریه‏های نیاز و رضایت شغلی، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، و همچنین اثرات مهم رضایت شغلی کتابداران می‏باشد.
روش: این پژوهش به روش کتابخانه‏ای (سندی) انجام گرفته است. و اطلاعات آن از مطالعه منابع موجود در کتابخانه‏های معتبر و جستجوی مقالات در سایت و پایگاه‏های اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم گردیده است.
یافته‏ها: کتابخانه، یکی از مهم ترین نهادهای یک جامعه است که منعکس کننده تحولات اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی آن جامعه است. کتابخانه‏های دانشگاهی جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمات به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر)، نیازمند نیروی انسانی علاقه مند، متخصص و با تجربه است. بنابراین شناخت نیازهای کتابداران شاغل در این کتابخانه‏ها و تلاش در تأمین رضایت شغلی آنها تأثیر بسیاری بر کیفیت خدمات کتابخانه‏های دانشگاهی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Job Satisfaction of Librarians: Forgotten Concept in libraries Management especially academic libraries (Review of the relevant literature)

نویسندگان [English]

  • Dr.Hasan Ashrafi Rizi
  • Zahra Kazempour
چکیده [English]

Objective: This article examines the concept of job satisfaction, its importance, need theories, factors affecting job satisfaction and its consequences.
Methodology: This research uses literature survey method as well as information provided via resources in prominent libraries, databases and websites related to job satisfaction subject.
Findings: Library is one of the most important organizations in the society that reflects social, economic, scientific, and cultural transformations. To achieve their educational and research objectives, academic libraries have to employ committed, specialized and experienced manpower serving the users. Recognition of working librarians’ requirements and effort to meet job satisfaction affects library quality of service.

?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic librarians
  • Academic libraries management
  • Information Services
  • Job satisfactions
  • Need theories