سردبیری نشریات و مجلات کار بسیار مهم و حساسی است که میطلبد در راستای وظایف آن کلامی چند نگاشته شود. سردبیر که قاعدتاً باید فردی خبره، مطلع، دارای دانش تخصصی نسبت به موضوع و احتمالاً دارای درجه دانشگاهی و یا حوزوی باشد باید از جمیع جهات بر اموری که مربوط به نشریه است نظارت و دقت داشته باشد. نشریه و مجله آئینه تمام نمای سازمان و موسسهای است که آن را منتشر میکند و از آن مهمتر بیانگر تفکر و حوزه دانشی است که آن سازمان مدعی رهبری آن است و یا در آن قلم میزند. بنابراین سردبیران، وقتی از طرف مدیر مسئول به کار دعوت میشوند به این معناست که از نظر علمی باید عهدهدار ساماندهی افکار و نظریاتی باشند که در آن حوزه مطرح میشود؛ از گردآوری مقالات و پالایش آنها گرفته تا ارسال برای داوری و نظارت بر کار آنها، بررسی محتوایی مقالات تا رسیدگی به امور فنی و ویرایش از قبیل علائم نقطهگذاری، استناددهی، یکدستی و یکنواختی در حوزههای بحث و انطباق با الگوهای روش تحقیق و خواستههای کمیسیون بررسی نشریات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسائلی است که زیر نظر سردبیری انجام میشود. اما آنچه از مدیریت داخلی نیز مهمتر است سر بلندی و سخنگویی برای حوزه معرفتی است که سردبیر باید به آن ببالد.