کیفیت خدمات کتابخانه‌های ایران (بررسی پژوهش‌های مدل لیب‌کوآل در ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

3 عضو هیأت علمی گروه کتابداری، دانشگاه قم

چکیده

هدف: شناسایی و معرفی پژوهش‌های انجام‌شده در زمینة سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بر اساس مدل لیب‌کوآل است.
روش انجام تحقیق و گردآوری داده‌ها: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا انجام گرفته و داده‌ها نیز از مرور پژوهش‌های گذشته گردآوری شده است. 
یافته‌ها: کیفیت کتابخانه‌های مورد مطالعه اعم از دانشگاهی، عمومی و تخصصی در مؤلفه‌های لیب‌کوال در سطوح مختلف بررسی شد. وضعیت کلی کتابخانه‌ها به تفکیک نوع کتابخانه ارزیابی و مؤلفه‌های قوی و ضعیف در آنها مشخص شد و تصویری کلی از کیفیت خدمات ارائه‌شده در کتابخانه‌های ایران به دست آمد.  
نتایج: در وضعیت فعلی، کتابخانه‌ها در همة ابعاد، خدمات مطلوب و آرمانی ارائه‌ نمی‌دهند و در بسیاری از موارد حداقل خدمات را دارند و گاهی حتی پایین‌تر از سطح خدمات حداقلی مورد انتظار کاربران را پاسخگو هستند. کیفیت خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی از نظر کنترل اطلاعات، در کتابخانه‌های عمومی، در تمامی مؤلفه‌ها و در کتابخانه‌های تخصصی از جنبۀ کنترل اطلاعات و کتابخانه‌ به عنوان مکان ضعیف هستند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of History of Researches about LibQual model in Iran

نویسندگان [English]

  • Alireza Isfandyari-Moghaddam 1
  • Masoud Razmi shendi 2
  • Yaghoub Norouzi 3
چکیده [English]

The researches based on LibQual model and tries to upgrade the quality of services in libraries and information center. So data has been collect in case of content analysis method.
 Library quality in Academic, public and professional  study according to LibQual components has been study. The condition of libraries were evaluated in every types of libraries and strong & poor components were recognized so the overall recognition of quality services was appeared in Iranian libraries.
As results, libraries couldn't present favorable and comprehensive services so in every case present low services. Because information control is very disordered in libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality services
  • Quality measurement
  • evaluating operation
  • Library services
  • LibQual model