دسترس‌پذیری وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بر اساس ارزیابی فنی و تجربیات کاربران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات همدان

2 استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

چکیده

    هدف: با توجه به اهداف کتابخانه‌های دانشگاهی و اهمیت وب‌سایت‌ها در اشاعۀ اطلاعات بر طبق اهداف سازمان مادر به تمامی کاربران، باید وب‌سایت کتابخانه‌ها دسترس‌پذیر باشند تا به همۀ کاربران خود با توانایی‌های مختلف خدمت‌رسانی کنند. با این هدف به ارزیابی دسترس‌پذیری وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر تهران پرداخته‌ایم.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که برای گردآوری اطلاعات آن از روش‌های ارزیابانه و پیمایشی استفاده شده و جامعۀ پژوهش وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بوده است.
یافته‌ها: نتایج یافته‌ها نشان داد که وب‌سایت کتابخانه‌ها بر اساس ارزیابی دستی/ فنی، 21/39 درصد و بر اساس ارزیابی کاربران، 55/85 درصد دسترس‌پذیر بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرهای کاربران در زمینۀ دسترس‌پذیری وب‌سایت تفاوت معناداری وجود دارد. به‌عبارت دیگر سه گروه کاربران نظرهای یکسانی نداشتند. همچنین، بین دسترس‌پذیری وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی از نظر ارزیابی دستی تفاوت معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Accessibility of Tehran Academic libraries based on technical Assessment and users experiences

نویسندگان [English]

  • Tahereh Mehmandoost 1
  • Mohammad Hassanzadeh 2
  • Alireza Isfandyari-Moghaddam 3
1 Mehmandoost
2 Assistant of Tarbiat Modares University , knowledge and Information science, Iran,Tehran
3 Assistant of Islamic Azad University, knowledge and Information science,Iran,Hamedan
چکیده [English]

regarding the objectives of university libraries and the importance of websites in dissemination of information to all users according to the objectives of mother organization, the websites of libraries should be accessible to provide all users of various capabilities with different services. Having this objective in mind, we evaluate accessibility of the website of the governmental university libraries of Tehran.
Method: this research is applied study which used evaluation and survey methods to gather information. The population of research was the websites of governmental university libraries of Tehran.
Findings: results showed that the website of libraries was accessible by 39.21% based on manual/technical assessment and 85.55% based on users evaluation. Results also showed that there was a significant difference among the users opinions about website accessibility. In other words, three groups of users did not have an equal opinion. There was a significant difference in the website accessibility of governmental universities as concerns manual assessment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "assessment
  • accessibility"
  • " website of governmental university libraries"
  • "World Wide Web consortium(w3c)"
اسلوین، جیمز (1380). اینترنت و جامعه(عباس گیلوری، مترجم). تهران: کتابدار.
جمالی ممهوئی، حمید رضا(1388). دسترس‌پذیری وب: بنیانی برای پژوهش. کتاب ماه کلیات، (145)، 57-61.
حری، عباس (1387). اطلاعرسانی: نگرش‌ها و پژوهش‌ها. تهران: کتابدار، چاپ اول.
حسن‌زاده، محمد؛ نویدی، فاطمه.(1389). مقایسة کاربرد انواع روشهای ارزیابی دسترس‌پذیری وب‌سایت‌ها (مطالعة موردی: وب‌سایت وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران). تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی،) 61(، 5-27.
حسن‌زاده، محمد؛ حسینی، مهدی (1389). دسترس‌پذیری وب: مفاهیم و کاربردها. رهیافت، (46)، 33-43.
حسن‌زاده، محمد؛ نویدی، فاطمه؛ حسینی، مهدی ( 1388). عصر اطلاعات و دولت دسترس‌پذیر. تهران: نشرکتابدار.
حسینی، مهدی (1388). مطالعة دیدگاههای کاربران در زمینة دسترس‌پذیری وب‌سایت وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و ارائة الگوی مفهومی مناسب. پایان‌نامة کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة علوم انسانی.
نویدی، .فاطمه (1386. ارزیابی دسترس‌پذیری وب‌سایت وزارت‌خانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة علوم انسانی.
 
ویلسون، پائولا (1385). وب‌سایت های کتابخانه ای تولید مجموعه‌ها و سرویسهای آنلاین. (عباس  دولانی، مترجم). تبریز: دانشگاه علوم پزشکی .
References
 
Anderson, s. [et all]. (2004). User needs and e-Government accessibility: The future             impact of WCAG 2.0. Springer: Lecture Notes in Computer Science.
Benjamin.,p. ;Yen. c. (2006). the design and evaluation of accessibility on web
     navigation. [s. l], design support system. [online], available http://sciencedirect.com
Becker, SA. (2004). E-government visual accessibility for older adult users. social science  computer Review. 22 (1), 11-23.
Bertot, J.C. [et a]l.(2006).Functionality usability and accessibility:interactive user-        centered evalution strategies for digital libraries. Performance Management and Metrics, 7)1(, 17-28.
Comeaux, D. ;Schmetzke. A. (2007). Accessibility Web accessibility trends in university libraries and library schools. library Hi Tech, 25)4(, 2007  in Emerald.
Conteno, V. (2006). Web accessibility evaluation tools: a survey and some   improvements. Madrid: Department of telematic engineering. [online], available http:// www. Sciencedirect.com.
Gonzalez, F.J.(2002). Quantitative evaluation of commercial websites: an empirical study of Spanish. International journal of information management. 22)4(,2002   online available   http://www. Sciencedirect.com.
Harper, K. ; Dewalers J. (2008). Aquest for website accessibility in higher education institutions. the internet and higher educations.11( 3-4),160-164.
 Hong, K. (2008). Longitudinal Study on Web Accessibility Compliance of Government Websites in Kore. Springer: Lecture Notes in Computer Science, pp: 396-404.
 Jaeger, P. T. (2006). Assessing Section 508 compliance on federal e-government Web sites: A multi-method, user-centered evaluation of accessibility for persons with disabilities. Government Information Quarterly. 23(2), 169-190
 Kirkpatric, C. H. (2003). getting two for the price of one: accessibility and usability.  computers in libraries. 23, (1). [online], available http://www.ebscohost.com
Kurt, S. (2011).The accessibility of university web sites: the case of Turkish universitiesUniv. Access Inf Sco,)10), 101-110. online available http://www springer.com
 Lazar, J. ; Dudley-Sponaugle. A. ;  Greenidge. K. (2004). Improving Web Accessibility:  A Study of Webmaster Perceptions. Computers and Human Behavior, 20(2), 269-288.
Leporini, B.; Paterno, F. ; Scorcia h.; A. (2006). Flexible tool support for accessibility evaluation. italy: [s. N.]. [online], available http://www.sciencedirect.com.
Mccord, S. K.; Fredriksen. L. ; Campbell. N. (2002).  assessment of selected web based health information. Bradford: library high tech. 20,( 2), 2002, [online], available http://www.proquest.umi.com
Nadler, D.M.;Furman. V.M.(2001). Access board issues final standards for disabled access under sectionn508 of Rehabilitation Act. Government contract litigation Reporter.14 (19), 14.
Potter, A. (2002). Accessibility of Alabama government website. Journal of Government Information  29(5):303-317.
Shi, y. a.(2005). The accessibility  of chinese  local  government web sites:An exploratory study. Government Information Quarterly 24(2):377-403.
____b.(2006). E-Government Web site Accessibility in Australia and China. Social science computer Review. 24.( 3),  378-385.
Sloan, D. (2008). The Importance of web accessibili. Web accessibility: Practise advise for library and information professional, facet publishing, pages: 41-56
 Yu, H. (2002). web accessibility law: recommendations for implementation. California: library of tech, (20) (4).
Yates, R.(2005). website accessibility and usability towards more functional sites for all. Australia: campus wide information systems, (22)(4), 2005, [online], available http:// www. Emerald. Com.