نگرش کارشناسان پژوهشی و کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به نقش فناوری های اطلاعاتی در توانمندسازی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت اجرایی، واحد لبنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران

2 دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری های اطلاعاتی در توانمندسازی کارکنان مرکز منطقه ای است و بر این پیش فرض استوار است که فناوری اطلاعات در احساس خودکارآمدی، خودمختاری، معناداری، اثرگذاری و اعتماد و اطمینان کارشناسان پژوهشی و کارکنان این مرکز تأثیر گذار است
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و پرسشنامه فناوری اطلاعات که با استفاده از پرسشنامه علومی، حجازی و شیخ شجاعی می باشد.
یافته ها: از نظر کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به کارگیری فناوری اطلاعات با توانمندسازی کارشناسان پژوهشی و کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری رابطه مثبت و معناداری داشته (003/0< P) و استفاده از این فناوری ها موجب افزایش میزان توانمندسازی آن ها می گردد. همچنین فناوری اطلاعات نقشی در خودکارآمدی ( >α078/0= P) و خودمختاری ( >α279/0= P) کارکنان و کارشناسان پژوهشی مورد مطالعه نداشته است. نگرش کارکنان مرکز استفاده از فناوری اطلاعات در احساس معناداری(002/0= P)، احساس اثرگذاری (082/0= P)و احساس امنیت و اعتماد (002/0= P)آنان نقش مثبت و معناداری دارد.
نتیجه گیری: سازمان ها از جمله مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری می توانند با استفاده از فناوری های نوین در انجام کارها و آموزش و تشویق پرسنل خود در این رابطه موجب افزایش توانمندی های آنان و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان گردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Regional Information Center for Science and Technology employees’ attitudes toward relationship between IT and their empowerment

نویسندگان [English]

  • Maryam Farmani 1
  • ohammadreza ghane 2
1 Ms in Managemnt
2
چکیده [English]

Purpose: this study aims to determine the relationship between the roles of information technology and Regional Information Center for Science and Technology (RICeST) employees’ empowerment.
Methodology: To this end, we employed survey research using Spreitzer psychological empowerment questionnaire and a modified IT questionnaire based on Olumi, Hejazi, and Shikh Sojaei questionnaire.
Findings: The results showed a statistical significant between RICeST employees’ attitudes toward the role of IT on their empowerment (P<0.0003). Generally, employees in RICeST would feel IT could increase their competencies in work environment. Further investigations uncovered that the relationship between IT and self-efficacy (P=0.087>α) and self-determination is not statistically significant (P=0.279>α). This result showed IT has no impact on self-efficacy and self-determination of RICeST employees regarding empowerment. On the contrary, they believed IT has positive and significant influence on their meaning (P=0.002), personal impact (P=0.082), and trust (P=0.002) in connection with employees’ empowerment.
Conclusion: Organizations as well as RICeST using new information technologies for administrative activities, training, and encouraging the staffs in this regard, can increase their abilities and improve the organization performances.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • Empowerment
  • Regional Information Center for Science and Technology