طراحی مدل کسب‌وکار برای تولید کتاب‌های الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی مدونی است که «سما»، به عنوان یک ناشر کتاب‌های الکترونیک، به کمک آن بتواند به سودآوری در صنعت نوپای کتاب‌های الکترونیک برسد و مدل کسب‌وکاری را در اختیار بگیرد که بر اساس آن بتواند استراتژی تدوین شده را در سوره مهر الکترونیک پیاده‌سازی کرد.
روش‌شناسی: در این پژوهش، با استفاده از روش اقدام‌پژوهی و تشکیل گروه‌های کانونی تمامی عوامل مؤثر حضور موفق واحد سما در این حوزه بررسی و در نهایت بوم استراتژی که نشان دهنده مزیت رقابتی این واحد است مشخص شد.
یافته‌ها: مدل کسب‌وکاری برای واحد انتشاراتی سما طراحی شد تا به عنوان یکی از ناشران الکترونیک پیشرو در ایران، بتواند نوآوری‌هایی در مدل کسب‌وکار خود ایجاد کرده و توجه خود را به جای مشتریان بازار بر غیرمشتری‌هایی متمرکز کند که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Business model for publishing E-book in “Sama” publishing.

نویسندگان [English]

  • elmira sabernaeemi 1
  • mohammad abooyee ardakan 2
چکیده [English]

Purpose: The Purpose of this paper is formulating strategy for “Sama”, an Iranian E-publisher, to make its business more profitable in a Fledgling industry and design a business model in order to implement this model in “Sama”.
Methodology: In this study, using the action research method and forming focus groups, all factors of “Sama” success in E-book market were examined and finally the strategy canvas that represent a competitive advantage has been designed.
Findings: "Sama" business model as one of the leading Iranian electronic publishers was designed in order to create innovations in its business model and focus on non-customers (a large part of the population) instead of usual customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Book
  • Business model
  • Blue Ocean Strategy
  • Strategy canvas