صابرنعیمی, المیرا, ابویی اردکان, محمد. (1396). طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک». تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 50(3), 13-35. doi: 10.22059/jlib.2016.61266
المیرا صابرنعیمی; محمد ابویی اردکان. "طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»". تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 50, 3, 1396, 13-35. doi: 10.22059/jlib.2016.61266
صابرنعیمی, المیرا, ابویی اردکان, محمد. (1396). 'طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»', تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 50(3), pp. 13-35. doi: 10.22059/jlib.2016.61266
صابرنعیمی, المیرا, ابویی اردکان, محمد. طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک». تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 1396; 50(3): 13-35. doi: 10.22059/jlib.2016.61266
طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی مدونی است که «سما»، به عنوان یک ناشر کتابهای الکترونیک، به کمک آن بتواند به سودآوری در صنعت نوپای کتابهای الکترونیک برسد و مدل کسبوکاری را در اختیار بگیرد که بر اساس آن بتواند استراتژی تدوین شده را در سوره مهر الکترونیک پیادهسازی کرد. روششناسی: در این پژوهش، با استفاده از روش اقدامپژوهی و تشکیل گروههای کانونی تمامی عوامل مؤثر حضور موفق واحد سما در این حوزه بررسی و در نهایت بوم استراتژی که نشان دهنده مزیت رقابتی این واحد است مشخص شد. یافتهها: مدل کسبوکاری برای واحد انتشاراتی سما طراحی شد تا به عنوان یکی از ناشران الکترونیک پیشرو در ایران، بتواند نوآوریهایی در مدل کسبوکار خود ایجاد کرده و توجه خود را به جای مشتریان بازار بر غیرمشتریهایی متمرکز کند که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.
Designing Business model for publishing E-book in “Sama” publishing.
نویسندگان [English]
elmira sabernaeemi1؛ mohammad abooyee ardakan2
چکیده [English]
Purpose: The Purpose of this paper is formulating strategy for “Sama”, an Iranian E-publisher, to make its business more profitable in a Fledgling industry and design a business model in order to implement this model in “Sama”. Methodology: In this study, using the action research method and forming focus groups, all factors of “Sama” success in E-book market were examined and finally the strategy canvas that represent a competitive advantage has been designed. Findings: "Sama" business model as one of the leading Iranian electronic publishers was designed in order to create innovations in its business model and focus on non-customers (a large part of the population) instead of usual customers.
کلیدواژهها [English]
Electronic book, Business model, Blue Ocean Strategy, Strategy canvas